Virtual Reality, Augmented Reality and Medicine in Literature, Movies, and Television

  • Susana Collado-Vázquez
    Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Rey Juan Carlos (Alcorcón, Madrid). susana.collado[at]urjc.es

Abstract

Virtual reality is a set of computer techniques that allow the creation of simulated images and environments in which the subject has a different level of interaction, while augmented reality can be defined as a technique that allows the inclusion of digital components in the physical world. Both technologies appear in numerous literary works, films and television series where their applications in health sciences have also been reflected. The objective of this work is to show the presence of medical uses of virtual reality and augmented reality in literature, cinema and television. These technologies have appeared in many titles, often ahead of scientific and technological development. Sometimes these are science fiction stories where these advances are talked about in a fanciful or not very credible way; or in a comic plot, but in other examples it has been adapted to reality. In addition to showing a recreational purpose, its applications in the medical field have also been reflected, both for teaching, improving environments, diagnosis and treatment of various pathological conditions such as neurological diseases or phobias.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cano Mañas MJ, Collado Vázquez S, Cano de la Cuerda R. Videojuegos comerciales en la rehabilitación de pacientes con ictus subagudo: estudio piloto. Rev. Neurol. 2017; 65 (8): 337-347.

Cano Mañas MJ, Collado Vázquez S, Rodríguez Hernández J, Muñoz Villena AJ, Cano de la Cuerda R. Effects of Video-Game Based Therapy on Balance, Postural Control, Functionality, and Quality of Life of Patients with Subacute Stroke: A Randomized Controlled Trial. J. Healthc. Eng. 2020; 2020 (6): 1-11.

Rodríguez Vizzuett L, Guerrero García J, Olmos Pineda I. La Realidad Aumentada: creando experiencias motivadoras en el aula. Elementos 2020; 119: 27-31.

Carrillo JM. La personalidad en el cine. En: Collado-Vázquez S, Carrillo JM (eds.). Cine y ciencias de la salud. Aplicaciones docentes. Madrid: Dykinson; 2013. p. 35-45.

Collado-Vázquez S. Orígenes de la aplicación del cine en docencia en ciencias de la salud. En: Collado-Vázquez S, Carrillo JM (eds.). Cine y ciencias de la salud. Aplicaciones docentes. Madrid: Dykinson; 2013. p. 47-58.

Collado-Vázquez S, Carrillo JM. Cine y neurología: primeras aplicaciones docentes. Rev. Neurol. 2015; 60 (5): 229-234.

Cárdenas Quiroga EA, Morales Martín LY, Ussa Caycedo A. La estereoscopía, métodos y aplicaciones en diferentes áreas del conocimiento. Rev. Cient. Gen. José María Córdova 2015; 13 (16): 201-219.

Pérez Rufí JP, Jódar Marín JA. Cine 3D español: experiencias del cine estereoscópico 3D durante los años del franquismo. Palabra Clave 2019; 22 (3): 1-22.

Olguín Carvajal M, Rivera Zárate I. Introducción a la realidad virtual. Polibits 2006; 33: 11-15.

Pérez Martínez FJ. Presente y futuro de la tecnología de la realidad virtual. Creativ. Soc. 2011; 16: 1-39.

Vázquez-Mata G. Realidad virtual y simulación en el entrenamiento de los estudiantes de medicina. Educ. Méd. 2008; 11: 529-531.

Araujo C, Juan C. Del cadáver a la realidad virtual en el aprendizaje de la anatomía humana en la Escuela de Medicina de la Universidad de Zulia. Rev. Arg. Anatom. Online 2017; 8 (3): 98-101.

Calderón SJ, Tumino MC, Bournissen JM. Realidad virtual: impacto en el aprendizaje percibido de estudiantes de Ciencias de la Salud. Tecnol. Cienc. Educ. 2020; 16: 65-82.

Días Orueta U, Climent G, Cardas Ibáñez J, Alonso L, Olmo-Osa J, Tirapu-Ustárroz. Evaluación de la memoria mediante realidad virtual: presente y futuro. Rev. Neurol. 2016; 62: 75-84.

Cibeira N, Lorenzo López L, Maseda A, López-López R, Moreno-Peral P, Millán Calenti JC. Realidad virtual como herramienta de prevención, diagnóstico y tratamiento del deterioro cognitivo en personas mayores: revisión sistemática. Rev. Neurol. 2020;.71:.205-212.

Álvarez Otero R. Revisión sobre la aplicación de la realidad virtual en la rehabilitación vestibular. Rev. ORL 2020; 11 (1): 97-106.

León Ruiz M, Pérez Nieves MT, Arce Arce S. Neurovirtualidad, neuroplasticidad y neurorrehabilitación. Kranion 2019; 14: 5-11.

Peruzzi A, Cereatti A, Della Croce U, Mirelman A. Effects of a virtual reality and treadmill training on gait of subjects with multiple sclerosis: a pilot study. Mult. Scler. Relat. Disord. 2016; 5: 91-6.

Corbetta D, Imeri F, Gatti R. Rehabilitation that incorporates virtual reality is more effective than standard rehabilitation for improving walking speed, balance and mobility after stroke: a systematic review. J. Physiother. 2015; 61: 117-24.

Cho B, Ku J, Jang D, Kim S, Lee YH, Kim IY, et al. The effect of virtual reality cognitive training for attention enhancement. Cyberpsychol Behav. 2002; 5: 129-37.

Klinger E, Bouchard S, Légeron P, Roy S, Lauer F, Chemin I, et al. Virtual reality therapy versus cognitive behavior therapy for social phobia: a preliminary controlled study. Cyberpsychol Behav. 2005; 8(1):76-88.

Ponce Barbosa E, Delgado Reyes AC, Pachón Durán DA, Bertel L, Toro JP, Gaviria FA. Activación psicofisiológica de pacientes con zoofobias ante un ambiente de realidad virtual. Rev. Virtual Univ. Católica N. 2021; 62: 121-154.

Ramírez A, Benítez SJ, Gómez MA. La acrofobia y su tratamiento a través de realidad virtual. Rev. Ing. Mat. Cienc. Inf. 2017; 4(7): 77-82.

Pitti CT, Peñate W, de la Fuente J, Bethencourt JM, Acosta L, Villaverde ML, Gracia R. Agorafobia: tratamientos combinados y realidad virtual. Datos preliminares. Actas Esp. Psiquiatr. 2008; 36 (2): 94-101.

Cárdenas G, Muñoz S, González M. Aplicaciones de la realidad virtual al tratamiento de la agorafobia. Rev. Digit. Univ. 2005; 6 (12): 1-6.
Collado-Vázquez, S. (2024). Virtual Reality, Augmented Reality and Medicine in Literature, Movies, and Television. Journal of Medicine and Movies, 20(2), 147–157. https://doi.org/10.14201/rmc.26044

Downloads

Download data is not yet available.
+