The Hero saved from the Underworld: Taweret as Psychopomp Goddess in the Punic Monument of Pozo Moro (Chinchilla de Montearagón, Albacete)

Abstract

Since the discovery of the Pozo Moro funerary monument, the so-called ‘banquet scene’ has been the most published relief among researchers. However, even though there is consensus when it comes to interpreting the set as the descent of the hero/deceased into the netherworld, there are some discrepancies about whether and how he gets saved. Trying to solve this problem, in the present study a new proposal is made based on the comparison of the elements engraved in the relief and the Egyptian funerary iconography. From that, it is proposed that the shadow of the deceased would manage to escape from the jaws of the devouring monster that presides over the scene on the left thanks to the help of a psychopomp deity, identifiable with Egyptian Taweret. This figure, situated on the far right of the panel, illuminates with a torch the path of the deceased and moves him away from danger. After that, it ends by reflecting on the Egyptian influences assumed by the Phoenician-Punic population in Southern Iberian Peninsula.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Anónimo: Libro de los Muertos. Traducción de Faulkner, R. O. (1985): The Ancient Egyptian Book of the Dead. London: BMP.

Anónimo: Libro del Amduat. Traducción de Wallis Budge, E. A. (1905): The Book of Am-Tuat. London: Kegan, Paul, Trench, Trubner & Co. (disponible en https://www.sacredtexts.com/egy/bat/index.htm).

Anónimo: Textos de las Pirámides. Traducción de Faulkner, R. O. (1969): The Ancient Egyptian Pyramid Texts. Oxford: OUP.

Anónimo: Textos de los Sarcófagos. Traducción de Faulkner, R. O. (1978): The Ancient Egyptian Coffin Texts. Warminster: Aris & Phillips.

Eusebio de Cesarea: Praeparatio Evangelica. Lib. I-III. Traducción Bécares, V. (2011): Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Pausanias: Hellados Periegesis. Traducción de Herrero, M. C. (1994): Descripción de Grecia. Biblioteca Clásica Gredos, 198. Madrid: Gredos.

Propercio, S.: Elegiarum. Traducción Ramírez de Berger, A. (1989): Elegías. Biblioteca Clásica Gredos, 131. Madrid: Gredos.

Abad, L. y Bendala, M. (1999): El arte ibérico. Madrid: Historia 16.

Adams, C. (2007): “Shades of Meaning: The Significance of Manifestations of the Dead as Evidenced in Texts from the Old Kingdom to the Coptic Period”. En Cannata, M. (ed.): Current Research in Egyptology 2006: Proceedings of the Seventh Annual Symposium. Oxford: Oxbow Books, pp. 1-21.

Almagro-Gorbea, M. (1978): “Los relieves mitológicos orientalizantes de Pozo Moro”, Trabajos de Prehistoria, 35, pp. 251-278.

Almagro-Gorbea, M. (1982): “Pozo Moro y el influjo fenicio en el Período Orientalizante de la Península Ibérica”, Rivista di Studi Fenici, X (2), pp. 231-272.

Almagro-Gorbea, M. (1983): “Pozo Moro. El monumento orientalizante, su contexto socio-cultural y sus paralelos en la arquitectura funeraria ibérica”, Madrider Mitteilungen, 24, pp. 177-293.

Almagro-Gorbea, M. y Lorrio, A. J. (2011): Teutates: el héroe fundador y el culto al antepasado en Hispania y en la Keltiké. Madrid: RAH.

Amadasi Guzzo, M. G. (2007): “Une lamelle magique à inscription phénicienne”, Vicino Oriente, XIII, pp. 197-206.

Baurain, C. (1985): “Pour une autre interprétation des génies minoens”, Bulletin de correspondance hellénique, Supl. 11, pp. 95-118.

Belén, M.; Anglada, R.; Escacena, J. L.; Jiménez, A.; Lineros, R. y Rodríguez, I. (1997): Arqueología en Carmona (Sevilla). Excavaciones en la Casa-Palacio del Marqués de Saltillo. Sevilla: Junta de Andalucía.

Blakolmer, F. (2015): “The many-faced ‘Minoan genius’ and his iconographical prototype Taweret. On the character of Near Eastern religious motifs in Neopalatial Crete”. En Myná?ová, J.; Onderka, P. y Pavúk, P. (eds.): There and Back Again - the Crossroads II. Proceedings of an International Conference Held in Prague, 2014. Prague: Charles Univ. in Prague, pp. 197-220.

Blázquez, J. M. (1979): “Las raíces clásicas de la cultura ibérica. Estado de la cuestión. Últimas aportaciones”, Archivo Español de Arqueología, 139-140, pp. 141-174.

Bordreuil, P. y Pardee, D. (1982): “Le rituel funéraire ougaritique rs. 34.126”, Syria, 59, pp. 121-128.

