Sexism, romantic love and gender inequality. A study of Latin American adolescents living in Spain
Abstract This paper examines the role of socio-demographic factors determining both sexist beliefs and attitudes and distorted perceptions of romantic love. Moreover, the relationship between hostile and benevolent sexism, and the belief in myths about romantic love is analyzed according to the Gender Inequality Index (gii) in a sample of 203 Latin American teenagers living in Valencia (Spain).
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
ALLEN, Christopher T; SWAN, Suzanne C y RAGHAVAN, Chitra. Gender symmetry, sexism, and intimate partner violence. Journal of Interpersonal Violence, 2009, Vol. 24 (11): 1816-1834. https://doi.org/10.1177/0886260508325496
ALLPORT, Gordon. The nature of prejudice. Cambridge: Addison-Wesley Publishing Company, 1954.
BARTON, Len y WALKER, Stephen. Gender, Class and Education. Londres: Routledge, 1983.
BENDIXEN, Mons y KENNAIR, Leif E. Advances in the understanding of same-sex and opposite-sex sexual harassment. Evolution and Human Behavior, 2017, Vol. 38 (5): 583-591. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2017.01.001
BJORKLUND, David y HERNÁNDEZ-BLASI, Carlos. Child and adolescent development: An integrated approach. 1era Edition. Belmont CA: Nelson Education, 2011.
BOIRA, Santiago; CHILET-ROSELL, Elisa; JARAMILLO-QUIROZ, Sofía y REINOSO, Jessica. Sexism, distorted thoughts and violence in couple relationships in ecuadorian universities with students related to welfare and health. Universitas Psychologica, 2017, Vol. 16 (4): 30-41. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.spdv
CARBONELL, Ángela y MESTRE, María-Vicenta. Sexismo y mitos del amor romántico en estudiantes prosociales y antisociales. Revista Prisma Social, 2018, vol. 23: 1-17.
CARRERA-FERNÁNDEZ, María-Victoria; LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, María y RODRÍGUEZ-CASTRO, Yolanda. Bullying among Spanish secondary education students: the role of gender traits, sexism, and homophobia. Journal of Interpersonal Violence, 2013, Vol. 28 (14): 2915-2940. https://doi.org/10.1177/0886260513488695
DE LA PEÑA, Eva M.; RAMOS, Esther; LUZÓN, José M. y RECIO, Patricia. Sexismo y Violencia de Género en la juventud andaluza e Impacto de su exposición en menores. Proyecto de Investigación Detecta. Sevilla, España: Instituto Andaluz de la Mujer, Fundación Mujeres y Universidad. 2011.
DE LEMUS, Soledad; CASTILLO, Miguel; MOYA, Miguel; PADILLA, José L. y RYAN, Estrella. Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para Adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2008, Vol. 8 (2): 537-562.
DE LEMUS, Soledad; MONTAÑÉS, Pilar; MEGÍAS, Jesús L. y MOYA, Miguel. Development of gender prejudice from childhood to adulthood: A Spanish perspective. En SAFDAR, Saba; KOSAKOWSKA-BEREZECKA, Natasza. Psychology of Gender Through the Lens of Culture. Cham: Springer, 2015: 219-237. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14005-6_11
ETCHEZAHAR, Edgardo y UNGARETTI, Joaquín. Woman stereotypes and ambivalent sexism in a sample of adolescents from Buenos Aires. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 2014, Vol. 6 (2): 87-94. https://doi.org/10.22201/fesi.20070780.2014.6.2.48595
FEIXA, Carles. Juventud, espacio propio y cultura digital. Revista Austral de Ciencias Sociales, 2017, 20: 105-119. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2011.n20-07
FERRER, Victoria y BOSCH, Esperanza. Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 2013, Vol. 17 (1): 105-122.
FISHER, Molly I. y HAMMOND, Matthew D. Personal Ties and Prejudice: A Meta-Analysis of Romantic Attachment and Ambivalent Sexism. Personality and Social Psychology Bulletin, 2018: 1-15. https://doi.org/10.1177/0146167218804551
GARAIGORDOBIL, Maite. Sexismo y apego inseguro en la relación de pareja. Revista Mexicana de Psicología, 2013, Vol. 30 (1): 53-60.
