Being one’s self. Rethinking autonomy and responsibility as mainstays in today’s education
Abstract One of the main goals of education in the 21st Century is developing students’ autonomy and responsibility. The first is to guarantee the shaping of each individual’s identity, which at the same time entails a pledge to one’s self, to others and to the surrounding reality. The second is in response to our ability to make commitments. To this end we must first immerse ourselves in the concepts of individuality and freedom, which are at the heart of the subject’s awakening and the development of his or her identity. Second, we must outline to all people their rights and duties which will act as permanent reference points that are valid for any situation of interaction. This will finally allow us to address the idea of responsibility, a key factor in forming the moral identity of each individual. In short, the idea is to shape people so that they can live in accordance with their own identity and make a commitment to a common future with other people and other issues and realities, in a world where multiple viewpoints are possible.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ruiz Corbella, M., Bernal Guerrero, A., Gil Cantero, F., & Escámez Sánchez, J. (2013). Being one’s self. Rethinking autonomy and responsibility as mainstays in today’s education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 59–81. https://doi.org/10.14201/10355
Most read articles by the same author(s)
- Fernando Gil Cantero, Las bases teóricas de las narraciones autobiográficas de los docentes , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 11 (1999)
- Fernando Gil Cantero, Ciudadanía y humanidad. La educación en el disenso , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 20 (2008)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, Education for sensitivity towards others after the reconstruction of memories of play , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
- Fernando Gil Cantero, Educación y crisis del sujeto , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 13 (2001)
- Antonio Bernal Guerrero, Cibermundo y educación. Bosquejo de un nuevo marco formativo en contextos postmodernos , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 21 No. 1 (2009)
- Antonio Bernal Guerrero, IBÁÑEZ-MARTÍN, J. A. (coord.) «Educación, libertad y cuidado». Madrid: Dykinson, S. L., 2013. , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 25 No. 2 (2013)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, La educación moral ante las guerras y los conflictos , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
- Juan Escámez Sánchez, Rafaela García López, Cruz Pérez Pérez, La educación moral ante el reto de la pobreza , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
- Juan Escámez Sánchez, La Tolerancia entre Culturas como Procedimiento para la Paz , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 6 (1994)
- Fernando Gil Cantero, Sobre la posibilidad de un conocimiento autónomo de la educación y su aplicación a finalidades educativas , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 3 (1991)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−