Commercial cinema as a resource for learning Pharmacology

  • Clara Pérez-Mañá
    Facultad de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Servicio de Farmacología Clínica, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol-IGTP, Badalona. mfarre.germanstrias[at]gencat.cat
  • Magí Farré
    Facultad de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Servicio de Farmacología Clínica, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol-IGTP, Badalona.
  • Esther Papaseit
    Facultad de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Servicio de Farmacología Clínica, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol-IGTP, Badalona.
  • Josep-Eladi Baños
    Facultad de Medicina, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Vic.

Abstract

Commercial movies are increasingly used as a teaching method in many college disciplines. In medicine they are an important resource to teach some aspects of medicine that will gain a considerable benefit of being illustrated using the cinematographic language. Doctor-patient relationship, ethics dilemmas, or professionalism are the most considered in commercial movies. In the present paper we deal with the interest in the field of pharmacology, whose knowledge is in the frontier of basic and clinical fields. We review the use of movies for improving the teaching of pharmacology and clinical pharmacology. Some movies are especially useful to this purpose such as Awakenings (1990), Lorenzo’s oil (1992), The constant gardener (2005) and more recently Dallas Buyers Club (2013). Some recommendations for its optimal use in the teaching of pharmacology and clinical pharmacology are included.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alexander M, Hall MN, Pettice YJ. Cinemeducation: an innovative approach to teaching psychosocial medical care. Fam Med. 1994; 26(7): 430-3.

Baños JE, Bosch F. Using feature films as a teaching aid with medical students. Med Teach. 2015;37(9):883-4.

Baños JE, Bosch F. Using feature films as a teaching tool in medical schools. Educ Med. 2015;16 (4):206-11.

Baños JE, Bosch F, Orefice C, Farré M. Del interés de las películas comerciales en la docencia de la Farmacología: veinticinco años de historia. Actualidad en Farmacología y Terapéutica (AFT). 2017;15 (4):313-7.

Baños JE, Bosch F, Pérez J, Farré M. Al cruzar el límite / Extreme measures: cine, principios bioéticos e investigación clínica. Rev Med Cine [Internet]. 2011;7(3): 95-9.

Baños JE, Lucena MI, Farré M, and the Group for the Study of the Teaching Effectiveness of TV series. The usefulness of TV medical dramas for teaching clin- ical pharmacology: A content analysis of House, M.D. Educ Med. 2019;20(5):295-303.

Baños JE, Samsó E, Farré M. La fisiología en las películas: Coma, CO y la comprensión del intercambio gaseoso. Rev Med Cine. 2015;11(1):13-8.

Camarasa J, Escubedo E, Pubill D. Farmacocinema: aprender farmacología a través del cine. Edusfarm 2007;2:1-13.

Cambra Badii I, Guardiola E, Baños JE. From Marcus Welby, M.D. to The resident: The changing portrayal of physicians in TV medical dramas. J Med Mov [Internet] [in press].

Darbyshire D, Baker P. A systematic review and thematic analysis of cinema in medical education. Med Humanit 2012;38(1):28-33.

De Haan-Bosch M, Gómez-Tomas A, Baños JE, Farré M. Dallas Buyers Club (2013): la investigación clínica con fármacos durante la epidemia del sida de los años 80. Rev Med Cine [Internet]. 2015;11(2):73-81.

Farré A, Torrens M, Baños JE, Farré M. CSI y la medicina forense. En: de la Torre T, coordinador. La medicina en las series de televisión. Barcelona: Fundación Dr. Antonio Esteve; 2016. p. 99-103. Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve nº 35.

Farré M, Arribas S, Pérez J, Baños JE. Bioethical principles, clinical research and popular movies. Med Educ. 2013;47(11):1141-2.

Farré M, Arribas S, Pérez J, Baños JE. El uso de películas comerciales para comprender los principios bioéticos en la investigación clínica. Rev Med Cine [Internet]. 2013;9(4):151-5.

Farré M, Papaseit E, Pérez-Mañá C, Torrens M, Baños JE. Using popular movies in teaching: the case of pharmacology. In: Baños JE, Orefice C, editors. The role of humanities in the teaching of medical students. Barcelona: Fundació Dr. Antonio Esteve; 2018. p. 96-103. Monographs of the Esteve Foundation Nº 38.

Farré M, Roset PN, Bosch F, Baños JE. Puting clinical pharmacology in context: the use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004;44(1):30-6.

Farré M, Roset PN, Bosch F, Baños JE. Puting clinical pharmacology in context: the use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004;44(1):30-6.

Ferrándiz ML, Noguera MA, Recio MC, Terencio MC, Montesinos MC, García- Arnandis I, et al. Farmacinema: recurso docente en el aprendizaje de Farmacología y Farmacia Clínica. Ars Pharm, 2010; 51 (supl 2):169-76.

Fritz GK, Poe RO. The role of cinema in psychiatric education. Am J Psychiatry. 1979;136(2):207-10.

García Moro M, García Sánchez JE, García Sánchez E, García Merino E. 15 años de la Revista de Medicina y Cine. Rev Med Cine [Internet]. 2019;15(1):1-2.

Klemenc-Ketis Z, Kersnik J. Using movies to teach professionalism to medical students. BMC Med Educ. 2011; 11: 60.

Koren G. Awakenings: using a popular movie to teach clinical pharmacology. Clin Pharmacol Ther. 1993;53(1):3-5.

Mateus JA, Baños JE, Papaseit E, Farré M. El lado oscuro de los fármacos en el cine. Rev Med Cine [Internet]. 2015;11(2):87-96.

Pérez J, Aramburu J, Baños JE, Bosch F, Díez J, Farré M, et al. Uso del cine comercial como herramienta docente en estudios en ciencias de la salud. Una experiencia multidisciplinar y colectiva. Fundación Educación Médica. 2014;17(3):131-5.

Wong RY, Saber SS, Ma I, Roberts JM. Using television shows to teach communication skills in internal medicine residency. BMC Med Educ. 2009;9:9.
Pérez-Mañá, C. ., Farré, M. ., Papaseit, E., & Baños, J.-E. (2020). Commercial cinema as a resource for learning Pharmacology. Journal of Medicine and Movies, 16(4), 247–253. https://doi.org/10.14201/rmc2020164247253

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara Pérez-Mañá

,
Facultad de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Servicio de Farmacología Clínica, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol-IGTP, Badalona.
Facultad de Medicina, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Servicio de Farmacología Clínica, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol-IGTP, Badalona.
+