GARCÍA, Georgina y DÍAZ, Rolando. Predictores psicosociales del comportamiento sexual. Interamerican Journal of Psychology, 2013, Vol. 45 (3).
GARCÍA, Manuel A. y GARCÍA, María C. Estimación de la validez de contenido en una escala de valoración de grado de violencia de género soportado en adolescentes. Acción Psicológica, 2013, Vol. 10 (2): 41-58. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11823
GARCÍA-DÍAZ, Vanesa; LANA-PÉREZA, Alberto; FERNÁNDEZ-FEITO, Ana; BRINGAS-MOLLEDA, Carolina; RODRÍGUEZ-FRANCO, Luis y RODRÍGUEZ-DÍAZ, F. Javier. Actitudes sexistas y reconocimiento del maltrato en parejas jóvenes. Atención Primaria, 2018, Vol. 50 (7): 398-405. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.04.001
GAUNT, Ruth. "Blessed is he who has not made me a woman": Ambivalent sexism and Jewish religiosity. Sex Roles, 2012, Vol. 67 (9-10): 477-487. https://doi.org/10.1007/s11199-012-0185-8
GLICK, Peter y FISKE, Susan T. The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 1996, Vol. 70 (3): 491-512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491
GLICK, Peter y FISKE, Susan T. An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 2001, Vol. 56 (2): 109. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.2.109
GLICK, Peter; FISKE, Susan T; MLADINIC, Antonio et al. Beyond prejudice as simple antipathy: hostile and benevolent sexism across cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 2000, Vol. 79 (5): 763-775. https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.5.763
GLICK, Peter.; LAMEIRAS, Maria; FISKE, Susan T et al. (2004). Bad but bold: Ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. Journal of Personality and Social Psychology, 2004, 86: 713-728. https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.5.713
GUZMÁN, Virginia y MONTAÑO, Sonia. Políticas públicas e institucionalidad de género en América Latina (1985-2010). 2012, CEPAL - Serie Mujer y desarrollo, (118): 1-40.
HADI, Abdul. Patriarchy and Gender-Based Violence in Pakistan. European Journal of Social Sciences Education and Research, 2017, Vol. 10 (2): 297-304. https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p297-304
HERNANDO, Ángel; GARCÍA, Antonio D y MONTILLA, María del Valle. Exploración de las actitudes y conductas de jóvenes universitarios ante la violencia en las relaciones de pareja. Revista Complutense de Educación, 2012, Vol. 23 (2): 427-441. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40036
HOEFER, Richard; BLACK, Beverly y RICARD, Mark. The impact of state policy on teen dating violence prevalence. Journal of Adolescence, 2015, Vol. 44: 88-96. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.07.006
LEE, Michelle S.; BEGUN, Stephanie; DEPRINCE, Anne P y CHU, Ann T. Acceptability of dating violence and expectations of relationship harm among adolescent girls exposed to intimate partner violence. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 2016, Vol. 8: 487-494. https://doi.org/10.1037/tra0000130
MALONDA, Elisabeth; LLORCA, Ana; TUR-PORCAR, Ana; SAMPER, Paula y MESTRE, Maria-Vicenta. Sexism and Aggression in Adolescence-How Do They Relate to Perceived Academic Achievement? Sustainability, 2018, Vol. 10(9): 3017. https://doi.org/10.3390/su10093017
MARTIN, Karin A; LUKE, Katherine P y VERDUZCO-BAKER, Lynn. The sexual socialization of young children: Setting the agenda for research. En CORRELL, Shelley J. (ed.). Social psychology of gender. Emerald Group Publishing Limited, 2007: 231-259. https://doi.org/10.1016/S0882-6145(07)24009-3
NAVA-REYES, María-Andrea; ROJAS-SOLÍS, José-Luis; TOLDOS-ROMERO, María-Paz y MORALES, Luz-Anyela. Factores de género y violencia en el noviazgo de adolescentes. Boletín Científico Sapiens Research, 2018, Vol. 8(1): 54-70.
NAVA-REYES, María-Andrea; ROJAS-SOLÍS, José-Luis; GREATHOUSE, Louise M. y MORALES, Luz-Anyela. Gender roles, sexism and myths of romantic love in Mexican adolescents. Interamerican Journal of Psychology, 2018, Vol. 52 (1): 102-111.
