«I’m talking about changing our house»: Argentine dictatorship and democratization in the songs of Fito Páez

Abstract

This article examines the conditions of production and the effects of meaning in some of Fito Páez’s earliest songs, emphasizing the discursive, political and historical aspects of his critique of Argentina’s dictatorial regime. After a brief reflection on songs as a research source and the role of national rock, the article analyzes compositions that express relevant features of the political context in Argentina in the early 1980’s.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alabarces, P. (1992). Entre gatos y violadores: el rock nacional en la cultura argentina. Colihue.

Alabarces, P. (2008). Posludio: música popular, identidad, resistencia y tanto ruido (para tan poca furia). Trans: Revista Transcultural de Música, (12), artículo 7.

Authier-Revuz, J. (1990). Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Lingüísticos: o discurso e suas análises, 19, 25-42. https://doi.org/10.20396/cel.v19i0.8636824.

Bitar, M. F. (1997). Historia del rock en Argentina. Distal.

Buch, E. (2008). Músicas populares y músicas de Estado: sobre una versión rock del himno nacional argentino. Sociedad y Economía, (15), 85-92.

Carnicer, L. (2000). Rock en Argentina 1970-1980: «del mimetismo al estilo propio». En III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular (pp. 107-118). IASPM-AL. Recuperado el 08 de mayo de 2019, de http://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000.

Delgado, J. (2015). «No se banca más»: Serú Girán y las transformaciones musicales del rock en la Argentina dictatorial. Revista Afuera: Estudios de Crítica Cultural, (15).

Di Cione, L. (2015). Rock y dictadura en la Argentina: reflexiones sobre una relación contradictoria. Revista Afuera: Estudios de Crítica Cultural, (15).

Favoretto, M. (2011). Charly García’s allegories as counter-discourse. Confluencia, 27(2), 61-74.

Favoretto, M. (2014). La dictadura argentina y el rock: enemigos íntimos. Resonancias: Revista de Investigación Musical, 18(34), 69-87. https://doi.org/10.7764/res.2014.34.5.

Favoretto, M. (2020). Brothers in rock: Argentine and British rock music during the Malvinas/Falklands War. En I. Peddie (ed.), The Bloomsbury handbook of popular music and social class (pp. 291-313). Bloomsbury.

Foucault, M. (2004). A ordem do discurso (11.ª ed.). Loyola.

Foucault, M. y Boulez, P. (2006). A música contemporânea e o público (1983). En M. B. Motta (ed.), Michel Foucault: Estética: literatura e pintura, música e cinema (2.ª ed., pp. 391-399). Forense Universitária.

Franco, M. (2017). La «transición» argentina como objeto historiográfico y como problema histórico. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, 107(3), 125-152.

Frith, S. (1998). Performing rites: on the value of popular music. Harvard University Press.

Guimarães, C. (2004). A Paixão segundo Gil e Chico. En B. Cavalcante, H. Starling y J. Eisenberg (eds.), Decantando a República: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira (vol. 2, pp. 147-154). Nova Fronteira.

Hall, S. (2003). Introducción: ¿quién necesita «identidad»?. En S. Hall y P. Gay (eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu.

Huyssen, A. (2002). Literatura e cultura no contexto global. En R. Marques y L. Vilela (eds.), Valores: arte, mercado, política (pp. 15-35). UFMG.

Ikeda, A. T. (2001). Música, política e ideologia: algumas considerações. En V Simpósio Latino-Americano de Musicologia (pp. 1-14). FCC.

Jacoby, R. (2007). Imagem imperfeita: pensamento utópico para uma época antiutópica. Civilização Brasileira.

Lucena, D. y Laboureau, G. (2011). Rock e ditadura: o alegria como estratégia. Travessias, 5(1), 305-317.

Maingueneau, D. (2004). Pastiche. En P. Charaudeau y D. Maingueneau, Dicionário de análise do discurso (p. 371). Contexto.

Manzano, V. (2014). «Rock Nacional» and revolutionary politics: the making of a youth culture of contestation in Argentina, 1966-1976. The Americas, 70(3), 393-427. https://doi.org/10.1017/S0003161500003977.

