Joaquina Comella, Unacknowledged Author of the Libretti for Seven «Tonadillas» by Blas de Laserna

Abstract

The starting-point of this study is the discovery of documents which identify Joaquina Comella (c. 1778-1800) as the author of seven libretti for tonadillas whose music would be composed by Blas de Laserna. The documents are requests for permission to perform seven works for three voices which were submitted in 1800. The discovery has led to the tracking down of two of the libretti, one of which, La pasiega y el hidalgo (The woman from Pas and the nobleman), is presented here in a critical edition. The ensuing research has involved the reconstruction of the textual, musical and performance possibilities of five of these works by analysing the texts in conjunction with theatre notes and musical scores. As a result we now have a considerable homogeneous body of work on which to base a study of the output of an author for whom until now only one libretto was extant; it also provides substantial evidence of Comella’s partnership with Laserna. The literary analysis which forms the complementary focus of this study highlights the quality of Joaquina Comella’s dramatic talent in the musical genre in question and aims to enrich the evaluation of the literary component of 18th-century tonadillas designed for dramatic performance.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Andioc, René y Coulon, Mireille. Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Madrid: Fundación Universitaria Española, 2008, 2.ª ed., 2 vols.

Angulo Egea, María. «Una tonadilla escénica. La Anita de Joaquina Comella, con música de Blas de Laserna». Salina, 12, 1998, pp. 77-99.

Angulo Egea, María. «Luciano Francisco Comella (1751-1812), el melólogo y Doña Inés de Castro». En Comella, Luciano Francisco y Laserna, Blas de. Doña Inés de Castro, escena trágico lírica. Ed. Angulo Egea, María, Labrador López de Azcona, Germán y García Martínez, J. Daniel. Salamanca: GES XVIII-Ediciones Amnesia, 2005, pp. 9-28.

Angulo Egea, María. Luciano Francisco Comella (1751-1812). Otra cara del teatro de la Ilustración. Alicante: Universidad de Alicante, 2006.

Barbieri, Francisco A. Documentos sobre música española y epistolario. Ed. Casares, Emilio. Madrid: Fundación Banco Exterior de España, 1988.

Bolufer, Mónica. Mujeres e Ilustración. La construcción de la feminidad en la España del siglo XVIII. Valencia: Institució Alfons el Magnànim, 1998.

Comella, Joaquina. La Anita. Ed. Doménech, Fernando. En Teatro breve de mujeres. Siglos XVII-XX. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 1996, pp. 116-135.

Cotarelo y Mori, Emilio. Iriarte y su época [1897]. Santa Cruz de Tenerife: Artemisa, 2006.

Cotarelo y Mori, Emilio. Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo [1902]. Madrid: Asociación de Directores de Escena, 2009.

Doménech, Fernando. «La Anita». En Teatro breve de mujeres. Siglos XVII-XX. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 1996, pp. 104-113.

Doménech, Fernando. «Comella, Joaquina». En Hormigón, Juan Antonio (dir.). Autoras en la historia del teatro español (1500-1994). Volumen I (Siglos XVII-XVIII-XIX). Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 1996, pp. 433-434.

García de Villanueva Hugalde y Parra, Manuel. Origen, épocas, y progresos del teatro español. Madrid: Gabriel de Sancha, 1802.

García Garrosa, María Jesús. «La escuela del matrimonio: los conflictos conyugales en el teatro español de finales del siglo XVIII». Bulletin of Hispanic Studies, 2015, 92.4, pp. 367-383.
http://dx.doi.org/10.3828/bhs.2015.23

Gómez, Julio. «Don Blas de Laserna. Un capítulo de la historia del teatro lírico español visto en la vida del último tonadillero». En Arrese, José Luis. Biblioteca de corellanos ilustres. Tomo V. El músico Blas de Laserna. Corella, 1952, pp. 119-163 y 165-185.

González Troyano, Alberto. «En torno a la tonadilla escénica». En Álvarez Barrientos, Joaquín y Checa Beltrán, José (eds.). El siglo que llaman ilustrado. Homenaje a Francisco Aguilar Piñal. Madrid: CSIC, 1996, pp. 487-491.

Grinstein, Julia Bordiga. «Panorama de la dramaturgia femenina española en la segunda mitad del siglo XVIII y principios del XIX». Dieciocho, 2002, 25.2, pp. 195-218.

Herrera Navarro, Jerónimo. Catálogo de autores teatrales del siglo XVIII. Madrid: Fundación Universitaria Española, 1993.

Herrera Navarro, Jerónimo. «Precios de piezas teatrales en el siglo XVIII (Hacia los derechos de autor)». Revista de Literatura, 1996, LVIII, 115, pp. 47-82.

Huertas, Eduardo. «La tonadilla escénica». En Teatro musical en el Madrid ilustrado. Madrid: Avapiés, 1989, pp. 53-80.

Le Guin, Elisabeth. «Hacia una revalorización de la tonadilla tardía». En Álvarez Barrientos, Joaquín y Lolo, Begoña (eds.). Teatro y Música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid-Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2008, pp. 183-195.

Lolo, Begoña. «La tonadilla escénica, ese género maldito». Revista de Musicología, 2002, XXV, n.º 2, pp. 439-469.

Memorial literario, tomo XV, septiembre 1787.

Palacios Fernández, Emilio. La mujer y las letras en la España del siglo XVIII. Madrid: El Laberinto, 2002.

Real Ramos, César y Alcalde Cuevas, Luis. «La tonadilla: un capítulo en la historia del espectáculo del siglo XVIII». En Kleinertz, Rainer (ed.). Teatro y música en España (siglo XVIII). Kassel: Reichenberger, 1996, pp. 125-144.

Sánchez [Barbero], Francisco. Principios de Retórica y Poética. Madrid: Imprenta de la Administración del Real Arbitrio de Beneficencia, 1805.

Serrano y Sanz, Manuel. Apuntes para una biblioteca de escritoras españolas desde el año 1401 al 1833. I. Primera parte [1903]. Madrid: Atlas, 1975.

Subirá, José. La tonadilla escénica. Madrid: Tipografía de Archivos, 1928-1929, 3 vols.

Subirá, José. La tonadilla escénica. Sus obras y sus autores. Madrid: Labor, 1933.

Subirá, José. Un vate filarmónico: Don Luciano Comella. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1953.
García Garrosa, M. J. (2015). Joaquina Comella, Unacknowledged Author of the Libretti for Seven «Tonadillas» by Blas de Laserna. Cuadernos Dieciochistas, 16, 125–163. https://doi.org/10.14201/cuadieci201516125163

Downloads

Download data is not yet available.
+