Using the Movie Awakenings (1990) to Evaluate Learningin the Biology Degree Program at the UniversitatPompeu Fabra. Ten Years of Experience

Abstract

This paper narrates the experience of using the movie Awakenings (1990) as an important basis for final assessment in a beginner’s course for biology students at the Universitat Pompeu Fabra. From the results obtained, both the evaluation of the course and the use of the film have been positive, supporting the use of commercial movies in university education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Baños Díez JE, Aramburu Beltrán JF, Sentí Clapés M. Biocinema: la experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [serie en internet]. 2005 [citado 20 agosto 2007]; 1(2):42-46: [5 páginas]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/numero%202/esp_2/biocinema_esp.pdf

2. Pérez Sánchez J, Baños Díez JE, Calafell Majó F, Carrió Llach M, Larramona Lendez MP. Introducción del aprendizaje basado en problemas en la titulación de Biología de la Universidad Pompeu Fabra. En: Centrode Innovación y Documentación Educativa. Premios Nacionales de
Innovación Educativa 2006. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia;
2007. p. 93-111.

3. Bosch F, Martínez A, Pérez J. Cinema comercial i educació mèdica. Dits
i Fets, 1997;1(4):3.

4.- Awakenings (1990) [base de datos en Internet]. The Internet Movie Database. [citado 20 agosto 2007]. Disponible en:
http://spanish.imdb.com/title/tt0099077/

5.- Jiménez Serranía MI. Despertares (1990): la epidemia de los niños que
se quedaron dormidos. Rev Med Cine [serie en internet]. 2007 [citado 20
agosto 2007]; 3(3):102-112: [11 páginas]. Disponible en:
http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Vol_3/3.3/esp.3.3.pdf/despert
ares.pdf

6.- García Sánchez JE, García Sánchez E. La gripe en el cine. De la enfermedad
aparentemente banal a la pandemia apocalíptica. Rev Med Cine [serie en internet]. 2006 [citado 20 agosto 2007]; 2(1):1-2: [2 páginas]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Volumen_2_1/n1/esp_1_pdf/editorialgripe.pdf

7.- García Sánchez JE, García Sánchez E. “Biopics” de médicos: de la realidad
al celuloide. Rev Med Cine [serie en internet]. 2006 [citado 20 agosto
2007]; 2(2):41-43: [3 páginas]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Volumen_2_1/n2/esp_2_pdf/editorial2.pdf

8.- Pais de Lacerda A. El cine como documento histórico: el SIDA en 25
años de cine. Rev Med Cine [serie en internet]. 2006 [citado 20 agosto
2007]; 2(3):102-113: [12 páginas]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Volumen_2_1/n3/esp_3_pdf/sida.pdf

9.- Astudillo Alarcon W, Mendinueta Aguirre C. El cine en la docencia de la medicina: cuidados paliativos y bioética. Rev Med Cine [serie en internet]. 2007 [citado 20 agosto 2007]; 3(1):32-41: [10 páginas]. Disponible en:
http://www.usal.es/revistamedicinacine/Vol_3/3.1/esp.3.1.pdf/c_paliativos.pdf

10.- Koren G. Awakenings: Using a popular movie to teach clinical pharmacology.
Clin Pharmacol Ther. 1993; 53(1):3-5.

11.- Farré M, Bosch F, Roset PN, Baños JE. Putting clinical pharmacology in context: the use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004; 44(1):30-36.
Pérez Sánchez, J. (2009). Using the Movie Awakenings (1990) to Evaluate Learningin the Biology Degree Program at the UniversitatPompeu Fabra. Ten Years of Experience. Journal of Medicine and Movies, 5(1), 27–29. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/15917

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Pérez Sánchez

,
Facultad de Ciencias de la Salud y de la Vida
Facultad de Ciencias de la Salud y de la Vida. Universidad Pompeu Fabra. Dr. Aiguader, 80. 08003 Barcelona. (España)
+