PAZOS, María; OLIVA, Alfredo y HERNANDO, Ángel. Violence in young and adolescent relationships. Revista Latinoamericana de Psicología, 2014, Vol. 46 (3): 148-159. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70018-4
PETERSON, Gary W y BUSH, Kevin R. (2015). Families and adolescent development. En Thomas P. GULLOTTA, Robert W. PLANT y Melanie A. EVANS (eds.). Handbook of adolescent behavioral problems: Evidence-based approaches to prevention and treatment. Boston, MA: Springer, 2014: 45-69. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7497-6_4
REY, César A; GONZÁLEZ, Yenny C; SÁNCHEZ, Virginia y SAAVEDRA, Eugenio. Sexismo y agresiones en el noviazgo en adolescentes españoles, chilenos y colombianos. Psicología Conductual, 2017, Vol. 25 (2): 297-314.
RIDGEWAY, Cecilia. The Persistence of Gender Inequality. En GRUSKY, David y GIL, Jasmine (eds.) Inequality in the 21st Century. New York: Routledge, 2018: 417-421 https://doi.org/10.4324/9780429499821-71
RODRÍGUEZ-SANTERO, Javier; GARCÍA-CARPINTERO, María Ángeles, y PORCEL, Ana María. Los estilos de amor en estudiantes universitarios. Diferencias en función del sexo-género. Revista Internacional de Sociología, 2017, Vol. 75 (3): 73. https://doi.org/10.3989/ris.2017.75.3.15.171
RODRÍGUEZ-CASTRO, Yolanda; LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, María; CARRERA-FERNÁNDEZ, María Victoria y VALLEJO-MEDINA, Pablo. Validación de la Escala de Actitudes hacia el Amor en una muestra de adolescentes. Estudios de Psicología, 2013, Vol. 34 (2): 209-219. https://doi.org/10.1174/021093913806751429
SOBRINO, Belén; RUÍZ, Damaris y GARRIDO, Anabel. Rompiendo moldes: transformar imaginarios y normas sociales para eliminar la violencia contra las mujeres. Oxford: Oxfam Internacional, 2018.
STATHI, Sofia; CAMERON, Lindsey; HARTLEY, Bonny y BRADFORD, Shona. Imagined contact as a prejudice?reduction intervention in schools: The underlying role of similarity and attitudes. Journal of Applied Social Psychology, 2014, Vol. 44 (8): 536-546. https://doi.org/10.1111/jasp.12245
STERNBERG, Robert J. A triangular theory of love. Psychological Review, 1986, Vol. 93 (2): 119-135. https://doi.org/10.1037/0033-295X.93.2.119
ORRANTE, Miguel Ángel. Análisis comparativo de los instrumentos legales en tema de feminicidios en países de América Latina: Argentina, Colombia y México. Revista STATUS, 2017, Vol. 2 (4): 1-14.
OTERO, Luis-Manuel Rodríguez y MARTÍNEZ, Lorena Treviño. Violencia en pareja, amor romántico y trabajo social. Voces desde futuros trabajadores sociales mexicanos. Trabajo Social Hoy, 2016, (79): 99-130. https://doi.org/10.12960/TSH.2016.0018
TENORIO, Natalia. Repensando el amor y la sexualidad: una mirada desde la segunda modernidad. Sociológica (México), 2012, Vol. 27 (76): 7-52.
TEPICHIN, Ana M. La relación entre pobreza y género: el caso de los programas de política social dirigidos a las mujeres. Espiral (Guadalajara), 2011, Vol. 18 (52): 269-276.
VARELA, Nuria. Barcos y corazones. Las sutilezas del patriarcado en la transmisión de valores que alimentan la violencia de género. Metamorfosis, 2016, (4): 59-73.
VIEJO, Carmen y ORTEGA-RUIZ, Rosario. Cambios y riesgos asociados a la adolescencia. Psychology, Society, & Education, 2015, Vol. 7 (2): 109-118. https://doi.org/10.25115/psye.v7i2.527
YELA, Carlos. La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, 2003, Vol. 1 (2): 263-267.
