Analysis of the technological environment of innovation and technical and technological training in Colombia: «a qualitative study to subtantiate the theory of the new technological environment and innovation of vocational training»

Abstract

This paper presents the first results of the application of the methodology of Grounded Theory by Anselm Strauss, based on qualitative analysis through surveys, interviews and observation to other models, such the German and Mexican models . The analysis focuses on learning models in their environment of competencies and skills for innovation and technological development, the technical level of training and its relation to innovation in companies regarding to the Colombian case.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Archibugi y Pianta (1996): Innovation Surveys and Patents as Technology Indicators: The State of the Art, en oecd (comp.), Innovation, Patents and Technological Strategies, oecd, París.

Arrow (1962): The economic implications of learning by doing, Review Economic Studies, vol. xxix, n.º 30.

Albi, E.; Gonzalez Páramo, J. M. y López (1997): «Gestión Pública: Fundamentos, Técnicas y Casos», Barcelona, España. Ariel Economía.

Arias, X. (1996): «La Formación de la Política Económica», Madrid, España. Ediciones Deusto.

Arnstein, Sherry R. (1969): «A ladder of citizen participation». JAIP, vol. 35, n.º 4, July, pp. 216-224.

Barre (1996): Relationships between multinational firms’ tecnology strategies and national innovation systems: a model and an empirical analysis, en ocde (comp.), Innovations, Patents and Technological Strategies, ocde, París.

Barro, R. J. y X. Sala-i-Martin (1995): Economic Growth, N.Y. McGraw-Hill, Inc.

Basberg, B. (1987): «Patents and the measurement of technological change: A survey of the literature», Research Policy, vol. 16, nums. 2-4.

Blazquez, F. (1994): «Propósitos formativos de las nuevas tecnologías de la información en la formación de maestros», en F. Blázquez; J. Cabero y F. Loscertales, (Coords.). Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación para la educación. Sevilla, Alfar, 257-267.

BOE Boletín Oficial del Estado de España n.º 100, 27de abril de 2011. Sección 111.

Banco Interamericano de Desarrollo (2006): «Política de las Políticas públicas. Progreso Económico y Social en América Latina». David Rockefeller Center por Latin American Studies, Harvard University, Editorial Planeta,

Banco Mundial (2006): «Crecimiento en América Latina: en busca del tiempo perdido». Serie desarrollo para todos. Perry, G editor.

Cáceres Reebs, Diana (2013): «Documento de trabajo: conclusiones visita de estudio al bibb de Alemania», Bonn, bibb.

Casares, J. (1992): «Tema de Política Económica», Madrid, España. Editorial esic.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (flacso) (2006): «Política y Políticas Públicas». Franco, R. y Lanzaro, (coords.). Miño y Dávila Editores.

Colciencias (2005): «Hacia una sociedad del conocimiento. Construcción del Desarrollo desde el aprendizaje, la innovación y el emprendimiento». Documento de trabajo, Programa Nacional de Prospectiva Tecnológica e Industrial. Gomez D.

Chesbrough, H. W. (2003): «Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology», Boston. Harvard Business School Press.

Chesbrough, H. W.; Vanhaverbeke, W.; West, J. (Hg., 2006): «Open Innovation. Researching a New Paradigm», Oxford: Oxford University Press.

Dalhman C. and Frischtak C. (1993): «National Systems Supporting technical Advance in Industry: The Brazilian Experience» in Richard R. Nelson, (ed.), National Innovation System: A Comparative Analysis, New York, Oxford University Press, Inc.

Departamento Nacional de Planeación (2011): «Bases del Plan Nacional de Desarrollo de Colombia 2010-2014» Bogotá.

Dosi, et. al, (1994): The Process of Economic Development : Introducing some Stylized Facts and Theories on thecnologies, Firms and Institutions. Industrial and Corporate Change, vol. 3, n.º 1.

Dunning J. (1992): Multinational enterprises and the globalization of innovatory capacity. Research Policy, vol. 10, n.º 23.

Freeman, C. (1987): «Technology policy and economic performance: lessons from Japan», Pinter Publishers, Londres.

Freeman, C. (1995): The national system of innovation in historical perspective. Cambridge journal of economics, 19 (01) Londres.

Foray (1994): «Production and Distribution of Knowledge in the New Systems of Innovation: The role of intellectual property rights.» sti Review, n.º 14.

Freeman, Ch. (1982): «Recent Developments in Science and Technology Indicators: a Review». spru. University of Sussex, (mimeo).

Fuentes, Eulalia; Arguimbau, Llorenç (2008): I+D+I. Una perspectiva documental, Anales de documentación, n.º 11, p. 43-56.

Gould. D y Gruben, W. (1995): El Papel de los Derechos de la Propiedad Intelectual en el Crecimiento Económico. Economía Mexicana Nueva Epoca, vol. iv, n.º 2, Segundo Semestre.

Homs Oriol (2008): «La Formación Profesional en España», Colección de estudios sociales n.º 25, Barcelona.

Lucas, R. (1988): On the mechanics of economic development, Journal of monetary economics, 22, U.S.A.

