An exceptional bronze oil lamp with decoration of theatrical mask from Complutum (Alcalá de Henares)

  • Sebastián Rascón Marqués
    Servicio Municipal de Arqueología. Ayto. de Alcalá de Henares. Camino del Juncal, s/n. 28802 Alcalá de Henares (Madrid) srascon[at]ayto-alcaladehenares.es
  • Ana Lucía Sánchez Montes
    Arqueóloga profesional. C/ Salamanca, 42. 28523 Rivas (Madrid)

Abstract

We present an exceptional bronze plastic lucerne. The archaeological context from the piece corresponds to a remarkable domus of the Roman city of Complutum that has been dated to the ist century ad; however, it has been observed that several of its rooms had been reused for metallurgical production from the iiird century ad onwards. The analysis of the piece has allowed us to define it as a good quality leaded bronze plastic lucerna that has the representation of a theatrical mask, specifically of the ‘ready slave’ of the New Comedy, whose image is traced in other Roman productions. Through the study of this object, the difficulties of the archaeological discipline in establishing universally recognised typologies for bronze skylights are confirmed; however, it is concluded that it is possible to detect their typological link with types described for the Bay of Naples workshops. It is an exceptional object with few parallels documented in the Roman world. Its manufacture seems to correspond to a moment located throughout the ist century or the beginning of the iind century ad; in spite of this, its use must have continued until near the end of the ivth century ad. Everything seems to indicate this is a probable italic production.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abascal, J. M. y Sanz, R. (1993): Bronces antiguos del Museo de Albacete. Albacete.

Aurrecoechea, J. (2009): “Vajilla metálica de época romana en la región central de Hispania (actuales cc. aa. de Madrid y Castilla-La Mancha)”, Sautuola, xv, pp. 327-348.

Bailey, D. M. (1996): A Catalogue of the Lamps in the British Museum. iv - Lamps of Metal and Lampstands. London.

Blázquez, J. M. (1959): ”Veintinueve lámparas romanas de bronce del Museo Arqueológico Nacional de Madrid”, Zephyrus, 10, pp. 159-170.

Bussière, J. y Wohl, B. L. (2017): Ancient Lamps in the J. Paul Getty Museum. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.

Carandini, A. (dir.) (1977): L’instrumentum domesticum di Ercolano e Pompei nella primera eta imperiale. Roma.

Cargo, B. (2002): “Aplike u obliku kazalinih maski (Attachments in the shape of theatre masks)”. Longae Salonae. Split, vol. i, pp. 368-369.

De Carolis, E. (1999): “Schede”. En Ciarallo, A. y De Carolis, E.: Homo Faber. Natura, sciencia e técnica nell’antica Pompei (Catálogo de la exposición). Milano, pp. 115-220.

De Spagnolis, M. C. y De Carolis, E. (1988): Le lucerne di bronzo di Ercolano e Pompei. Soprintendenza Archeologica Di Pompei. Catálogo 2. Roma: Ministero per i Beni Culturali ed Ambientali.

Erice, R. (1986): “Bronces romanos en el Museo de Navarra”, Trabajos de Arqueología Navarra, 5, pp. 195-235.

Erice, R. (2004): “Consideraciones sobre los útiles de iluminación y sus soportes, incluidos en el tomo viii de las Antichità di Ercolano”. En Rodríguez Zarzosa, C. y Jiménez Salvador, J. L.: Bajo la cólera del Vesubio. Testimonios de Pompeya y Herculano en la época de Carlos iii. Valencia, pp. 203-228.

Fernández Ibáñez, C. (2007): “Bibliografía básica comentada sobre metalistería romana en España”. En Metalistería de la Hispania Romana. Sautuola, xiii. Santander, pp. 606-670.

Filgueira, J. y García Alén, A. (1955): “Materiales para la carta arqueológica de la provincia de Pontevedra: Paleolítico, Neolítico, cultura dolménica, Edad del Bronce, petroglifos, castros, protoibérico e ibérico, Roma, restos de baja romanidad, paleocristianos y suevos”, El Museo de Pontevedra, 8, pp. 31-40.

Freitas-Magalhães, A. (2017): Facial Action Coding System 2.0: Manual de Codificación Científica de la Cara Humana. Oporto: feelab Science Books.

