Sobre la posibilidad de un conocimiento autónomo de la educación y su aplicación a finalidades educativas
Resumen The aim of this paper is to analyce the posibility of an autonomous knowledge of education as a epistemological differenciating criterion in pedagogy. The problem arises when deffending such an autonomous knowledge involves the rejection of other ways of understanding education because they do not promote that autonomy. The mistake lies in identifying epistemological differenciating criterions with what is valuable in order to educate. This work try to show that the understanding or the theory of Education as philosophical theories provides a valuable knowledge to education, as well as that knowledge is necessary in order to reach the autonomy above mentioned. It occurs the same with the understanding of the theory of education as applied theories. Each case is analyzed through the knowledge of the educational aims.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Gil Cantero, F. (2009). Sobre la posibilidad de un conocimiento autónomo de la educación y su aplicación a finalidades educativas. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 3. https://doi.org/10.14201/2923
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Fernando Gil Cantero, «Educación con teoría». Revisión pedagógica de las relaciones entre la teoría y la práctica educativa , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 23 Núm. 1 (2011)
- Fernando Gil Cantero, Escenarios y razones del antipedagogismo actual , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 Núm. 1 (2018)
- Fernando Gil Cantero, Educación y narrativa: la práctica de la autobiografía en la educación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- Marta Ruiz Corbella, Antonio Bernal Guerrero, Fernando Gil Cantero, Juan Escámez Sánchez, Ser uno mismo. Repensando la autonomía y la responsabilidad como coordenadas de la educación actual , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 Núm. 2 (2012)
- Fernando Gil Cantero, Las bases teóricas de las narraciones autobiográficas de los docentes , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 11 (1999)
- Fernando Gil Cantero, Ciudadanía y humanidad. La educación en el disenso , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 20 (2008)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, La educación de la sensibilidad solidaria desde la reconstrucción de la memoria lúdica , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
- Fernando Gil Cantero, Educación y crisis del sujeto , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 13 (2001)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, La educación moral ante las guerras y los conflictos , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
+
−