Lugo, Carlos y López, Santiago (2013): Rol del Servicio Nacional de Aprendizaje de Colombia en el Sistema Nacional de Innovación. Revista Informador Técnico, Centro de Asistencia Técnica a la Industria de Colombia, Bogotá.

Lundvall, B. A. (1992): «National Systems of Innovation. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning», Pinter Publisters, London.

Milbergs, Egils (2005): «Innovation Ecosystems and Prosperity». Center for Accelerating Innovation [http://www.innovationecosystems.com].

Montoya, Omar (2004): Schumpeter, innovación y determinismo tecnológico, Scientia et Technica, Universidad Tecnológica de Pererira, n.º 25, agosto.

Nelson, R. R. (1993): «National innovation system» Oxford University Press, London.

Nelson, R. R. (1992): National innovation systems: a retrospective on a study, industrial and corporate change, Oxford u p, 1 (2), London.

Nelson (1993): «National System of Innovation:A comparative analysis», New York, University Press.

Nelson, R. y Winter, S. (1982): «An evolutionary theory of economics change». Boston, The Bleknap Press of Harvard University Press.

Nelson, Richard and Phelps, Edmund (1966): Investment in Humans, Technological Diffusion, and Economic Growth, American Economic Review: Papers and Proceedings, vol. 51, n.º 2, p. 69-75.

OCDE (1997): «National innovation systems», Paris.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos-ocde (2002): «Manual de Frascati, Propuesta de norma práctica para encuestas de investigación y desarrollo experimental», versión en español.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos-ocde; Oficina de Estadísticas de las Comunidades Europeas-Eurostat (2005): «Manual de Oslo, Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación», 3.ª ed. Versión en español.

OIT Cinterfor (2006): El enfoque integrador de la Formación Profesional en sus dimensiones laboral, tecnológica y Educativa. en Calidad, pertinencia y equidad, un enfoque integrado de la formación profesional, 95 p.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico ocde (2013): «Documento sobre políticas de innovación en Colombia». Ediciones ocde.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico ocde (2012): «Documento sobre estado de la educación superior en Colombia». Ediciones ocde, Banco Mundial.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2005): «Guía para la recogida e interpretación de datos sobre la innovación-Manual de Oslo». European Commision, Eurostat. Oslo, 3.ª ed.

Patel, Parimal y Keith Pavitt (1994): The nature and economic importance of National Innovations Systems, sti Review, vol. 14, pp. 9-32.

Pages, Cármen (2010): «La era de la productividad, cómo transformar las economías desde sus cimientos», Banco Interamericano de Desarrollo, Washington.

Pavitt, Keith (1984): Pectoral patterns of technical change: towards a taxonomy and a theory, Research Policy, n.º 13, pp. 343-373.

Postic, M. y De Ketele, J. M. (1998):  «Observar las situaciones educativas». Editorial Narcea. Paris.

Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología-rict; Organización de Estados Americanos-oea; Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnología-cyted; Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación-Colciencias y Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología-ocyt (2001): «Manual de Bogotá, Normalización de indicadores de innovación tecnológica en América Latina y el Caribe», Bogotá.

Rodríguez Vargas, J. J. (2005): La nueva fase del desarrollo económico y social del capitalismo mundial». Tesis doctoral, Universidad del País Vasco.

Romer, Paul (1986): Increasing returns and long-run growth. Journal of political economy, 94, October 1002-37, U.S.A.

Rohrbeck, R.; Hölzle K. and H. G. Gemünden (2009): Opening up for competitive advantage - How Deutsche Telekom creates an open innovation ecosystem. R&D Management, vol.39, S. 420-430.

Sancho, J. M.ª (Coord.) (2001): «La Tecnología Educativa como campo de investigación: de la simplificación a la complejidad». XII Congreso Nacional e Iberoamericano de Pedagogía. Madrid, Sociedad Española de Pedagogía.

Schumpeter, J. (1912): «Teoria del desenvolvimiento económico». Versión española, Fondo de Cultura Económica, 1976. Madrid.

Strauss Anselm y Corbin Juliet (2002): «Bases de la investigación cualitativa» técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada», Medellín, Editorial Universidad de Antioquia, Sage Publications Inc.

Vargas, Gustavo; Correa, Sandra y Lugo, Carlos (2011): «La ejecución de recursos ley 344 de 1996 a la luz de la política pública de innovación y desarrollo tecnológico en Colombia», Versión 3.0. Documento público de trabajo para el Servicio Nacional de Aprendizaje sena.

Zerda, Álvaro (2003): Ciencia y tecnología en el Plan de Desarrollo. Cuadernos de Economía, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Colombia, vol xxii, n.º 39, p. 124-132, Bogotá.
Lugo Silva, C. (2016). Analysis of the technological environment of innovation and technical and technological training in Colombia: «a qualitative study to subtantiate the theory of the new technological environment and innovation of vocational training». ArtefaCToS. Revista De Estudios Sobre La Ciencia Y La tecnología, 6, 5–38. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/artefactos/article/view/15585

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Lugo Silva

,
Universidad de Salamanca
Estudiante de Doctorado Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología
+