Roman wall painting in domestic environments of the conventus Caesaraugustanus

Abstract

We present an analysis of pictorial remains found in domestic environments of conventus Caesaraugustanus, dated in the first century ad. The study, based on a methodology through which we examined the technical and stylistic aspects of the fragments from the domestic sphere of nine sites located in that territory, has allowed us to deepen the understanding of both the representation of III and IV Pompeian styles in the provincial world, and craft workshops that made them. The decorative remains will also bring us out to those patrons who selected certain ornamental motives for their homes. So, we will consider whether it is possible to document, through the Roman wall painting and in the territory concerned, the social mutation occurred in the Iberian Peninsula with the advent of Augustus, taking into account the precedent indigenous substrate and the strong impulse that the accession process to the new culture reached at this time.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BARBET, A. (1982): “La diffusion du IIIe style pompéien en Gaule”, Gallia, 40 (1), pp. 53-82. http://dx.doi.org/10.3406/galia.1982.1853

BARBET, A. (1985): La peinture murale romaine. Les styles décoratifs pompéiens. Paris: Picard.

BARBET, A. (2008): La peinture murale en Gaule romaine. Paris: Picard.

BASTET, F. L. y DE VOS, M. (1979): Il terzo stile pompeiano. Gravenhage: Nederlands Instituut te Rome.

BELOT, E. (1986): “Les productions de l’artisanat pictural gallo-romaine à Nemetacum”. En Arras Nemetacum et la partie méridionale de la cité des Atrébates. Catalogue d’exposition (Arras, 28 mai-19 août 1986). Madrid: General de Arqueología y Etnografía, pp. 54-66.

BELTRÁN, F. (2000): “La vida en la frontera”. En BELTRÁN, F.; MARTÍN-BUENO, M. y PINA, F. (dirs.): Roma en la cuenca media del Ebro. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada, pp. 45-62.

BELTRÁN, F.; MARTÍN-BUENO, M. y PINA, F. (dirs.) (2000): Roma en la cuenca media del Ebro. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.

BELTRÁN, M. y MOSTALAC, A. (1996): “La casa romana en Hispania. Estado de la cuestión”. En BORGARD, P. (dir.): La maison urbaine d’époque romaine en Gaule Narbonnaisse et dans les provinces voisines. Actes du colloque (Avignon, 1994). Avignon: Service d’Archéologie du Conseil Génerale de Vaucluse, pp. 61-71.

BELTRÁN, M. y MOSTALAC, A. (2008): “La Colonia Lepida/Celsa y Salduie: sus testimonios arqueológicos durante el segundo triunvirato y comienzos del Imperio”. En GARCÍA-BELLIDO, M. P.; MOSTALAC, A. y JIMÉNEZ, A. (eds.): Del Imperium de Pompeyo a la Auctoritas de Augusto. Homenaje a Michael Grant. Anejos de Archivo Español de Arqueología, XLVII. Madrid, pp. 107-127.

CISNEROS, M. (1998): “El empleo privado de mármol en el valle del Ebro: la Colonia Victrix Iulia Lepida/Celsa (Velilla de Ebro, Zaragoza)”, Caesaraugusta, 74, pp. 13-36.

CLARKE, J. R. (1987): “The early third style at the Villa of Oplontis”, Mitteilungen des Deutschen Archaeologischen Instituts. Roemische Abreilung, 94, pp. 267-294.

DE VOS, M. (1976): “Scavi Nuovi sconosciuti (I. 9. 13): pitture e pavimenti della Casa di Cerere a Pompei”, Mededelingen van het Nederlands Historich Instituut te Rome, 38, pp. 37-75.

FERNÁNDEZ DÍAZ, A. (2008): La pintura mural romana de Carthago Noua. Evolución del programa pictórico a través de los estilos, talleres y otras técnicas decorativas. Murcia: Museo Arqueológico de Murcia.

FINCKER, M.; GUIRAL, C.; MAGALLÓN, M. A.; NAVARRO, M.; RICO, C. y SILLIÈRES, P. (2013): “La seconde phase de monumentalisation urbaine: la Curie”. En MAGALLÓN, M. A. y SILLIÈRES, P. (eds.): Labitolosa. Une cité romaine de L’Hispanie Citérieure. Bordeaux, pp. 213-252.

GALVE, M. P.; MAGALLÓN, M. A. y NAVARRO, M. (2005): “Las ciudades romanas del valle medio del Ebro”. En Sillières, P. (dir.): L’Aquitaine et l’Hispanie Septentrionale à l’époque julio-claudienne. Organisation et explotaition des espaces provinciaux. iv Colloque Aquitania (Saintes, 2003). Bordeaux: Éditions de la Fédération Aquitania sup. 13, pp. 168-211.

GUILLAUD, J. (1990): La peinture à fresque au temps de Pompei. Paris: Guillaud éditions.

GUIRAL, C. (1991): “Pinturas romanas procedentes de Arcobriga II”, Caesaraugusta, 68, pp. 151-204.

GUIRAL, C. e ÍÑIGUEZ, L. (2011): “Alta et versicolor Bilbilis”, Salduie, 11, pp. 73-96.

