The role of the pedagogical press in the department of Caldas (Colombia)

Abstract

The pedagogical press represents a new emerging research scenario in the history of education in the department of Caldas, recognized as an open scenario of welcome and possibility of study that has allowed us to recognize the role of the pedagogical press in the department of Caldas, a documentary and bibliographic study that privileged primary and secondary sources, in a methodological process based on the application of three stages: Heuristics; Doxography; Etiology, that included the processes of collection, analysis and treatment of the information, which allowed to identify the character of the pedagogical press in the department and the thematic relationship that it presents between the years 1991 and 2020.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BARNECHEA, M. y GONZÁLEZ, M. (1994). «La Sistematizacio?n como produccio?n de conocimientos». La Piragua, 9. Taller Permanente de Sistematizacio?n-CEAAL-Peru?. Consejo de Educacio?n de Adultos de Ame?rica Latina (CEAAL), Santiago. Disponible en http://preval.org/documentos/00508.pdf. Recuperado el 23 de febrero de 2011.
BENÍTEZ, O. M. (1994). La creación cultural en Caldas Vivimos el Mejor Momento de su Inteligencia. ÁNFORA, 2(3), 5-14.
CALDERÓN, C. R. M. (2011). Prensa Escuela: una propuesta de interacción entre juventud, comunicación y escuela. Encuentros, 9(1), 53-68.
CALVO DE VANEGAS, P. (1963). Riosucio. Manizales: Biblioteca de Autores Caldenses.
CÁRDENAS GIRALDO, M. (2012). El movimiento pedagógico 1982-1998. Bogotá.
CHECA GODOY, A. (2002). Historia de la prensa pedagógica en España. Sevilla: Universidad de Sevilla.
COLOMBIA, M. E. N. (1979). Decreto 2277 de 1979, por el cual se adoptan normas sobre el ejercicio de la profesión docente.
CUBILLOS, C. C. (2014). Impacto del Nuevo Estatuto de Profesionalización en la función docente en Colombia. Análisis de los dos estatutos vigentes: Decreto 2277 de 1979 y Decreto 1278 del 2002. Revista Colombiana de Sociología, 37(2), 213-250.
GÓMEZ DUARTE, R. (1997). Programa Prensa-Escuela Colombiano. Comunicar, 8, 179. Accessed 9 Nov. 2020.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª (ed.). (2015). La prensa de los escolares y estudiantes: su contribución al patrimonio histórico educativo. Ediciones Universidad de Salamanca.
JARA, O. (2001). Dilemas y Desafi?os de la Sistematizacio?n de experiencias. Presentacio?n en el Seminario ASOCAM: Agricultura Sostenible Campesina de Montan?a, organizado por Intercooperation Cochabamba, Bolivia. Publicado por el CEP Centro de Estudios y Publicaciones Alforja. Disponible en http://www.redalforja.net/redalforja/images/stories/PDF-DOCS/ Sistematizacion_experiencias.PDF. Recuperado el 15 de agosto de 2010.
JARA, O. (no registra fecha). La sistematizacio?n de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano – una aproximacio?n histo?rica. Disponible en http://www.infoandina.org/system/files/recursos/oscar_jara_sistematizacion_y_corrientes_innovadoras.pdf. Recuperado el 20 de agosto de 2010.
LOMBIANOS. Educacio?n y Cultura (13). Bogotá.
MACIA, M. B. (2009). La profesionalización docente en Colombia. Revista Colombiana de Sociología, 32(2), 111-131.
RODRÍGUEZ BELLO, W. (2018). El Imaginario Social de la Dirigencia Sindical y su Incidencia en la Construcción de Identidad Colectiva. Asociación Distrital de Educadores ADE 2012-2017.
SUÁREZ, P. T. P.; ARAMÉNDIZ, M. S. y MENDOZA, E. M. La Instrucción en Primera Plana: El Papel Pedagógico y Civilizador de la Prensa Educativa en Manizales 1905-1920. En VII Simposio Colombiano de Historia Local y Regional Asociación Colombiana de Historia (p. 63).
ZULUAGA, O. L. (1987). El Movimiento Pedago?gico: taller de los maestros colombianos. Educacio?n y Cultura, (13).
Ospina Osorio, D. A. (2021). The role of the pedagogical press in the department of Caldas (Colombia). Aula, 27, 159–167. https://doi.org/10.14201/aula202127159167

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Didier Andrés Ospina Osorio

,
Universidad Católica de Manizales
Didier Andrés Ospina Ossorio. Estudiante de Doctorado en Educación de la Universidad de Salamanca (España). Profesor asociado adscrito al programa de Maestría en Educación de la Universidad Católica de Manizales; investigador adscrito al grupo de investigación alfa con clasificación en el Ministerio de Ciencia de Colombia en categoría A. Magíster en Educación de la Universidad Católica de Manizales y licenciado en Ciencias Sociales de la Universidad de Caldas.
+