Advantages of inclusive diversity treatment: perspective of the principal agents responsible for its development

Abstract

Recent studies have suggested an initially favorable teacher attitude towards inclusive diversity treatment, with these teachers being the true authors of its development, while at the same time, the numerous advantages of educational inclusion are apparent for both students and the educational system itself. Therefore, using a mixed methodology that combines the search and analysis of quantitative and qualitative data, a study was conducted in order to determine the perception of Early Childhood, Primary and Secondary school teachers regarding the advantages and positive effects of educational inclusion, while at the same time verifying whether or not significant differences exist based on educational stage and years of teaching experience. The data obtained via a questionnaire and interview designed for these purposes reveals that teachers find inclusive diversity treatment to have multiple advantages: for students with special needs, particularly in the area of affective, emotional and social development; for students without special needs, contributing to the development and optimal formation of their ethical and moral values; and, finally, for the functioning of the educational institution itself, mainly in the area of pedagogical renewal and teacher updating. However, significant differences were revealed in this perception based on the educational stage taught by the teachers, and to a lesser degree, based on their years of teaching experience.
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Author Biographies

Raúl González Fernández

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UNED
Raúl González Fernández es Diplomado en Magisterio, Licenciado en Psicopedagogía y Doctor en Ciencias de la Educación. En la actualidad es Profesor Asociado en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales de la UNED. Ha participado en diversos trabajos de investigación sobre el Tratamiento Educativo de la Diversidad y la Mejora de la Calidad Educativa, teniendo varias publicaciones y comunicaciones sobre esta temática. 

María del Castañar Medina Domínguez

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UNED
María del Castañar Medina Domínguez es Licenciada en Derecho y Doctora con Mención Europea. Especialista en la formación de líderes en inteligencia emocional, tiene diversas publicaciones sobre este tema. En la actualidad, sus líneas de investigación están enfocadas a la formación del profesorado, multiculturalidad y desarrollo de competencias básicas, teniendo varias publicaciones y ponencias en congresos nacionales e internacionales sobre estas temáticas.UNED, Facultad de Educación. C/ Juan del Rosal, 14. 28040-Madrid. 913986970

María C. Domínguez Garrido

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UNED
María C. Domínguez Garrido es Licenciada en Pedagogía y en Geografía e Historia. Doctora por la Universidad Complutense de Madrid es en la actualidad Catedrática de Universidad en el Área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Coordinadora del Máster Universitario en Tratamiento Educativo de la Diversidad impartido en la UNED, tiene publicaciones de artículos de impacto y libros de alto reconocimiento internacional sobre esta temática, participando activamente en las redes ECER, ISAAT y RIAICES. UNED, Facultad de Educación. C/ Juan del Rosal, 14. 28040-Madrid. 913986970.
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