Raising social awareness in the classroom

Spanish proverbs that kill

  • María Luisa Ortega Hernández
    DePaul University

Abstract

Part of this work was presented by the author on January 9, 2019, at the MLA (Modern Language Association) Annual Convention in Chicago, Illinois. It addresses the didactic role of Spanish sayings and proverbs as authentic cultural capsules in the context of medical Spanish, a necessary field in the United States. The leading role of language in culture (and vice versa), synthesized within maxims echoing a collective consciousness, frequently conveys high levels of sexism. It is male chauvinism that, openly or covertly, feeds the institutionalized mechanism of violence against women and against the LGBTQIA+ community. Thus, this short journey through dissonant tones will talk to us about oppressive cultural beliefs that still impact women’s health and the health of others whose rights have also been historically violated. The objective of this learning experience (mine and yours) is that the voice that we hear will call us and our students to examine inherited ideas so remote from life and hope, that they sicken and kill. In so doing, we will be empowering individual and social change towards improved health and the defense of human rights.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Espinosa Domínguez C. La irreverencia feliz y creativa. CubaEncuentro [Internet] 4 de agosto de 2017.

Guardiola E, Baños JE. Libro cerrado, no saca letrado: lo que los refranes nos enseñan. Rev. Med. Cine [Internet] 2018;14(4):225-226.

Conde Tarrío G. La función represiva del refranero. Paremia [Internet] 2004;(13):65-72.

Gillson SL, Ross DA. From generation to generation: rethinking «soul wounds» and historical trauma. Psiquiatría Biol. [Internet] 2019;86(7):e19–e20.

Ortega P. Spanish and the medical interview: a textbook for clinically relevant medical Spanish. 2.nd Edition. Philadelphia: Elsevier; 2016.

Martínez Benlloch I, Bonilla Campos A. Sistema sexo/género, identidades y construcción de la subjetividad. Valencia: Universitat de València; 2000.

Isasi-Díaz AM. Mujerista Theology: a theology for the twenty-first century. New York: Orbis Books; 1996.

Soriano Salkjelsvik K, Martínez JA. Cápsulas culturales: el uso de refranes en la clase E/LE (nivel A2). RedELE: Revista electrónica de didáctica del español como lengua extranjera [Internet] 2007;(11):220-234.

Sardelli MA. Los refranes en la clase de ELE. Didáctica. Lengua y Literatura [Internet] 2010;22:325-350.

Dumitrescu D. El español en Estados Unidos a la luz del censo de 2010: los retos de las próximas décadas. Hispania [Internet] 2013;96(3):525-541.

Ortega P, Prada J. Words matter: translanguaging in medical communication skills training. Perspect. Med. Educ. [Internet] 2020;9:251-255.

Tolman DL. Dilemmas of desire: teenage girls talk about sexuality. London: Harvard University Press; 2002.

León Fray Luis de. La perfecta casada. Cantar de los cantares. Poesías originales. México: Editorial Porrúa; 1999.

Alberdi I. La religión apoya la idea de superioridad masculina. Violencia: tolerancia cero. [Internet] Barcelona: Fundación La Caixa; 2005. pp. 31-34.

Vossler C. Fray Luis de León. Buenos Aires: Espasa-Calpe; 1960.

Miriano C. Cásate y sé sumisa. Experiencia radical para mujeres sin miedo. Granada: Editorial Nuevo Inicio; 2013.

Agencia EFE. ¿El ‘no’ de una mujer significa ‘sí’? #CiberCuba [Internet] 25 de julio de 2018.

Oxfam Internacional. Rompiendo moldes: transformar imaginarios y normas sociales para eliminar la violencia contra las mujeres. Reino Unido: Oxfam GB para Oxfam Internacional; julio de 2018.

Reina E, Centenera M, Torrado S. América Latina, la región más letal para las mujeres. El País [Internet] 25 de noviembre de 2018.

Pichiule M, Gandarillas A, Ordobás M, Sonego M, Zorrilla B, Pires M, et al. Violencia de pareja hacia las mujeres: 3.a Encuesta para el estudio de la magnitud, tendencia e impacto en la salud en la Comunidad de Madrid, 2014. Consejería de Sanidad. Documento Técnico de Salud Pública n.° 138, Madrid.

Hernández Truyol BE. The gender bend: culture, sex, and sexuality—A LatCritical Human Rights Map of Latina/o Border Crossings. Indiana Law Journal. 2008;83(4):1283-1331.

Montijano Cañella M. Zapatos Rojos de Elina Chauvet: la acción en Málaga. Isla de Arriarán: Revista cultural y científica [Internet] 2015;40-41:93-130.

Micromachismos: si haces alguna de estas cosas, debes replantearte tu comportamiento. El País. 9 de marzo de 2018.

Prueba de comprensión auditiva. Mensaje 5, tarea 3, 23 min 7 s – 23 min 47 s. DELE: Diploma de Español como Lengua Extranjera. El cronómetro, nivel A2: Manual de preparación del DELE. Madrid: Edinumen; 2011.

Christian BM. Belief in dialogue: U.S. Latina writers confront their religious heritage. New York: Other Press; 2005.

González España P. La destrucción de Sodoma. Estreno: cuadernos del teatro español contemporáneo, otoño 2015;41(2):13-67.

Paz O. Cuadrivio: Darío. López Velarde. Pessoa. Cernuda. México: Joaquín Mortiz; 1980.
Ortega Hernández, M. L. (2022). Raising social awareness in the classroom: Spanish proverbs that kill. Journal of Medicine and Movies, 18(1), 71–81. https://doi.org/10.14201/rmc.27922

Downloads

Download data is not yet available.
+