ZAKRISSON, Ingrid; ANDERZÉN, Marie; LENELL, Fredrik y SANDELIN, Håkan. Ambivalent sexism: A tool for understanding and improving gender relations in organizations. Scandinavian Journal of Psychology, 2012, Vol. 53 (1): 64-70. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2011.00900.x
ALLPORT, Gordon. The nature of prejudice. Cambridge: Addison-Wesley Publishing Company, 1954.
BARTON, Len y WALKER, Stephen. Gender, Class and Education. Londres: Routledge, 1983.
BENDIXEN, Mons y KENNAIR, Leif E. Advances in the understanding of same-sex and opposite-sex sexual harassment. Evolution and Human Behavior, 2017, Vol. 38 (5): 583-591. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2017.01.001
BJORKLUND, David y HERNÁNDEZ-BLASI, Carlos. Child and adolescent development: An integrated approach. 1era Edition. Belmont CA: Nelson Education, 2011.
BOIRA, Santiago; CHILET-ROSELL, Elisa; JARAMILLO-QUIROZ, Sofía y REINOSO, Jessica. Sexism, distorted thoughts and violence in couple relationships in ecuadorian universities with students related to welfare and health. Universitas Psychologica, 2017, Vol. 16 (4): 30-41. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.spdv
CARBONELL, Ángela y MESTRE, María-Vicenta. Sexismo y mitos del amor romántico en estudiantes prosociales y antisociales. Revista Prisma Social, 2018, vol. 23: 1-17.
CARRERA-FERNÁNDEZ, María-Victoria; LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, María y RODRÍGUEZ-CASTRO, Yolanda. Bullying among Spanish secondary education students: the role of gender traits, sexism, and homophobia. Journal of Interpersonal Violence, 2013, Vol. 28 (14): 2915-2940. https://doi.org/10.1177/0886260513488695
DE LA PEÑA, Eva M.; RAMOS, Esther; LUZÓN, José M. y RECIO, Patricia. Sexismo y Violencia de Género en la juventud andaluza e Impacto de su exposición en menores. Proyecto de Investigación Detecta. Sevilla, España: Instituto Andaluz de la Mujer, Fundación Mujeres y Universidad. 2011.
DE LEMUS, Soledad; CASTILLO, Miguel; MOYA, Miguel; PADILLA, José L. y RYAN, Estrella. Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para Adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2008, Vol. 8 (2): 537-562.
DE LEMUS, Soledad; MONTAÑÉS, Pilar; MEGÍAS, Jesús L. y MOYA, Miguel. Development of gender prejudice from childhood to adulthood: A Spanish perspective. En SAFDAR, Saba; KOSAKOWSKA-BEREZECKA, Natasza. Psychology of Gender Through the Lens of Culture. Cham: Springer, 2015: 219-237. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14005-6_11
ETCHEZAHAR, Edgardo y UNGARETTI, Joaquín. Woman stereotypes and ambivalent sexism in a sample of adolescents from Buenos Aires. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 2014, Vol. 6 (2): 87-94. https://doi.org/10.22201/fesi.20070780.2014.6.2.48595
FEIXA, Carles. Juventud, espacio propio y cultura digital. Revista Austral de Ciencias Sociales, 2017, 20: 105-119. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2011.n20-07
FERRER, Victoria y BOSCH, Esperanza. Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 2013, Vol. 17 (1): 105-122.
FISHER, Molly I. y HAMMOND, Matthew D. Personal Ties and Prejudice: A Meta-Analysis of Romantic Attachment and Ambivalent Sexism. Personality and Social Psychology Bulletin, 2018: 1-15. https://doi.org/10.1177/0146167218804551
GARAIGORDOBIL, Maite. Sexismo y apego inseguro en la relación de pareja. Revista Mexicana de Psicología, 2013, Vol. 30 (1): 53-60.
GARCÍA, Georgina y DÍAZ, Rolando. Predictores psicosociales del comportamiento sexual. Interamerican Journal of Psychology, 2013, Vol. 45 (3).