Chapa, T. (2003): “El tiempo y el espacio en la escultura ibérica: un análisis iconográfico”. En Tortosa, T. y Santos, J. A. (eds.): Arqueología e iconografía. Indagar en las imágenes. Roma: L’Erma di Bretschneider, pp. 99-119.

Crowley, J. L. (1989): The Aegean and the East: An Investigation into the Transference of Artistic Motifs between the Aegean, Egypt and the Near East in the Bronze Age. Jonsered: Paul Åströms.

De Moor, J. C. (1987): An Anthology of Religious Texts from Ugarit. Leiden: Brill.

Del Olmo, G. (1998): Mitos, leyendas y rituales de los semitas occidentales. Barcelona: Trotta.

Dietrich, M. y Loretz, O. (1991): “Zur Debatte über ‘Funerary Rituals and Beatific Afterlife in Ugaritic Texts and in the Bible’”, Ugarit-Forschungen, 23, pp. 85-90.

Durham, E. (2014): “Style and Substance: Some Metal Figurines from South-West Britain”, Britannia, 45, pp. 195-221.

Eliade, M. (1999 [1979]): Historia de las creencias y las ideas religiosas. De la Edad de Piedra a los Misterios de Eleusis, vol. I. Barcelona: Paidós.

Escacena, J. L. e Izquierdo, R. (2000): “Altares para Baal”, Arys, 3, pp. 11-40.

Escacena, J. L. e Izquierdo, R. (2001): “Oriente en Occidente: arquitectura civil y religiosa en un ‘barrio fenicio’ de la Caura tartésica”. En Ruiz Mata, D. y Celestino, S. (eds.): Arquitectura oriental y orientalizante en la Península Ibérica. Madrid: CSIC, pp. 123-158.

Fernández Rodríguez, J. M. (1996): “Mitos y ritos de paso en la concepción ibérica del poder: los relieves de Pozo Moro (Albacete)”, Tabona, IX, pp. 297-316.

García Huerta, M. R. y Ruiz Gómez, F. (2012): Animales simbólicos en la Historia: desde la Protohistoria hasta el final de la Edad Media. Madrid: Síntesis.

Gómez Peña, A. (2010): “Así en Oriente como en Occidente: el origen oriental de los altares taurodérmicos de la Península Ibérica”, Spal, 19, pp. 129-148. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/spal.2010.i19.06

Gómez Peña, A. y Carranza, L. M. (2020): “‘Tu boca está en buen estado’: Las cucharas con forma de pata de toro y el ritual de la apertura de la boca en la tradición fenicio-púnica”, Complutum, 31 (1), pp. 111-137. DOI: https://doi.org/10.5209/cmpl.71652

Gómez Peña, A. y Carranza, L. M. (2021): “El ritual de la apertura de la boca en la tradición religiosa fenicio-púnica”, Spal, 30 (1), pp. 96-136. DOI: https://doi.org/10.12795/spal.2021.i30.04

Hays, C. B. (2011): Death in the Iron Age ii and in First Isaiah. Forschungen zum Alten Testament, 79. Tübingen: Mohr Siebeck.

Healey, J. F. (1999): “Mot”. En Van der Toorn, K.; Becking, B. y Van der Horst, P. W. (eds.): Dictionary of Deities and Demons in the Bible. Leiden: Brill, pp. 598-603.

Hitchcock, L. A. (2009): “Knossos is burning: Gender bending the Minoan genius”. En Kopaka, K. (ed.): fylo: Engendering Prehistoric ‘Stratigraphies’ in the Aegean and the Mediterranean. Proceedings of an International Conference Univ. of Crete, Rethymno 2005. Liège: Univ. de Liège, pp. 97-102.

Husser, J. M. (1995): “Cultes des âncetres ou rites funéraires? A propos du ‘catalogue’ des devoirs du fils (KTU 1.17: I-II)”, Ugarit-Forschungen, 27, pp. 115-127.

Izquierdo, I. y Le Meaux, H. (2013): Seres híbridos. Apropiación de motivos míticos mediterráneos. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte-Casa de Velázquez.

Keel, O. (1993): “Hyksos Horses or Hippopotamus Deities?”, Levant, 25, pp. 208-212.

Kennedy, C. A. (1981): “The Mythological Reliefs from Pozo Moro, Spain”, Society of Biblical Literature, 117 (20), pp. 209-216.

Kuch, N. (2017): “Entangled Itineraries. A Transformation of Taweret into the ‘Minoan Genius’?”. En Dietz, A.; Hidding, A. y Preisigke, J. D. (eds.): Migration and Change. Causes and Consequences of Mobility in the Ancient World. Distant Worlds Journal, 3. Heidelberg, pp. 44-66. DOI: https://doi.org/10.11588/dwj.2017.3.41811

Lekov, T. (2010): “The Shadow of the Dead and its representations”, The Journal of Egyptian Studies, 3, pp. 43-61.

