Science Popularization through the Language of Comics. COVID-19

Abstract

More and more public and private institutions, and, in particular, scientists are turning to the language of comics to bring to the general population the most diverse subjects related to the coronavirus SARS-CoV-2 and COVID-19. This paper offers a selection of comics, and focuses on some of the elements that make comics an ideal medium for science popularization, such as anthropomorphism, visual metaphors, fictional elements, language adapted to a non-expert audience and its information needs, spoken language, or reformulation procedures. It also focuses on the importance of mastering the medium in order to make scientific-medical comics accessible and engaging for their target audience.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
1. Sánchez J, Gil-Pulido J. ¿Qué pasa con tus defensas durante la infección con el coronavirus? Laboratoons [Internet]. 04 de mayo de 2020.

2. Sánchez J. ¿Cómo la investigación puede ayudar los pacientes de cáncer con coronavirus?¡SuperJ al rescate! La investigación en clave de cómic. [Internet]. Madrid: Fundación Cris Contra el Cáncer; 2020.

3. Fundación Cris Contra el Cáncer. ¡SuperJ al rescate! sale a la calle. [Internet]. Madrid: Fundación Cris Contra el Cáncer. s.f.

4. Peruzzo N, Rodríguez Juele A. Coco & Fran contra el Coronavirus. Guía informativa de COVID-19 [Internet]. Montevideo: Bandas Educativas/Instituto de Investigaciones Biológicas Clemente Estable; 2020.

5. Peruzzo N, Rodríguez Juele A. Bacterias: La historia más pequeña jamás contada. [Internet]. Montevideo: Bandas Educativas/Instituto de Investigaciones Biológicas Clemente Estable; 2018.

6. Fernández Corcuera P, Serrano JA. No Panicovid. La guía esencial para vencer el pánico al coronavirus. 1. Saliendo de la UCI. [Internet]. s. f.

7. Yo, Doctor. Especial coronavirus. Maldita.es [Internet]. 03 de febrero de 2020.

8. Qu ZG, Liu TC. Un planeta, un desafío. [Internet].

9. Gharib M. Explorando el coronavirus. Un cómic para chicos y chicas [Internet]. NPR. 2020.

10. Barrero M. Virus y pandemias en el cómic. Tebeosfera [Internet]. 23 de marzo de 2020.

11. Mayor Serrano MB. El cómic como recurso didáctico en los estudios de Medicina. Manual con ejercicios [Internet]. Barcelona: Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve nº 37; 2016.

12. Mayor Serrano MB. Qué es la medicina gráfica. Tebeosfera [Internet]. 2018:9.

13. Mayor Serrano MB. Cómics, o cómo aprender lenguaje médico a golpe de viñetas. En Estopà R coordinadora. Comunicación, lenguaje y salud. Estrategias lingüísticas para mejorar la comunicación con el paciente. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Institut de Lingüística Aplicada; 2019, pp. 107-120.

14. Abad Vila M, Mayor Serrano MB. Arrugas (2011) de Ignacio Ferreras. La enfermedad de Alzheimer a través del cómic y del cine. Rev Med Cine [Internet]. 2019; 15(4):237-47.

15. Kearns C, Kearns N. The role of comics in public health communication during the COVID-19 pandemic. J Vis Commun Med. 2020;9:1-11.

16. Sáez de Adana F. La vida imaginaria del científico. El caso del cómic “Los proyectos de Manhattan”. Mètode [Internet]. 2004:82.

17. Joubert M. Comics and cartoons are a powerful way to teach kids about COVID-19. The Conversation [Internet]. 07 de mayo de 2020.

18. Spiegel AN, McQuillan J, Halpin P, Matuk C, Diamond J. Engaging Teenagers with Science Through Comics. Res Sci Educ. 2013;43(6):2309–26.

19. Scavone P, Carrasco V, Umpiérrez A, Morel M, Daniela Arredondo D, Amarelle V. Microbiology can be comic. FEMS Microbiology Letters. 2019; 366(14): fnz171.

20. Jee BD, Anggoro FK. Comic cognition: exploring the potential cognitive impacts of science comics. J Cogn Educ Psychol. 2012;11(2):196–208.

21. McLeod K, Hall J, Ross E, Southworth C. Esperanza más allá de las grandes expectativas. Historia de las células madre desde su descubrimiento hasta su aplicación terapéutica [Internet]. Edimburgo: OptiStem Communications; 2012.

22. Erlij D, Nitrox Márquez J, Carvajal K, Docolomansky C. —Inmuno— Coronavirus [Internet]. Chile: Sociedad Chilena de Reumatología; 2020.

23. Farinella M. Science Comics' Super Powers. American Scientist [Internet]. 2018;106(4):218.
Mayor Serrano, M. B. (2021). Science Popularization through the Language of Comics. COVID-19. Journal of Medicine and Movies, 16(e), 69–79. https://doi.org/10.14201/rmc202016e6979

Downloads

Download data is not yet available.
+