Meheirie, K. (2002). Música popular, estilo eclético e identidade coletiva. Revista Psicologia Política, 2(3), 39-54.

Moraes, J. G. V. (2000). História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, 20(39), 203-221. https://doi.org/10.1590/S0102-01882000000100009.

Napolitano, M. (2007). História e Música Popular: um mapa de leituras e questões. Revista de História, (157), 153-171. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i157p153-171.

Negus, K. (2010). Popular music in theory: an introduction. MPG Books.

Novaro, M. y Palermo, V. (2007). A ditadura militar argentina 1976-1983: do golpe de Estado à restauração democrática. Edusp.

Páez, F. (1982, junio). J. C. Baglietto: soy un gran desorientado. Entrevista por C. Kleiman. Expreso Imaginario, 71, 22-23. Recuperado el 15 de abril de 2020, de http://laexpresoimaginario.blogspot.com.

Páez, F. (2004, 28 de noviembre). La la la. Entrevista por M. Soto. Página 12. Recuperado el 16 de junio de 2018, de http://www.pagina12.com.ar/diario/verano12/subnotas/79017-25497-2007-01-13.html.

Páez, F. (2008, 18 de julio). Su vida y cuatro ciudades (Rosario). Fito Páez: clásico e íntimo III. Entrevista por H. Inzillo. Rolling Stone Argentina. Recuperado el 10 de octubre de 2018, de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/fito-paez-clasico-e-intimo-iii-nid1031113.

Páez, F. (2013). Yo vengo a ofrecer mi corazón. Entrevista por E. Del Guercio. Cómo hice [Programa de TV]. Canal Encuentro. Recuperado el 12 de abril de 2020, de http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8037/5425?temporada=2.

Pascual, A. L. (2004). Terrorismo de Estado: a Argentina de 1976 a 1983. UnB.

Pêcheux, M. (1993). Análise automática do discurso: (AAD-69). En F. Gadet y T. Hak (eds.), Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux (2.ª ed., pp. 61-161). Unicamp.

Pujol, S. (2005). Rock y dictadura: crónica de una generación (1976-1983). Emecé.

Rapoport, M. (2006). Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003). Ariel.

Ridley, A. (2008). A filosofia da música: tema e variações. Loyola.

Rislund, D. (1998). Argentine new song: the evolution of protest music. Latin American Resource Center.

Sánchez Trolliet, A. (2019). Cultura rock, política y derechos humanos en la transición argentina. Contemporânea, 10(1), 157-176.

Sans, J. F. (2017). Música y estudios del discurso: una atracción fatal. En C. Díaz y B. Corti (eds.), Música y discurso: aproximaciones analíticas desde América Latina (pp. 97-120). Eduvim.

Sirinelli, J. F. (1996). A geração. En M. Ferreira y J. Amado (eds.), Usos & abusos da história oral (pp. 131-137). FGV.

Tatit, L. (2003). Elementos para a análise da canção popular. Cadernos de Semiótica Aplicada, 1(2), 7-24. https://doi.org/10.21709/casa.v1i2.623.

Ulhôa, M. y Ochoa, A. (eds.). (2005). Música popular na América Latina: pontos de escuta. UFRGS.

Vila, P. (1987). «Rock Nacional» and dictatorship in Argentina. Popular Music, 6(2), 129-148. https://doi.org/10.1017/S0261143000005948.

DISCOGRAFÍA

Baglietto, J. C. (1982). Tiempos difíciles [CD]. EMI Odeon.

Baglietto, J. C. (1982). Actuar para vivir [CD]. EMI Odeon.

Páez, F. (1984). Del 63 [CD]. EMI Odeon.

Páez, F. (1985). Giros [CD]. EMI Odeon.
Perrone, S. (2020). «I’m talking about changing our house»: Argentine dictatorship and democratization in the songs of Fito Páez. América Latina Hoy, 85, 135–156. https://doi.org/10.14201/alh.21364

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samir Perrone

,
Universidade Federal da Paraíba
Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política e Relações Internacionais e do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal da Paraíba.
+