Lemaire, A. (2007): “L’inscription phénico-punique de la lemelle magique de Moraleda de Zafayona”, Orientalia, 76 (1), pp. 53-56.

Lévy-Bruhl, L. (1985 [1974]): El alma primitiva. Barcelona: Península.

López Pardo, F. (2004): “Humanos en la mesa de los dioses: la escatológica fenicia y los frisos de Pozo Moro”. En González Prats, A. (ed.): El mundo funerario. Actas iii Seminario Internacional sobre Temas Fenicios. Alicante: Diputación Prov. de Alicante-Instituto Alicantino de Cultura J. Gil-Albert, pp. 495-537.

López Pardo, F. (2006): La torre de las almas: un recorrido por los mitos y creencias del mundo fenicio y orientalizante a través del monumento de Pozo Moro. Gerión, Extra 10. Madrid: Univ. Complutense de Madrid.

López Pardo, F. (2009): “Nergal y la deidad doble del friso del ‘banquete infernal’ de Pozo Moro”, Archivo Español de Arqueología, 82, pp. 31-68. DOI: https://doi.org/10.3989/aespa.082.009.002

Lull, J. (2004): La astronomía en el Antiguo Egipto. Valencia: Universitat de València.

Mantellini, E. (2007): “L’ombre pour les Anciens Égyptiens”. En Goyon, J.-C. y Cardin, C. (eds.): Proceedings of the Ninth International Congress of Egyptologists. Orientalia Lovaniensia, 150. Leuven: Uitgeverij Peeters, pp. 1237-1242.

Matesanz, R. (2013): “Pozo Moro: leones, hombres-lobo y fuentes de agua durante el siglo VI a. C.”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LXXIX, pp. 57-80.

Matesanz, R. (2015): “Iconografía del monumento turriforme de Pozo Moro y arte mueble: objetos de bronce etruscos”, Boletín del Seminario de Estudios
de Arte y Arqueología, LXXXI, pp. 121-148.

Mazzini, G. (1999-2000): “Alcune considerazioni sul termine ugaritico zlm in ktu 1.161, 1”, Egitto e Vicino Oriente, 22-23, pp. 159-161.

Muñoz Amilibia, A. M. (1984): “La plástica ibérica en Albacete”. En Congreso de Historia de Albacete. i. Arqueología y Prehistoria. Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses, pp. 145-156.

Olmos, R. (1996): “Pozo Moro: ensayos de lectura de un programa escultórico en el temprano mundo ibérico”. En Olmos, R. (ed.): Al otro lado del espejo: aproximación a la imagen ibérica. Madrid: Pórtico, pp. 99-114.

Olsson, A.-M. B.; Calligaro, T.; Colinart, S.; Dran, J. C.; Lövestam, N. E. G.; Moignard, B. y Salomon, J. (2001): “Micro-pix analysis of an ancient Egyptian papyris: Identification of pigments used for the ‘Book of the Dead’”, Nuclear Instruments and Methods in Physics Research b, 181, pp. 707-714. DOI: https://doi.org/10.1016/S0168-583X(01)00545-6

Pavía, M. (2015): “Amuletos de tipo egipcio presentes en la región de Murcia”. En Fernández Díaz, A. (ed.): I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Arqueología de la Región de Murcia: de la arqueología prehistórica a la arqueología industrial. Murcia: Univ. de Murcia, pp. 271-314.

Prados, F. (2009): “Entre ciudad y territorio. Los monumentos funerarios púnicos: simbolismo y ordenación urbana”. En Mateos, P. y Celestino, S. (eds.): Santuarios, oppida y ciudades. Arquitectura religiosa en el origen y desarrollo urbano del Mediterráneo Occidental. Madrid: CSIC, pp. 101-114.

Régen, I. (2012): “Ombres. Une iconographie singulière du mort sur des ‘linceuls’ d’époque romaine provenant de Saqqâra”. En Gasse, A.; Servajean, F. y Thiers, C. (eds.): Et in Ægypto et ad Ægyptum. Recueil d’études dédiées à J.-C. Grenier. Cahiers Êgypte Nilotique et Méditerranéenne, 5. Montpellier: Univ. Paul Valéry, pp. 603-648.

Rehak, P. (1995): “The ‘Genius’ in Late Bronze Age Glyptic: The Later Evolution of an Aegean Cult Figure”. En Matz, F. (dir.): Corpus der Minoischen und Mykenischen Siegel. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, pp. 216-231.

Reinach, S. (1904): “Les carnassiers androphages dans l’art gallo-romain”, Revue Celtique, 25, pp. 208-224.

