Cinema as a resource for learning about people with disabilities: Twenty-five films from the last decade

  • Mª Inés Monjas Casares
    Universidad de Valladolid imonjas[at]psi.uva.es
  • Francisco Arranz Moro
    CRA Ribera del Duero

Abstract

There is little doubt about the power of cinema to convey information in order to trigger emotions and to stimulate empathy with the various characters and their situations. Accordingly, the use of films with disabled characters as protagonists can be proposed to favour “visibility”, normalization, and a closer view of the reality and circumstances of people with disabilities. Here, twenty-five films from the last decade, whose main characters have intellectual disability, physical disability, motor disability, visual impairment, hearing impairment or disorders within the spectrum of autism have been selected to approach the issue. The most relevant results of the analysis carried out show that problems related to physical limitations, autism, and intellectual disability are those most widely addressed; that the main characters with disability are to a large extent young adult males; that a broad variety of topics are presented (personal, interpersonal and sexual-affective, family related, medical…), aspects related to family being those that are most relevant, and that there is an evident presence of actors with disabilities. Likewise, it should be noted that the image of people with disabilities in these films is much closer to reality and more positive than it used to be in the filmography of previous decades.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cine y discapacidad [Internet]. [citado 10 febrero 2010]. Disponible en: www.ladiscapacidad.com/cineydiscapacidad/cineydiscapacidad.php

Clavé Arruabarrena E. La escafandra y la mariposa (2007): el testimonio de un hombre enclaustrado. Rev Med Cine [Internet]. Marzo 2009 [citado 10 febrero 2010]; 5(2):66-73. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol5/num2/317

filmaffinity. [Internet]. [citado 10 febrero 2010]. Disponible en: www.filmaffinity.com/

hoycinema.com. [Internet]. [citado 10 febrero 2010]. Disponible en: www.hoycinema.com

Jiménez Pulido J. El cine como medio educativo. Madrid: Laberinto; 1999.

Labutaca.net. Revista de cine on-line. [Internet]. [citado 10 febrero 2010]. Disponible en: http://www.labutaca.net/

Loscertales F, Núñez F. Violencia en las aulas. El cine como espejo social. Barcelona: Octaedro; 2001.

Martín Ruano J, García Domínguez MG, Mirón Canelo JA. León y Olvido (2004): familia y discapacidad. Rev Med Cine [Internet]. Diciembre 2009 [citado 10 febrero 2010]; 5(4):139-146. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol5/num4/329

Martínez-Salanova Sánchez E. Cine y discapacidad. Cine sobre mujeres y hombres con diversidad funcional. [Internet]. [citado 10 febrero 2010]. Disponible en: www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/temasdiscapacidad.htm

Merino Marcos ML. La parálisis cerebral en el cine. Rev Med Cine [Internet]. Julio 2005 [citado 10 febrero 2010]; 1(3):66-76. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/dmdocuments/pcerebral_esp.pdf

Monjas MªI, Arranz F, Rueda E. Las personas con discapacidad en el cine. Siglo Cero. 2005, 36(1): 13-29.

Prada Pérez FJ de. Elling (2001). La reforma de la asistencia psiquiátrica desde la óptica del enfermo mental. Análisis comparado con testimonios de la experiencia en el antiguo Hospital Psiquiátrico de Navarra. Rev Med Cine [Internet]. Marzo 2009 [citado 10 febrero 2010]; 5(1):16-19. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol5/num1/309

Serrano A, y Pomet J. (2001). El cine: Recurso de aprendizaje en valores en Primaria y Secundaria. En VVAA. Premios nacionales de investigación 2000. Madrid: Ministerio de Educación, cultura y Deporte. CIDE; 2001. p. 51-74.
Monjas Casares, M. I., & Arranz Moro, F. (2011). Cinema as a resource for learning about people with disabilities: Twenty-five films from the last decade. Journal of Medicine and Movies, 6(2), 55–68. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13795

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mª Inés Monjas Casares

,
Universidad de Valladolid
Departamento de Psicología. Facultad de Educación y Trabajo Social. Paseo de Belén s/n. 47011 Valladolid (España). 

Francisco Arranz Moro

,
CRA Ribera del Duero
CTRA. DE SORIA  - 47350   Quintanilla de Onésimo VALLADOLID (España)
+