A new red figure in El Buxu Cave (Cangas de Onís, Asturias)
Abstract This brief article has for objet to present the fortuitous discovery of a red animal in El Buxu cave (Asturias). This is the silhouette of a quadruped with only one leg by pair without extremities drawn by a slightly modelling thick line. Due to the bad conservation, the represented species is difficult to identify: it might be a cervid or more probably an aurochs. This preliminary note presents only some photos and a sketch of reading, but a complete study will probably allow to identify the species of the animal and to precise its stylistic characteristics. This figurative representation with its stylistic features adds a new interest to the red traces already known in El Buxu cave in the context of the ante-Magdalenian caves of the Cantabrian Region.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
BREUIL, H. (1952): Quatre cents siècles d’art pariétal. Montignac: Centre d’Études et Documentation Préhistoriques. Combier, J. (1984): “Grotte de la Tête-du-Lion”. En Leroi-Gourhan, A.: L’art des cavernes. Atlas des grottes ornées paléolithiques françaises. Paris: Ministère de la Culture-Imprimerie Nationale, pp. 595-599.
DAMS, M. y DAMS, L. (1977): “Topografía e iconografía complementarias de la caverna del Buxu (Asturias)”, Trabajos de Prehistoria, 34, pp. 327-330.
GONZÁLEZ SAINZ, C.; GARATE, D. y EGUIZABAL, J. (2009): “Contribución al conocimiento del arte parietal paleolítico de la cueva de El Salitre (Miera, Cantabria)”, Sautuola, XV, pp. 439-451.
HERNANZ, A.; GAVIRA-VALLEJO, J. M.; RUIZ-LÓPEZ, J. F.; MARTIN, S.; MAROTO-VALIENTE, A.; BALBÍN-BEHRMANN, R.; MENÉNDEZ, M. y ALCOLEA-GONZÁLEZ, J. J. (2012): “Spectroscopy of Palaeolithic rock paintings from the Tito Bustillo and El Buxu Caves, Asturias, Spain”, J. Raman Spectroscopy, 43 (11), pp. 1644-1650. http://dx.doi.org/10.1002/jrs.3145
KOBY, F. E. (1954): “Y a-t-il eu, à Lascaux, un ‘Bos longifrons’?”, Bulletin de la Société Préhistorique Française, t. 51, n.os 9-10, pp. 434-441.
MENÉNDEZ, M. (1984): “La cueva del Buxu. Estudio del yacimiento arqueológico y de las manifestaciones artísticas”, Boletín del Instituto de Estudios Asturianos, 111, pp. 143-185.
MENÉNDEZ, M. y GARCÍA, B. (2014): “El nuevo horizonte de pinturas rojas de la Cueva del Buxu. Asturias. España”. En Corchón, M. S. y Menéndez, M. (eds.): Cien años de arte rupestre paleolítico. Salamanca: Univ. de Salamanca, pp. 63-73.
OBERMAIER, H. y CONDE DE LA VEGA DEL SELLA (1918): La Cueva del Buxu (Asturias). Memoria, 20. Madrid: Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas.
DAMS, M. y DAMS, L. (1977): “Topografía e iconografía complementarias de la caverna del Buxu (Asturias)”, Trabajos de Prehistoria, 34, pp. 327-330.
GONZÁLEZ SAINZ, C.; GARATE, D. y EGUIZABAL, J. (2009): “Contribución al conocimiento del arte parietal paleolítico de la cueva de El Salitre (Miera, Cantabria)”, Sautuola, XV, pp. 439-451.
HERNANZ, A.; GAVIRA-VALLEJO, J. M.; RUIZ-LÓPEZ, J. F.; MARTIN, S.; MAROTO-VALIENTE, A.; BALBÍN-BEHRMANN, R.; MENÉNDEZ, M. y ALCOLEA-GONZÁLEZ, J. J. (2012): “Spectroscopy of Palaeolithic rock paintings from the Tito Bustillo and El Buxu Caves, Asturias, Spain”, J. Raman Spectroscopy, 43 (11), pp. 1644-1650. http://dx.doi.org/10.1002/jrs.3145
KOBY, F. E. (1954): “Y a-t-il eu, à Lascaux, un ‘Bos longifrons’?”, Bulletin de la Société Préhistorique Française, t. 51, n.os 9-10, pp. 434-441.
MENÉNDEZ, M. (1984): “La cueva del Buxu. Estudio del yacimiento arqueológico y de las manifestaciones artísticas”, Boletín del Instituto de Estudios Asturianos, 111, pp. 143-185.
MENÉNDEZ, M. y GARCÍA, B. (2014): “El nuevo horizonte de pinturas rojas de la Cueva del Buxu. Asturias. España”. En Corchón, M. S. y Menéndez, M. (eds.): Cien años de arte rupestre paleolítico. Salamanca: Univ. de Salamanca, pp. 63-73.
OBERMAIER, H. y CONDE DE LA VEGA DEL SELLA (1918): La Cueva del Buxu (Asturias). Memoria, 20. Madrid: Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas.
Sauvet, G. (2015). A new red figure in El Buxu Cave (Cangas de Onís, Asturias). Zephyrvs, 75, 165–172. https://doi.org/10.14201/zephyrus201575165172
Most read articles by the same author(s)
- Georges Sauvet, F. Javier Fortea Pérez, Carole Fritz, Gilles Tosello, Crónica de los intercambios entre los grupos humanos paleolíticos. La contribución del arte para el periodo 20000-12000 años BP , Zephyrvs: Vol. 61 (2008)
- Georges Sauvet, María González-Pumariega, About the prominence in the use of natural accidents in the caves of Bédeilhac (Ariège, France) and El Pindal (Asturies, Spain) , Zephyrvs: Vol. 79 (2017)
- Georges Sauvet, Robert H. Layton, Tilman Lenssen-Erz, Paul S. C. Taçon, André Wlodarczyk, La structure iconographique d’un art rupestre est-elle une clef pour son interprétation? , Zephyrvs: Vol. 59 (2006)
- Georges Sauvet, André Wlodarczyk, El arte parietal, espejo de las sociedades paleolíticas , Zephyrvs: Vol. 53 (2000): Vol. 53-54 (2000-2001)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−