Renard, M. (1949): “La louve androphage d’Arlon”, Latomus, 8 (3/4), pp. 255-262.

Reverte, J. M. (1985): “La necrópolis de Pozo Moro (Albacete). Estudio anatómico, antropológico y paleopatológico”, Trabajos de Prehistoria, 42, pp. 195-282.

Ribichini, S. (1991): “Concepciones de la ultratumba en el mundo fenicio y púnico”. En Xella, P. (ed.): Arqueología del Infierno. El Más Allá en el mundo antiguo próximo-oriental y clásico. Sabadell: Ausa, pp. 125-137.

Riggs, C. (2006): The Beautiful Burial in Roman Egypt. Art, Identity, and Funerary Religion. Oxford: oup.

Rouillard, H. (1999): “Rephaim”. En Van der Toorn, K.; Becking, B. y Van der Horst, P. W. (eds.): Dictionary of Deities and Demons in the Bible. Leiden: Brill, pp. 692-700.

Ruggieri, L. (2009): “Una propuesta sobre el origen de la expresión buena sombra”, Tonos Digital: Revista Electrónica de Estudios Filológicos, XVII (http://www.um.es/tonosdigital/znum17/secciones/estudios-19-BuenaSombra.htm#_ednref10).

Ruiz Cabrero, L. A. (2003): “El estuche con banda mágica de Moraleda de Zafayona (Granada): una nueva inscripción fenicia”, Byrsa. Rivista di Studi Punici, 1, pp. 85-99.

Ruiz Cabrero, L. A. (2010): “El hombre que pudo reinar. La epigrafía cartaginesa en la península ibérica”, Mainake, XXXII (ii), pp. 867-884.

Rundin, J. S. (2004): “Pozo Moro, child sacrifice, and the Greek legendary tradition”, Journal of Biblical Literature, 123 (3), pp. 425-447. DOI: https://doi.org/10.2307/3268041

Sambin, C. (1989): “Génie minoen et génie égyptien, un emprunt raisonné”, Bulletin de correspondance hellénique, 113 (1), pp. 77-96. DOI: https://doi.org/10.3406/bch.1989.4709

Scandone, G. (1991): “El Más Allá en el Antiguo Egipto”. En Xella, P. (ed.): Arqueología del Infierno. El Más Allá en el mundo antiguo próximo-oriental y clásico. Sabadell: Ausa, pp. 11-43.

Schmidt, B. B. (1996): Israel’s Beneficent Dead. Ancestor Cult and Necromancy in Ancient Israelite Religion and Tradition. Forschungen zum Alten Testament Book, 11. Tübingen: Mohr Siebeck.

Smith, M. S. (2006): The rituals and myths of the feast of the goodly gods of ktu/cat 1.23. Royal Constructions of Opposition, Intersection, Integration, and Domination. Atlanta: Society of Biblical Literature.

Sørensen, D. N. (1999): “Toten- und Ahnenkult in Ugarit”, Acta Orientalia, 60, pp. 7-47.

Tromp, N. J. (1969): Primitive Conceptions of Death and the Nether World in the Old Testament. Roma: Pontificio Istituto Biblico.

Vandier, J. (1962): “Une statuette de Touéris”, Revue du Louvre, 12, pp. 197-204.

Velázquez, F. (2007): El dios Bes: de Egipto a Ibiza. Trabajos del Museo Arqueológico de Ibiza y Formentera, 60. Ibiza: MAIF.

Weingarten, J. (1991): The Transformation of Egyptian Taweret into the Minoan Genius: a Study in Cultural Transmission in the Middle Bronze Age. Partille: Paul Åströms Förlag.

Weingarten, J. (2013): “The Arrival of Egyptian Taweret and Bes[et] on Minoan Crete: Contact and Choice”. En Bombardieri, L.; D’Agostino, A.; Guarducci, G.; Orsi, V. y Valentini, S. (eds.): Identity and Connectivity. Proceedings 16th Symposium on Mediterranean Archaeology (Florence, 2012). Oxford: Archaeopress, vol. I, pp. 371-378.

Wyatt, N. (2009): “The Concept and Purpose of Hell: Its Nature and Development in West Semitic Thought”, Numen, 56, pp. 161-184. DOI: https://doi.org/10.1163/156852709X404964

Xella, P. (1991): “Imago mortis en la Siria antigua”. En Xella, P. (ed.): Arqueología del Infierno. El Más Allá en el mundo antiguo próximo-oriental y clásico. Sabadell: Ausa, pp. 99-124.
Gómez Peña, Álvaro. (2022). The Hero saved from the Underworld: Taweret as Psychopomp Goddess in the Punic Monument of Pozo Moro (Chinchilla de Montearagón, Albacete). Zephyrvs, 89, 151–172. https://doi.org/10.14201/zephyrus202289151172

Downloads

Download data is not yet available.
+