‘The Bisons Gallery’: a new decorated sector in Alkerdi cave (Urdazubi/Urdax, Navarra)

Abstract

Alkerdi is the only cave with Paleolithic rock art engravings known in the Regional Community of Navarre. Located in Pyrenean foothills, its discovery was carried out by the French speleologist N. Casteret in 1930, who published it briefly shortly after (1933). The detailed study of the engravings will not take place until several decades after, by I. Barandiarán (1974) who, in the last years, has excavated the archaeological deposit of the cavity (2009). During 2014 the signers have developed a new study of the parietal art because of the finding of a new decorated gallery in which there are concentrated twenty engraved figures, mainly representations of bison, which exponentially multiply the previously known set. The conventions and formal characteristics of the figures respond to those ones of the Middle Magdalenian, and especially tie to the sets of the Pyrenean region. This new turn in the knowledge of the parietal art of the cavity forces a re-evaluation of the study in this area hinged in the western Pyrenees.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
LTUNA, J. y APELLÁNIZ, J. M. (1976): “Las figuras rupestres paleolíticas de la cueva de Altxerri (Guipúzcoa)”, Munibe, 28, pp. 1-241.

BARANDIARÁN, I. (1974): “Arte paleolítico en Navarra. Las cuevas de Urdax”, Príncipe de Viana, 134-135, pp. 9-47.

BARANDIARÁN, I. (1977): “Prospecciones Arqueológicas en Sorgiñen?Leze (Zugarramurdi?Navarra)”, Príncipe de Viana, 148/149, pp. 349?369.

BARANDIARÁN, I. y CAVA, A. (2008): “La ocupación gravetiense de la cueva de Alkerdi (Urdax)”. En La Tierra te sea leve. Arqueología de la muerte en Navarra. Pamplona: Gob. de Navarra, pp. 43-45.

BARANDIARÁN, I.; CAVA, A. y ELORRIETA, I. (2010): “Alternancia/complementariedad en las cuevas de Alkerdi y Berroberría”, Cuadernos de Navarra, 18, pp. 9-40.

BARANDIARÁN, J. M. de (1946): “Catalogue des stations préhistoriques des Pyrénées basques”, Ikuska, 1, pp. 24-40.

BARANDIARÁN, J. M. de (2005): Diario personal. Volumen i (1817-1936). Desde los primeros trabajos científicos hasta el inicio del exilio. Col. Sara, 6, t. ii. Ataun: Fundación José Miguel de Barandiarán.

BARANDIARÁN, L. (1989): Cartas a José Miguel de Barandiarán (primera etapa, 1915-1936). Donostia/San Sebastián: Sociedad guipuzcoana de Ediciones y Publicaciones.

BÉGOUËN, H. y BREUIL, H. (1958): Les cavernes du Volp : Trois Frères, Tuc d’Audoubert. Col. Travaux de l’Institut de Paléontologie Humaine. Paris: Arts et métiers graphiques.

CASTERET, N. (1933): “Une nouvelle grotte à gravures dans les Pyrénées. La grotte d’Alquerdi”. En XVe Congrès International d’Anthropologie et d’Archéologie Préhistorique. (Paris, 1931). Paris, pp. 384-389.

CAVA, A.; ELORRIETA, I. y BARANDIARÁN, I. (2009): “El Gravetiense de la cueva de Alkerdi (Urdax, Navarra): análisis y contexto de su industria lítica”, Munibe (Antropologia?Arkeologia), 60, pp. 51?80.

FORTEA, J.; FRITZ, C.; GARCÍA, M.; SANCHIDRIÁN, J. L.; SAUVET, G. y TOSELLO, G. (2004): “L’art pariétal paléolithique à l’épreuve du style et du carbone-14”. En Otte, M. (dir.): La spiritualité. Actes du Colloque de la Commission 8 de l’uispp (Paléolithique supérieur), 2003. eraul, 106. Liège, pp. 163-175.

FRITZ, C. y TOSELLO, G. (1999): “Nouveau regard sur la grotte ornée de Marsoulas”, Bulletin de la Société Préhistorique de l’Ariège, liv, pp. 83-115.

FRITZ, C. y TOSELLO, G. (2007): “The hidden meaning of forms: methods of recording Paleolithic parietal art”, Journal of Archaeological Method and Theory, 14 (2), pp. 48-80. http://dx.doi.org/10.1007/s10816-007-9027-3

GARATE, D.; RIVERO, O.; RUIZ-REDONDO, A. y RIOS-GARAIZAR, J. (2015): “At the crossroad: A new approach to the Upper Paleolithic art in the Western Pyrenees”, Quaternary International, 364, pp. 283-293. http://dx.doi.org/10.1016/j.quaint.2014.05.054

LORIANA, M. DE (1940): “Excavaciones arqueológicas en la gruta y covacho de Berroberría, término de Urdax (Navarra) y sus inmediaciones”, Atlantis, xv, pp. 91-102.

MALUQUER DE MOTES, J. (1965): “La estratigrafía del covacho de Berroberría (Urdax, Navarra)”, Miscelánea en Homenaje al Abate H. Breuil, t. ii, pp. 135?139.

RIVERO, O. (2009): “Les représentations de têtes de bison isolées du Magdalénien moyen franco-cantabrique : analyse des données technologiques et stylistiques”, Préhistoire, art et sociétés, 64, pp. 175-184.

RUIZ-REDONDO, A. (2014): Entre el Cantábrico y los Pirineos: el conjunto de Altxerri en el contexto de la actividad gráfica magdaleniense. Santander: Nadir.

VIALOU, D. (1986): L’art des grottes en Ariège magdalénienne. Suppl. Gallia Préhistoire, XXII. Paris.
Garate Maidagan, D., & Rivero Vilá, O. (2015). ‘The Bisons Gallery’: a new decorated sector in Alkerdi cave (Urdazubi/Urdax, Navarra). Zephyrvs, 75, 17–39. https://doi.org/10.14201/zephyrus2015751739

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Garate Maidagan

,
Arkeologi Museoa-Museo Arqueológico de Vizcaya
Arkeologi Museoa-Museo Arqueológico de Vizcaya. C/ Calzadas de Mallona, 2. 48006 Bilbao, España

Olivia Rivero Vilá

,
Universidad de Cantabria
Instituto Internacional de Investigaciones Prehistóricas de Cantabria. Universidad de Cantabria. Avda. de los Castros, s/n. 39005 Santander, España
+