The Contemporary Myth of the Great Patriotic War in Current Russian Cinema

Abstract

The Great Patriotic War is one of the most tremendous war events and heartbreaking events carried out by Russia in the 20th century, a past very present in today’s Russian society, where history, myths and memory converge. Likewise, the cinema continues to be a great teller of stories, some inspired by real events and others fictitious, whose ideological and emotional intention is never innocent. This article, precisely, analyzes the film Panfilov’s 28 Men (2016), following the methodology of cinema and history relations, approaching the context where it is produced, and where myth and history are confused in a very intentional way: an exaltation of Russian nationalism and the sacralization of some events at the service of an official history.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez Junco, José (2016): Dioses útiles. 1.ª edición abril 2016. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Bartov, Omer (2004): «German soldiers and the Holocaust: historiography, research and implications», en Omer Bartov (ed.): The Holocaust: Origins, Implementation, Aftermath. 1.ª ed. 2000. Londres / Nueva York: Routledge, pp. 162-184.
Bellamy, Chris (2011): Guerra absoluta. 1.ª edición inglés 2007. Barcelona: Ediciones B.
Binder, Eva (2013): «Rethinking History: Heroes, Saints, and Martyrs in Contemporary Russian Cinema», en Liliya Berezhnaya y Christian Schmitt, (eds.): Iconic Turns: Nation and Religion in Eastern European Cinema since 1989. Leiden: Brill, pp. 139-158,
Braithwaite, Rodric (2006): Moscú 1941. Una ciudad y su pueblo en guerra. 1.ª edición inglés 2006. Barcelona: Crítica.
Bone, Harry (2016): «Los 28 hombres de Panfilov, la película que apoya el gobierno de Vladimir Putin que intenta reescribir la historia de Rusia durante la Segunda Guerra Mundial», bbc, 11 de noviembre, tomado de: https://www.bbc.com/mundo/37618815 [25 de febrero de 2022].
Bourke, Joanna (2008): Sed de sangre. 1.ª edición inglés 1999. Barcelona: Crítica.
Brunstedt J. (2021): The Soviet Myth of World War II. Cambridge: University of Cambridge. Doi: 10.1017/9781108595773.
Burke, Peter (2001): Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. 1.ª edición inglés 2001. Barcelona: Crítica.
Burleigh, Michael (2002): El Tercer Reich. 1.ª edición inglés 2000. Madrid: Taurus.
Carrère, Hélène (2001): Rusia inacabada. Barcelona: Salvat Contemporánea.
Davies, Norman (2015): Europa en guerra, 1939-1945. Barcelona: Planeta.
Edel, Anastasia (2016): Russian Power: Putin & the Stalin Legacy. Lightning Guides.
Edele, Mark (2008): Soviet Veterans and the Second World War. A Popular Movement in an Authoritarian Society, 1941-1991. Oxford / Nueva York: oup.
Erridale, Catherine (2007): La guerra de los ivanes. El Ejército Rojo (1939-1945). 1.ª edición inglés 2006. Barcelona: Debate.
Faraldo, José María (2020): El nacionalismo ruso moderno. Madrid: Báltica Editorial.
Ferro, Marc (1995): Historia contemporánea y cine. 1.ª edición francés 1993. Barcelona: Ariel.
Figes, Orlando (2006): El baile de Natacha. Una historia cultural rusa. Barcelona: Edhasa.
Finney, Patrick (2013): «Vasily Grossman and the myths of the Great Patriot War», Journal of European Studies, 43/4, pp. 312-328.
Ganieva, Alisa (2018): «La historia revisionista de Rusia», El Español, 26 de diciembre, tomado de: https://www.elespanol.com/opinion/columnas/20181226/historia-revisionista-rusia/361583857_12.html [25 de febrero de 2022].
Garrido, Magdalena (2011): Rusia tras la perestroika. Murcia: Universidad de Murcia.
Glantz, David M. y House, Jonathan M. (2017): Choque de titanes. 1.ª edición inglés 2015. Madrid: Desperta Ferro.
