Latin American Social Thought on Science and Technology: An Ethical Vision of its Trajectory

Abstract

Understanding the social nature of science and technology is a key element in directing the scientific-technological development of a nation for the benefit of the majority. Since the middle of the 20th century, scientists and intellectuals from the Latin American continent have been oriented towards critical reflection and the generation of locally appropriate concepts. This research analyzes the implicit ethical dimension in Latin American social thought on science and technology in the decades from the 60s to the 90s of the twentieth century. In chronological terms, the two main stages of this field are worked on in the region: a period of awareness around the 60s and 70s and a second period starting in the 80s with the emergence of studies applied to Latin America. The main cultivators developed a reflection and critical thinking committed to the reality of the region from the defense of the priority role of knowledge, science, technology and innovation in Third World countries to achieve liberation, social inclusion and well-being of its population.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Albornoz, Mario (1997). La política científica y tecnológica en América Latina frente al desafío del pensamiento único. REDES, 4(10), 95-115.

Albornoz, Mario (2001). Política Científica y Tecnológica. Una visión desde América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 1(4), 1-19.

Albornoz, Mario (2009). Desarrollo y políticas públicas en ciencia y tecnología en América Latina. RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 8(1), 65-75.

Agazzi, Evandro (1996). El bien, el mal y la ciencia. Las dimensiones éticas de la empresa científico-tecnológica. Madrid: Tecnos.

Agazzi, Evandro (1999). Límites éticos del quehacer científico y tecnológico. Arbor, 162(638), 241-263.

Arellano, Diana (2009). Ciencia y sociedad en América Latina. Hacia una relación ética y política. (Ponencia). XX Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademia.org/000-062/1182

Arocena, Rodrigo y Sutz, Judith (2001). Las transformaciones de la universidad latinoamericana. Mirada desde una perspectiva CTS. En José A. López Cerezo y José M. Sánchez Ron (Eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo (173-190). Madrid: Biblioteca Nueva.

Cárdenas Arenas, Julio C. (2005). Filosofía de la Tecnología en Martín Heidegger. Praxis Filosófica, 21, 97-110.

Casas Guerrero, Rosalba (2004). Conocimiento, tecnología y desarrollo en América Latina. Revista Mexicana de Sociología, 255-277.

Dagnino, Renato, Thomas, Hernán y Davyt, Amílcar (1996). El pensamiento latinoamericano en Ciencia, Tecnología y Sociedad en Latinoamérica: una interpretación política de su trayectoria. REDES, 7(3), 13-52.

Dagnino, Renato y Thomas, Hernán (1999). La política científica y tecnológica en América Latina. REDES, 6(13), 49-74.

Davyt García, Amílcar (2012). Evolución de las concepciones de políticas de ciencia, tecnología e innovación y modelos institucionales en Uruguay. Revista Géstão & Conexões. Management and Conections Journal, 1(1), 8-43. doi: 10.13071/regec2317-5087.2012.1.1.4025.8-43

Félix das Neves, Ednalva y Bagattolli, Carolina (2019). La contribución de Jorge Sábato para el pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología y sociedad. Observatorio de la Economía Latinoamericana.

Fernández Bereau, Vanessa B., Morales Calatayud, Marianela y Pérez Cruz, Isabel (2016). La dimensión ética en los nexos ciencia-tecnología-sociedad. Un estudio de caso en un grupo de investigadores de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Cienfuegos, Universidad y Sociedad, 8(2), 41-48.

Fernández Bermúdez, Adianez y Morales Calatayud, Marianela (2013). Oscar Varsavsky: exponente fiel del pensamiento latinoamericano sobre ciencia, tecnología y sociedad. Islas, 55(174), 56-71.