GARCÍA, Manuel A. y GARCÍA, María C. Estimación de la validez de contenido en una escala de valoración de grado de violencia de género soportado en adolescentes. Acción Psicológica, 2013, Vol. 10 (2): 41-58. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11823
GARCÍA-DÍAZ, Vanesa; LANA-PÉREZA, Alberto; FERNÁNDEZ-FEITO, Ana; BRINGAS-MOLLEDA, Carolina; RODRÍGUEZ-FRANCO, Luis y RODRÍGUEZ-DÍAZ, F. Javier. Actitudes sexistas y reconocimiento del maltrato en parejas jóvenes. Atención Primaria, 2018, Vol. 50 (7): 398-405. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.04.001
GAUNT, Ruth. "Blessed is he who has not made me a woman": Ambivalent sexism and Jewish religiosity. Sex Roles, 2012, Vol. 67 (9-10): 477-487. https://doi.org/10.1007/s11199-012-0185-8
GLICK, Peter y FISKE, Susan T. The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 1996, Vol. 70 (3): 491-512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491
GLICK, Peter y FISKE, Susan T. An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 2001, Vol. 56 (2): 109. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.2.109
GLICK, Peter; FISKE, Susan T; MLADINIC, Antonio et al. Beyond prejudice as simple antipathy: hostile and benevolent sexism across cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 2000, Vol. 79 (5): 763-775. https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.5.763
GLICK, Peter.; LAMEIRAS, Maria; FISKE, Susan T et al. (2004). Bad but bold: Ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. Journal of Personality and Social Psychology, 2004, 86: 713-728. https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.5.713
GUZMÁN, Virginia y MONTAÑO, Sonia. Políticas públicas e institucionalidad de género en América Latina (1985-2010). 2012, CEPAL - Serie Mujer y desarrollo, (118): 1-40.
HADI, Abdul. Patriarchy and Gender-Based Violence in Pakistan. European Journal of Social Sciences Education and Research, 2017, Vol. 10 (2): 297-304. https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p297-304
HERNANDO, Ángel; GARCÍA, Antonio D y MONTILLA, María del Valle. Exploración de las actitudes y conductas de jóvenes universitarios ante la violencia en las relaciones de pareja. Revista Complutense de Educación, 2012, Vol. 23 (2): 427-441. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40036
HOEFER, Richard; BLACK, Beverly y RICARD, Mark. The impact of state policy on teen dating violence prevalence. Journal of Adolescence, 2015, Vol. 44: 88-96. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.07.006
LEE, Michelle S.; BEGUN, Stephanie; DEPRINCE, Anne P y CHU, Ann T. Acceptability of dating violence and expectations of relationship harm among adolescent girls exposed to intimate partner violence. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 2016, Vol. 8: 487-494. https://doi.org/10.1037/tra0000130
MALONDA, Elisabeth; LLORCA, Ana; TUR-PORCAR, Ana; SAMPER, Paula y MESTRE, Maria-Vicenta. Sexism and Aggression in Adolescence-How Do They Relate to Perceived Academic Achievement? Sustainability, 2018, Vol. 10(9): 3017. https://doi.org/10.3390/su10093017
MARTIN, Karin A; LUKE, Katherine P y VERDUZCO-BAKER, Lynn. The sexual socialization of young children: Setting the agenda for research. En CORRELL, Shelley J. (ed.). Social psychology of gender. Emerald Group Publishing Limited, 2007: 231-259. https://doi.org/10.1016/S0882-6145(07)24009-3
NAVA-REYES, María-Andrea; ROJAS-SOLÍS, José-Luis; TOLDOS-ROMERO, María-Paz y MORALES, Luz-Anyela. Factores de género y violencia en el noviazgo de adolescentes. Boletín Científico Sapiens Research, 2018, Vol. 8(1): 54-70.
NAVA-REYES, María-Andrea; ROJAS-SOLÍS, José-Luis; GREATHOUSE, Louise M. y MORALES, Luz-Anyela. Gender roles, sexism and myths of romantic love in Mexican adolescents. Interamerican Journal of Psychology, 2018, Vol. 52 (1): 102-111.
PAZOS, María; OLIVA, Alfredo y HERNANDO, Ángel. Violence in young and adolescent relationships. Revista Latinoamericana de Psicología, 2014, Vol. 46 (3): 148-159. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70018-4
PETERSON, Gary W y BUSH, Kevin R. (2015). Families and adolescent development. En Thomas P. GULLOTTA, Robert W. PLANT y Melanie A. EVANS (eds.). Handbook of adolescent behavioral problems: Evidence-based approaches to prevention and treatment. Boston, MA: Springer, 2014: 45-69. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7497-6_4
REY, César A; GONZÁLEZ, Yenny C; SÁNCHEZ, Virginia y SAAVEDRA, Eugenio. Sexismo y agresiones en el noviazgo en adolescentes españoles, chilenos y colombianos. Psicología Conductual, 2017, Vol. 25 (2): 297-314.
