Educational journals of dissemination in Spain
Abstract The pedagogical magazines of dissemination in Spain have precedents of different modalities since the nineteenth century, both from the educational administration and from the initiatives of teachers and entrepreneurial editors, as well as sectors of the Catholic Church. But it will be above all from 1975, already in democracy and with full freedom of expression, when there is a wide movement of demand for pedagogical readers, mainly teachers. A large number of widely disseminated pedagogical magazines emerge, several of them in Catalan or Galician, that seek to satisfy the informational and training anxiety of citizens and teachers, eager to bring to their professional dedications in schools news that are produced in the world and in the whole of Spain. Therein lies the key to the success of these widely circulated educational magazines. Some begin their transition to the digital version.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
BARRERA, C. (ed.) (2000). El periodismo español en su historia. Barcelona: Ariel.
CASTELLS, M. (2011, 3.ª ed.). La era de la información: economía, sociedad y cultura. 3 vols. Madrid: Alianza.
CHECA GODOY, A. (1992). Historia de la prensa pedagógica en España. Sevilla: Universidad de Sevilla.
CORZO, J. L. (2020). La pedagogía de Milani en España e Iberoamérica. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 39, 337-356.
DELORS, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/Unesco.
DÍEZ TORRE, A.; POZO ANDRES, M. DEL y SEGURA REDONDO, M. (1988). La «Revista de Escuelas Normales», una publicación de regeneración normalista nacida en Guadalajara (1923-1936). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1, 9-30.
ESTEBAN FRADES, S. (2013). La prensa pedagógica de la inspección educativa. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ, Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo (pp. 165-176). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
ESTEBAN MATEO, L. (1978). Boletín de la Institución libre de Enseñanza. Nómina bibliográfica (1877-1936) (p. 340). Valencia: Universidad de Valencia.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2001). «A Dios gracias, África empieza en los Pirineos». La negación de Europa en los manuales escolares de la España de posguerra (1939-1945). Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 369-392.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2011). Presencia de Francia en nuestra educación contemporánea. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008) (pp. 11-14). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2013). Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo en España. Conceptualización y géneros textuales. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo. Contribuciones desde la Europa Mediterránea e Iberoamérica (pp. 15-32). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2018a). Los Movimientos de Renovación Pedagógica en la España de la transición educativa. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37, 257-284.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (ed.) (2018b). Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2018c). La prensa pedagógica de los profesores en España. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ, La prensa pedagógica de los profesores (pp. 17-32). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª; MARTÍNEZ CUESTA, F. J. y GONZÁLEZ MARTÍN, M.ª C. (2017). Revistas sobre África para niños del franquismo (1939-1975). Imaginarios y valores pedagógicos. Catálogo de la exposición. Salamanca: Gráficas Lope, 36 pp.
JIMÉNEZ TRUJILLO, J. F. (2010). La prensa de la educación en Málaga (1849-1936). Málaga: Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2014). El tebeo femenino en la posguerra. Revista Atticus, 26, 91-102.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2017). Aguiluchos. Historias africanas para los niños del franquismo (1957-1966). En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ y E. EYEANG (coords.), Los valores de la educación de África. De ayer a hoy (pp. 609-618). Salamanca: Ed. Universidad de Salamanca.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2018). «Quehaceres de María y de Marta». El ideal de la mujer azul en la revista Y (1938-1945). En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos (pp. 65-78). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
MÉRIDA NICOLICH, E. (1983). Índice de la Revista de Pedagogía (1922-1936). Pamplona: Eunsa.
MONTES MORENO, S. (2003). La Escuela Moderna. Revista pedagógica hispanoamericana (1891-1934). La construcción de conocimiento pedagógico en España. Barcelona: Pomares.
NOAH HARARI, Y. (2020, 3.ª ed.). 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Debate.
OTERO, L. (2000). Flechas y Pelayos. Moral y estilo de los niños franquistas que soñaban imperios. Madrid: Edaf.
REAL APOLO, C. (2009). Origen y desarrollo histórico de la prensa pedagógica de Badajoz. Historia de la Educación, 28, 207-231.
RUIZ CARNICER, M. Á. (1996). El SEU, 1939-1965. La socialización política de la juventud universitaria en el franquismo. Madrid: Siglo XXI.
SASTRE, J. L. (1967). El Magisterio Español. Un siglo de periodismo (1867-1967). Madrid: Edit. Magisterio Español. SUREDA GARCÍA, Bernat (1983). El Boletín Oficial de Instrucción Pública y su importancia en la difusión del pensamiento educativo liberal en España. Historia de la Educación, 2, 67-76.
TIANA FERRER, A. (2009). Por qué hicimos la Ley Orgánica de Educación. Wolter Kluver España.
VARELA, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Morata.
CASTELLS, M. (2011, 3.ª ed.). La era de la información: economía, sociedad y cultura. 3 vols. Madrid: Alianza.
CHECA GODOY, A. (1992). Historia de la prensa pedagógica en España. Sevilla: Universidad de Sevilla.
CORZO, J. L. (2020). La pedagogía de Milani en España e Iberoamérica. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 39, 337-356.
DELORS, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/Unesco.
DÍEZ TORRE, A.; POZO ANDRES, M. DEL y SEGURA REDONDO, M. (1988). La «Revista de Escuelas Normales», una publicación de regeneración normalista nacida en Guadalajara (1923-1936). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1, 9-30.