GUIRAL, C. y MARTÍN-BUENO, M. (1996): Bilbilis i. Decoración pictórica y estucos ornamentales. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

GUIRAL, C. y MOSTALAC, A. (1992): “La pintura mural romana de Arcobriga (Monreal de Ariza, Zaragoza)”. En Jiménez, J. L. (ed.): I Coloquio de pintura mural romana en España (Valencia-Alicante, 1989). Valencia: Ministerio de Cultura, pp. 99-105

GUIRAL, C. y MOSTALAC, A. (1993): “Influencias itálicas en los programas decorativos de cubicula y triclinia de época republicana y altoimperial en España. Algunos ejemplos representativos”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie I. Prehistoria y Arqueología, 6, pp. 365-392.

GUIRAL, C. y MOSTALAC, A. (2011): “Programas decorativos de época republicana en el valle medio del Ebro: conservadurismo y progresismo”. En BALMELLE, C.; ERISTOV, H. y MONIER, F. (dirs.): Décor et architecture en Gaule. Entre l’Antiqiuté et le haut Moyen Âge. Mosaïque, peinture, stuc. Actes du colloque international (Université de Toulouse II-Le Mirail, 2008). Bordeaux: Aquitania sup. 20, pp. 597-609.

GUIRAL, C.; MOSTALAC, A. y CISNEROS, M. (1986): “Algunas consideraciones sobre la imitación del mármol moteado en la pintura romana en España”, Boletín del Museo de Zaragoza, 5, pp. 259-288.

IÑIGUEZ, L. (2015): “Las musas en Bilbilis”. En ZIMMERMAN, N. (ed.): Antike Malerei zwischen Lokalstil und Zeitstil. Archaeölogische Forschungen, 23. Wien, pp. 621-625.

ÍÑIGUEZ, L.; SÁENZ, C. y MARTÍN-BUENO, M. (2011): “Novedades pictóricas del Municipium Augusta Bilbilis: el edificio CIV”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie I. Prehistoria y Arqueología. Nueva época, 4, pp. 209-229.

LING, R. y L. (2005): The Insula of the Menander at Pomepeii. Volume II: the decorations. Oxford: Clarendon Press.

MOSTALAC, A. (1996): “La pintura romana en España. Propuesta cronológica del Tercer Estilo”, Anuario de la Universidad Internacional Sek, 2, pp. 11-27.

MOSTALAC, A. y BELTRÁN, M. (1994): Colonia Victrix Iulia Lepida Celsa (Velilla de Ebro, Zaragoza). II, Estratigrafía, pinturas y cornisa de la “Casa de los delfines”. Zaragoza: Gobierno de Aragón.

MOSTALAC, A.; BELTRÁN, M. y CORRAL, M.ª R. (2007): “La decoración pictórica del triclinio de la casa romana de la calle Añón de Zaragoza (España)”. En GUIRAL, C. (ed.): Circulación de temas y sistemas decorativos en la pintura mural antigua. Actas IX Congreso Internacional Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (Zaragoza-Calatayud, 2004). Zaragoza: Gobierno de Aragón-UNED, pp. 255-262.

MOSTALAC, A. y GUIRAL, C. (1987): “La pintura romana de Caesaraugusta: Estado actual de las investigaciones”, Boletín del Museo de Zaragoza, 6, pp. 181-196.

PAPPALARDO, U. (1995): “La bottega della Villa Imperiale a Pompei”, Mededelingen van het Nederlands Instituut te Rome, 54, pp. 176-191.

PAPPALARDO, U. (2002-2003): “La influencia de la ideología augústea en la decoración de Pompeya y Herculano”, Lucentum, 21-22, pp. 171-170.

ROMIZZI, L. (2006): Programmi decorativi di III e IV stile a Pompei. Un’analisi sociológica ed iconológica. Napoli: Loffredo.

RUBIO, R. y VALERO, M. A. (2007): “Intervención arqueológica en Ercavica: campañas 2003-2005”. En MILLÁN, J. M. y RODRÍGUEZ, C. (coords.): Arqueología de Castilla La Mancha. I Jornadas (Cuenca, 2005). Cuenca: EDIC. Univ. de Castilla La Mancha, pp. 432-444.

SÁENZ, C. y MARTÍN-BUENO, M. (2010): “El Larario de la Casa del Ninfeo de Bilbilis (Calatayud-Zaragoza-España)”. En BRAGANTINI, I. (ed.): Atti X Congresso internazionale dell’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (Napoli, 2007). Napoli: Univ. degli Studi di Napoli “L’Orientale”, pp. 823-826.

SAMPAOLO, V. (1992): “La decorazione pittorica in età imperiale”. En Zevi, F. (dir.): Pompei II. Napoli: Banco di Napoli, pp. 59-83.

SCHEFOLD, K. (1953-54): “Pompeji unter Vespasian”, Mitteilungen des Deutschen Archaeologischen Instituts. Roemische Abteilung, 60-61, pp. 107-125.

URIBE, P.; HERNÁNDEZ, J. A. y BIENES, J. J. (2011): “La edilicia urbana privada en Los Bañales: estado de la cuestión”. En ANDREU, J. (ed.): La ciudad romana de Los Bañales (Uncastillo, Zaragoza): entre la historia, la arqueología y la historiografía. Zaragoza: Caesaraugusta 68, pp. 241-260.
íñiguez Berrozpe, L. (2016). Roman wall painting in domestic environments of the conventus Caesaraugustanus. Zephyrvs, 77, 147–172. https://doi.org/10.14201/zephyrus201677147172

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara íñiguez Berrozpe

,
Universitaria de Zaragoza
Grupo de Investigación urbs. Escuela de Turismo Universitaria de Zaragoza. Plaza Ecce Homo, 3. 50003 Zaragoza.
+