RIDGEWAY, Cecilia. The Persistence of Gender Inequality. En GRUSKY, David y GIL, Jasmine (eds.) Inequality in the 21st Century. New York: Routledge, 2018: 417-421 https://doi.org/10.4324/9780429499821-71
RODRÍGUEZ-SANTERO, Javier; GARCÍA-CARPINTERO, María Ángeles, y PORCEL, Ana María. Los estilos de amor en estudiantes universitarios. Diferencias en función del sexo-género. Revista Internacional de Sociología, 2017, Vol. 75 (3): 73. https://doi.org/10.3989/ris.2017.75.3.15.171
RODRÍGUEZ-CASTRO, Yolanda; LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, María; CARRERA-FERNÁNDEZ, María Victoria y VALLEJO-MEDINA, Pablo. Validación de la Escala de Actitudes hacia el Amor en una muestra de adolescentes. Estudios de Psicología, 2013, Vol. 34 (2): 209-219. https://doi.org/10.1174/021093913806751429
SOBRINO, Belén; RUÍZ, Damaris y GARRIDO, Anabel. Rompiendo moldes: transformar imaginarios y normas sociales para eliminar la violencia contra las mujeres. Oxford: Oxfam Internacional, 2018.
STATHI, Sofia; CAMERON, Lindsey; HARTLEY, Bonny y BRADFORD, Shona. Imagined contact as a prejudice?reduction intervention in schools: The underlying role of similarity and attitudes. Journal of Applied Social Psychology, 2014, Vol. 44 (8): 536-546. https://doi.org/10.1111/jasp.12245
STERNBERG, Robert J. A triangular theory of love. Psychological Review, 1986, Vol. 93 (2): 119-135. https://doi.org/10.1037/0033-295X.93.2.119
ORRANTE, Miguel Ángel. Análisis comparativo de los instrumentos legales en tema de feminicidios en países de América Latina: Argentina, Colombia y México. Revista STATUS, 2017, Vol. 2 (4): 1-14.
OTERO, Luis-Manuel Rodríguez y MARTÍNEZ, Lorena Treviño. Violencia en pareja, amor romántico y trabajo social. Voces desde futuros trabajadores sociales mexicanos. Trabajo Social Hoy, 2016, (79): 99-130. https://doi.org/10.12960/TSH.2016.0018
TENORIO, Natalia. Repensando el amor y la sexualidad: una mirada desde la segunda modernidad. Sociológica (México), 2012, Vol. 27 (76): 7-52.
TEPICHIN, Ana M. La relación entre pobreza y género: el caso de los programas de política social dirigidos a las mujeres. Espiral (Guadalajara), 2011, Vol. 18 (52): 269-276.
VARELA, Nuria. Barcos y corazones. Las sutilezas del patriarcado en la transmisión de valores que alimentan la violencia de género. Metamorfosis, 2016, (4): 59-73.
VIEJO, Carmen y ORTEGA-RUIZ, Rosario. Cambios y riesgos asociados a la adolescencia. Psychology, Society, & Education, 2015, Vol. 7 (2): 109-118. https://doi.org/10.25115/psye.v7i2.527
YELA, Carlos. La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, 2003, Vol. 1 (2): 263-267.
ZAKRISSON, Ingrid; ANDERZÉN, Marie; LENELL, Fredrik y SANDELIN, Håkan. Ambivalent sexism: A tool for understanding and improving gender relations in organizations. Scandinavian Journal of Psychology, 2012, Vol. 53 (1): 64-70. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2011.00900.x
Carbonell Marqués, Ángela, & Mestre, M. V. (2019). Sexism, romantic love and gender inequality. A study of Latin American adolescents living in Spain. América Latina Hoy, 83, 59–74. https://doi.org/10.14201/alh2019835974
Downloads
Download data is not yet available.
+
−