ESTEBAN FRADES, S. (2013). La prensa pedagógica de la inspección educativa. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ, Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo (pp. 165-176). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
ESTEBAN MATEO, L. (1978). Boletín de la Institución libre de Enseñanza. Nómina bibliográfica (1877-1936) (p. 340). Valencia: Universidad de Valencia.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2001). «A Dios gracias, África empieza en los Pirineos». La negación de Europa en los manuales escolares de la España de posguerra (1939-1945). Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 369-392.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2011). Presencia de Francia en nuestra educación contemporánea. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008) (pp. 11-14). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2013). Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo en España. Conceptualización y géneros textuales. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo. Contribuciones desde la Europa Mediterránea e Iberoamérica (pp. 15-32). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2018a). Los Movimientos de Renovación Pedagógica en la España de la transición educativa. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37, 257-284.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (ed.) (2018b). Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (2018c). La prensa pedagógica de los profesores en España. En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ, La prensa pedagógica de los profesores (pp. 17-32). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª; MARTÍNEZ CUESTA, F. J. y GONZÁLEZ MARTÍN, M.ª C. (2017). Revistas sobre África para niños del franquismo (1939-1975). Imaginarios y valores pedagógicos. Catálogo de la exposición. Salamanca: Gráficas Lope, 36 pp.
JIMÉNEZ TRUJILLO, J. F. (2010). La prensa de la educación en Málaga (1849-1936). Málaga: Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2014). El tebeo femenino en la posguerra. Revista Atticus, 26, 91-102.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2017). Aguiluchos. Historias africanas para los niños del franquismo (1957-1966). En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ y E. EYEANG (coords.), Los valores de la educación de África. De ayer a hoy (pp. 609-618). Salamanca: Ed. Universidad de Salamanca.
MARTÍNEZ CUESTA, F. J. (2018). «Quehaceres de María y de Marta». El ideal de la mujer azul en la revista Y (1938-1945). En J. M.ª HERNÁNDEZ DÍAZ (ed.), Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos (pp. 65-78). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
MÉRIDA NICOLICH, E. (1983). Índice de la Revista de Pedagogía (1922-1936). Pamplona: Eunsa.
MONTES MORENO, S. (2003). La Escuela Moderna. Revista pedagógica hispanoamericana (1891-1934). La construcción de conocimiento pedagógico en España. Barcelona: Pomares.
NOAH HARARI, Y. (2020, 3.ª ed.). 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Debate.
OTERO, L. (2000). Flechas y Pelayos. Moral y estilo de los niños franquistas que soñaban imperios. Madrid: Edaf.
REAL APOLO, C. (2009). Origen y desarrollo histórico de la prensa pedagógica de Badajoz. Historia de la Educación, 28, 207-231.
RUIZ CARNICER, M. Á. (1996). El SEU, 1939-1965. La socialización política de la juventud universitaria en el franquismo. Madrid: Siglo XXI.
SASTRE, J. L. (1967). El Magisterio Español. Un siglo de periodismo (1867-1967). Madrid: Edit. Magisterio Español. SUREDA GARCÍA, Bernat (1983). El Boletín Oficial de Instrucción Pública y su importancia en la difusión del pensamiento educativo liberal en España. Historia de la Educación, 2, 67-76.
TIANA FERRER, A. (2009). Por qué hicimos la Ley Orgánica de Educación. Wolter Kluver España.
VARELA, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Morata.
Hernández Díaz, J. M. (2021). Educational journals of dissemination in Spain. Aula, 27, 33–47. https://doi.org/10.14201/aula2021273347
Most read articles by the same author(s)
- Vitor Hugo Mendes, José María Hernández Díaz, Education, poscolonial theory and decolonial perspective. Resonances in Spain and Portugal , Aula: Vol. 28 (2022): Educación y decolonialidad: desafíos y posibilidades
- José María Hernández Díaz, Educational supervision and school culture in Spain. Genesis, constituent process and update of functions , Aula: Vol. 25 (2019): The Educational Inspection to debate
- José María Hernández Díaz, Pedagogical museology, context and citizenship , Aula: Vol. 22 (2016): Museísmo pedagógico
- José María Hernández Díaz, Educational journals of dissemination. Presentation , Aula: Vol. 27 (2021): Revistas pedagógicas
- José María Hernández Díaz, José Luis Hernández Huerta, Franquism repression to freinetist teachers , Aula: Vol. 15 (2009): Cerebro, Aprendizaje y Educación
- José María Hernández Díaz, La Universidad en España, del Antiguo Régimen a la LRU (1983). Hitos y cuestiones destacadas , Aula: Vol. 9 (1997)
- Leoncio Vega Gil, José María Hernández Díaz, Juan Francisco Cerezo Manrique, Bienvenido Martín Fraile, Protección a la infancia y educacion en Castilla y León (1900-1930) , Aula: Vol. 10 (1998): Didáctica de la matemática
- José María Hernández Díaz, Campos Calvo-Sotelo, Pablo y Luceño Casals, Laura (2018). Las formas de la educación. Vínculos entre dimensión docente y dimensión arquitectónica en disciplinas creativas, como expresión de innovación universitaria. Madrid: Dykinson, 174 pp. , Aula: Vol. 26 (2020): Differents schools
- José María Hernández Díaz, De niños traviesos e indolentes para el estudio, a jóvenes modelos de juicio y aplicación. El nacimiento de la segunda enseñanza en Ávila (1834-1868) , Aula: Vol. 8 (1996)
- José María Hernández Díaz, PUERTO HERNÁNDEZ, José Luis. «Miguel Hernández en las Misiones Pedagógicas por tierras salmantinas». Segovia: Instituto Castellano Leonés de la Lengua, 2010 , Aula: Vol. 17 (2011): Participation and colaboration within the educative inclusion proceedings
Downloads
Download data is not yet available.
+
−