Fuentes, A. (1990): “Los bronces bajoimperiales en Hispania”. En Los bronces romanos en España (Catálogo de la Exposición, 1990). Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 117-136.

González Virseda, L. M. y Moreno, M. (2005): “Un hallazgo metálico del vicus occidental de la Colonia Patricia”, Anales de Arqueología Cordobesa, 16, pp. 65-78.

Loeschcke, S. (1919): Lampen aus Vindonisa. Ein Beitrag zur Geschichte van Vindonisa und des antiken Beleuch-tungswesens. Zurich.

Menzel, H. (1954): Antiken lampen in Rómish-Germanischen Zentralmuseum zu Mainz. Mainz.

Montero, I. (2015): “La vajilla metálica de Camino de Santa Juana en el contexto de la producción metalúrgica romana”. En vv. aa.: Esperando tiempos mejores. Las ocultaciones romanas del s .v d .C. en Cubas de la Sagra, Comunidad de Madrid (Catálogo de la Exposición 2015-2016). Madrid: mar, pp. 75-82.

Morillo, A. y Rodríguez Martín, G. (2009): “Lucernas hispanorromanas”. En Bernal, D. y Ribera, A. (eds.): Cerámicas hispanorromanas. Un estado de la cuestión. Cádiz, pp. 407-428.

Nogales, T. (1983): “Bronces de Regina”, Museos, 3, pp. 37-42.

Nunes, A. J. (2002): Bronzes figurativos romanos de Portugal. Lisboa.

Palol y Salellas, P. de (1970): “Necrópolis hispanorromanas del siglo iv en el valle del Duero. iii. Los vasos y recipientes de bronce”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 36, pp. 205-236.

Pozo, S. (1997): “Lucernas antiguas en bronce de la Baetica. Ensayo de clasificación: tipología y cronología”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 63, pp. 203-251.

Rascón, S. y Sánchez Montes, A. L. (2017): “La ciudad romana de Complutum: nuevos datos, nuevas interpretaciones”. En Actas del Congreso Vides Monumenta Vetera. Zona Arqueológica, 20. Alcalá de Henares: mar, pp. 126-143.

Rodríguez Zarzosa, C. y Jiménez Salvador, J. L.: Bajo la cólera del Vesubio. Testimonios de Pompeya y Herculano en la época de Carlos III. Valencia.

Rovira, S.; Consuegra, S. y Montero, I. (1989): “Estudio arqueometalúrgico de los objetos de metal de la necrópolis visigoda del Camino de los Afligidos”. En Méndez, A. y Rascón, S.: Los visigodos en Alcalá de Henares. Alcalá de Henares, pp. 191-200.

Sánchez Montes, A. L. (2014): “Aportaciones al conocimiento de la casa privada romana en España: La domus en la ciudad de Complutum”. En Actas de las viii Jornadas de Patrimonio Arqueológico en la Comunidad de Madrid. Madrid, pp. 171-182.

Thouvenot, R. (1927): Catalogue des figurines et objets de bronze du Musée Archéologique de Madrid. i. Bronzes grecs et romains. Paris.

Valenza Mele, N. (1981): Catalogo delle lucerne in bronzo. Museo Archeologico Nazionale di Napoli. Rome.

vv. aa. (1990): Los bronces romanos en España. Catálogo de la Exposición (Madrid, 1990). Madrid: Dir. Gral. Bellas Artes.
Rascón Marqués, S., & Sánchez Montes, A. L. (2019). An exceptional bronze oil lamp with decoration of theatrical mask from Complutum (Alcalá de Henares). Zephyrvs, 84, 207–223. https://doi.org/10.14201/zephyrus201984207223

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastián Rascón Marqués

,
Servicio Municipal de Arqueología. Ayto. de Alcalá de Henares. Camino del Juncal, s/n. 28802 Alcalá de Henares (Madrid)
Servicio Municipal de Arqueología. Ayto. de Alcalá de Henares. Camino del Juncal, s/n. 28802 Alcalá de Henares (Madrid)

Ana Lucía Sánchez Montes

,
Arqueóloga profesional. C/ Salamanca, 42. 28523 Rivas (Madrid)
Arqueóloga profesional. C/ Salamanca, 42. 28523 Rivas (Madrid)
+