Films and Teaching of Maternal?Child Nursing: A Bridge to the Contents

  • María Gabriela Felippa
    Universidad Isalud
  • Rosa Isabel Osorio Delgado
    Universidad Isalud
  • María José Gabriela Sabelli
    Universidad Isalud majosabelli[at]hotmail.com
  • Silvia Reboredo De Zambonini
    Universidad Isalud

Abstract

The purpose of this paper is to present some ideas about the importance of film and videofilms, with its audiovisual narrative, in Nurse teaching. Its function is highlighted as a link between new and old knowledge. Nursing career in the University of Isalud of Argentina presents the systematic work with films and videofilms. In this case, there are presented different proposals in the curricular space of maternal child nursing of the carreer of Professional Nursing of the University of Isalud. These proposals start from the following titles: Violencia obstetrica  (2012) by Duro de Domar, Look who’s  talking (1989) by Amy Heckerling, and Bébé(s) (2010) by Thomas Balmes, selected because of its possibility to generate interest and disposition to what its taught, and to interpellate emotionally to the student. Of each title it is made a general description of the material, an analysis of the fragments related with the specific contents of the curricular space and a proposal that includes different options of working.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Litwin E. De caminos, puentes y atajos: el lugar de la tecnología en la enseñanza. Conferencia inaugural Educación y Nuevas Tecnologías, II Congreso Iberoamericano de Educared: 2005. Disponible en: http://www.ort.edu.uy/ie/caes/ conferencia1.php

Estevez Nénninge EH. Enseñar a aprender. Estrategias cognitivas. Maestros y Enseñanza. México: Paidós; 2002.

Naciones Unidas. Declaración Universal de los derechos Humanos; 1948. Disponible en: http://www.un.org/es/documents/udhr

Tonucci F. ¡Si no os haceis como yo! Editorial Losada: Buenos Aires; 1995.

Dirección de Medicina tradicional y Desarrollo Intercultural. La Atención Intercultural a las Mujeres: El Trabajo de Parto en Posición Vertical en los servicios de salud. Subsecretaría de Innovación y calidad. Dirección General de Planeación y Desarrollo en Salud. Dirección Gral. Adjunta de Implantación de Sistemas de Salud. Dirección de Medicina tradicional y Desarrollo Intercultural México: Disponible en: http://www.maternoinfantil.org/archivos/smi_D2.pdf
Felippa, M. G., Osorio Delgado, R. I., Sabelli, M. J. G., & Reboredo De Zambonini, S. (2015). Films and Teaching of Maternal?Child Nursing: A Bridge to the Contents. Journal of Medicine and Movies, 11(3), 130?139. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13321

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Gabriela Felippa

,
Universidad Isalud
Isalud C/ Venezuela 925, Buenos Aires, Argentina.

Rosa Isabel Osorio Delgado

,
Universidad Isalud
Isalud C/ Venezuela 925, Buenos Aires, Argentina.

María José Gabriela Sabelli

,
Universidad Isalud
Isalud C/ Venezuela 925, Buenos Aires, Argentina.

Silvia Reboredo De Zambonini

,
Universidad Isalud
Isalud C/ Venezuela 925, Buenos Aires, Argentina.
+