Gessen, Masha (2012): El hombre sin rostro: el sorprendente ascenso de Vladimir Putin. 1.ª edición inglés 2012. Madrid: Debate.
Hansen, William (2011): Los mitos clásicos: una guía del mundo mítico de Grecia y Roma. 1.ª edición inglés 2012. Barcelona. Crítica
Harris, Adriene (2013): «Evolution of the Immortal: Dynamic Images of World War II Heroes», en Cynthia Symmons (ed.): Post-Comunist Transition and Women´s Agency in Eastern Europe. Dordrecht: The Republic of Letters, pp. 15-26.
Hobsbawm, Eric (2021): Sobre el nacionalismo. Barcelona: Crítica.
Jones, Michael (2008): El sitio de Leningrado 1941-1942. 1.ª edición inglés 2008. Barcelona: Crítica.
Jones, Michael (2010): La retirada. 1.ª edición inglés 2009. Barcelona: Crítica.
Kolstø, Pal (2016): «The ethnification of Russian nationalism», en Pal Kolstø, y Helge Blakkisrud (eds): The New Russian Nationalism. Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism, 2000-2015. Edimburgo: Edinburgh University Press, pp. 18-45.
Lewin, Moshe (2017): El siglo soviético. 1.ª edición 2006. Barcelona: Crítica, Barcelona.
López Caronea (2022): Ucrania. El camino hacia la guerra. La Esfera de los Libros: Madrid.
Lowe, Keith (2021): Prisioneros de la historia. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Judt, Tony (2016): Postguerra. Una historia de Europa desde 1945. 1.ª ed. 2006. Taurus: Madrid.
Meyer, Jean (2009): Rusia y sus imperios (1894-2005). Barcelona: Círculo de Lectores.
Mitrofanova, Anastasia (2016): «Russian ethnic nationalism and religion today», en Pal Kolstø y Helge Blakkisrud (eds): The New Russian Nationalism. Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism, 2000-2015. Edimburgo: Edinburgh University Press, pp. 104-131.
Neitzel, Sönke y Welzer, Harald (2012): Soldados del Tercer Reich. 1.ª edición alemán 2011. Barcelona: Crítica.
Núnez Seixas, Xosé M. (2018): El frente del Este. Historia y memoria de la guerra germano-soviética (1941-1945). Madrid: Alianza.
Plokhy, Serhii (2017): Lost Kingdom: The Quest for Empire and the Making of the Russian Nation. Penguin.
Poch-de-Feliu, Rafael (2018): Entender la Rusia de Putin. Madrid: Akal.
Riasanovsky, Nicholas V. y Steinberg, Mark D. (2018): A History of Russia. Oxford: Oxford University Press.
Rokossovski, Konstantin K. (2007): El deber de un soldado. 1.ª edición inglés 1969. Barcelona: Inédita.
Rosenstone, Robert. A. (1997): El pasado en imágenes. 1.ª edición inglés 1995. Barcelona: Ariel.
Rosenstone, Robert. A. (2014): La historia en el cine. El cine sobre la historia. 1.ª edición inglés 2006. Madrid: Rialp.
Service, Robert (2000): Historia de Rusia en el siglo xx. 1.ª edición inglés 1997. Barcelona: Crítica.
Stahel, David (2017): Kiev 1941. La batalla de Hitler por la supremacía en el Este. 1.ª edición inglés 2012. Málaga: Salamina.
Stahel, David (2021): La retirada de Moscú. 1.ª edición inglés 2019. Málaga: Salamina.
Stahel, David (2022): Operación Barbarroja. 1.ª edición inglés 2009. Málaga: Salamina.
Snyder, Timothy (2011): Tierras de sangre. Europa entre Hitler y Stalin. 1.ª edición inglés 2010. Barcelona: Círculo de lectores.
Taibo, Carlos (2000): La explosión soviética. Madrid: Espasa.
Taibo, Carlos (2006): Rusia en la Era de Putin. Madrid: Catarata.
Taibo, Carlos (2017): La Rusia contemporánea y el mundo. Madrid: Catarata.
Todorov, Tzvetan (2000): Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.
Wette, Wolfram (2002): La Wehrmacht. Los crímenes del ejército alemán. 1.ª edición alemán 2002. Barcelona: Crítica.
Barrenechea, I. (2023). The Contemporary Myth of the Great Patriotic War in Current Russian Cinema. Studia Historica. Historia Contemporánea, 40, 287–307. https://doi.org/10.14201/shhc201836287307

Downloads

Download data is not yet available.
+