About the prominence in the use of natural accidents in the caves of Bédeilhac (Ariège, France) and El Pindal (Asturies, Spain)

Abstract

The utilisation of natural reliefs is well known in the rock art of the Upper Palaeolithic, but it is often underestimated. In this note, two unpublished examples coming from the caves of Bédeilhac (Ariège, France) and El Pindal (Asturias, Spain) are described. In both cases, they are reliefs slightly separated from the wall, which have the shape of a natural animal head. The only human intervention consisted in the addition of an engraved eye and some traces of red pigment. The similarity of treatment in the two caves suggests a commonality of thought. Thus the reliefs used in Bédeilhac and El Pindal must be added to the numerous convergences already known between the two sites, among which the presence of Pyrenean claviforms in El Pindal, and confirms a strong cultural proximity between the French Pyrenees and the western side of the Cantabrian region during the Magdalenian period.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcalde del Río, H.; Breuil, H. y Sierra, L. (1911): Les cavernes de la région cantabrique (Espagne). Monaco.

Álvarez Fernández, E. (2005): “Eloignés, mais pas isolés, la parure hors de la frontière française pendant le Magdalénien”. En Dujardin, V. (ed.): Industrie osseuse et parures du Solutréen au Magdalénien en Europe. Mémoire spf, XXXIX. Paris, pp. 25-38.

Arnheim, R. (2005): Arte y percepción visual: psicología del ojo creador. Madrid: Alianza Edit.

Balbín, R. de; Alcolea, J. J. y González Pereda, M. A. (1999): “Une vision nouvelle de la grotte de El Pindal, Pimiango, Ribadedeva, Asturies”, L’Anthropologie, 103 (1), pp. 51-92.

Beltrán, A.; Gailli, R. y Robert, R. (1973): La cueva de Niaux. Monografías arqueológicas, 16. Zaragoza.

González-Pumariega, M. (2005): “Una nueva figura de bisonte en la cueva de ‘El Pindal’ (Asturias): transformación de un relieve natural en una representación animal”, Veleia, 22, pp. 21-26.

González-Pumariega, M. (2011): La cueva de El Pindal 1911-2011. Estudio de su arte rupestre cien años después de ‘Les Cavernes de la région cantabrique’. Pola de Siero: Ménsula Ediciones.

Lejeune, M. (1985): “La paroi des grottes, premier ‘mur’ support artistique et document archéologique”, Art et Fact, 4, pp. 15-24.

Martínez Bea, M. (2001-2002): “El aprovechamiento de accidentes naturales en el arte rupestre paleolítico: un nuevo caso en la cueva del Castillo (Puente Viesgo)”, Salduie, II pp. 27-44.

Octobon, E. (1938): “Art et magie dans la grotte de Bédeilhac (Ariège)”, Revue Anthropologique, 48, pp. 41-54.

Robert, R. (1946): “Fouilles à la grotte de Bédeilhac”, Bulletin de la Société préhistorique française, 43 (912), pp. 322-326.

Sauvet, G. (2004): “L’art mobilier non classique de la grotte magdalénienne de Bédeilhac (Ariège)”. En L’art du Paléolithique supérieur (Actes Colloque uispp, Liège, 2001). ERAUL 107, pp. 167-176.

Sauvet, G. (2014): “Histoire de chasseurs. Chronique des temps paléolithiques”. En Corchón, M. S. y Menéndez, M. (eds.): Cien años de arte rupestre paleolítico. Salamanca, pp. 15-30.

Sauvet, G.; Fortea, J.; Fritz, C. y Tosello, G. (2008): “Crónica de los intercambios entre los grupos humanos paleolíticos. La contribución del arte para el período 20000-12000 bp”, Zephyrus, LXI, pp. 33-56.

Sauvet, G.; Fritz, C.; Fortea, J. y Tosello, G. (2014): “Fluctuations des échanges symboliques au Paléolithique supérieur en France et dans le Nord de l’Espagne”. En Jaubert, J.; Fourment, N. y Depaepe, P. (eds.): Transitions, ruptures et continuité en Préhistoire (Actes Congrès Préhistorique de France, Bordeaux-Les Eyzies, 2010), pp. 403-416.

Sauvet, G. y Tosello, G. (1999): “Le mythe paléolithique de la caverne”. En Sacco, G. y Sauvet, G. (eds.): Le Propre de l’Homme. Lausanne: Delachaux et Niestlé, pp. 55-90.
Sauvet, G., & González-Pumariega, M. (2017). About the prominence in the use of natural accidents in the caves of Bédeilhac (Ariège, France) and El Pindal (Asturies, Spain). Zephyrvs, 79, 221–231. https://doi.org/10.14201/zephyrus201779221231

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Georges Sauvet

,
Université de Toulouse Jean-Jaurés
Centre de Recherche et d’Études de l’Art Préhistorique (CREAP-Cartailhac). Maison des Sciences de l’Homme et de la Société de Toulouse (USR 3414). Université de Toulouse Jean-Jaurés. Allées Antonio Machado. Toulouse (France).

María González-Pumariega

,
Principado de Asturias
Consejería de Educación y Cultura. Principado de Asturias. Cueva El Pindal. España.
+