Fernández Bermúdez, Adianez y Rodríguez Ramírez, Daily (2021). Dimensión ética de la actividad científica y tecnológica en Latinoamérica. Una visión de Ciencia, Tecnología y Sociedad, Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 13(24), 131-156. doi: https://doi.org/10.22430/21457778.1772

Galante, Oscar y Marí, Manuel (2020). Jorge Sábato y el Pensamiento Latinoamericano en Ciencia, Tecnología, Desarrollo y Dependencia. Ciencia, Tecnología y Política, 3(5), 1-7. doi: https://doi.org/10.24215/261831883048

García Guadilla, Carmen (1990). Nuevas exigencias a la Educación Superior en América Latina. Educación Superior y Sociedad, 1(1), 61-74.

González García, Marta I., López Cerezo, José A., y Luján López, José L. (1996). Ciencia, tecnología y sociedad: Una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Tecnos.

González García, Marta I., López Cerezo, José A., y Luján López, José L. (1997). Ciencia, Tecnología y Sociedad: lecturas seleccionadas. Barcelona: Ariel.

Guadarrama, Pablo (1993). La filosofía latinoamericana de la liberación. En Vários, La filosofía en América Latina (pp. 1-37). Bogotá: El Búho.

Herrera, Amílcar O. (1968). La ciencia en el desarrollo de América Latina. Estudios Internacionales, 1(5), 38-63.

Herrera, Amílcar O. (1971). Ciencia y Política en América Latina. México: Siglo XXI Editores S.A..

Herrera, Amílcar O. (1973). La creación de tecnología como expresión cultural. Nueva Sociedad, 8-9, 58-70.

Herrera, Amílcar O. (1995). Los determinantes sociales de la política científica en América Latina. Política científica explícita y política científica implícita. REDES, 2(5), 117-131.

Iáñez Pareja, Enrique y Sánchez Cazorla, Jesús A. (1998). Una aproximación a los estudios de Ciencia, tecnología y sociedad (CTS). https://www.ugr.es/~eianez/Biotecnologia/cts/htm

Jaramillo Marin, Jefferson (1993). Desarrollos recientes en la Filosofía de la Ciencia: tres momentos significativos. Praxis Filosófica, 4, 262-266.

Katz, Claudio (1994). Controversia sobre el cambio tecnológico. Problemas del Desarrollo, 25(97), 129-153.

Kreimer, Pablo (2015). La ciencia como objeto de las ciencias sociales en América Latina: investigar e intervenir. Cuadernos del pensamiento crítico latinoamericano, 27, 1-4.

Kreimer, Pablo y Thomas, Hernán (2004). Un poco de reflexividad o ¿de dónde venimos? Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología en América Latina. En Producción y uso social de conocimientos: Estudios de sociología de la ciencia y la tecnología en América Latina (pp. 4-51). Universidad Nacional de Quilmes: Argentina.

Lage, Agustín (1995). Ciencia y Soberanía: los retos y las oportunidades. En El desarrollo de la Biotecnología en Europa y América Latina (pp. 55-61). Caracas: SELA.

López Cerezo, José A. (1998). Ciencia, tecnología y sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana de Educación, 18, 41-68.

Marcuse, Herbert (1964). One-Dimensional Man. Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Boston: Beacon Press.

Marí, Manuel (2018). La Escuela Latinoamericana de Pensamiento en Ciencia y Tecnología para el Desarrollo (ELAPCyTED). Un posible camino a una tercera etapa en la sustitución de importaciones (la tecnológica). En Ciencia, Tecnología y Desarrollo. Políticas y visiones de futuro en América Latina (1950-2050) (pp. 131-166). Argentina: Teseo.

Mitcham, Carl (1994). Thinking trough technology. University of Chicago Press.

Morales, Marianela y Rizo, Noemí (2006). Enfoques de interpretación de la ciencia y la tecnología: las tradiciones de estudio. En Tecnología y Sociedad (pp. 63-76). Cuba: Félix Varela.

Núñez Jover, Jorge (1992). Ciencia e ideología: notas sobre Cuba. Ciencia y Sociedad, 17(2), 114-130.

Núñez Jover, Jorge (1994). La ciencia y sus leyes de desarrollo. En Problemas Sociales de la Ciencia y la Tecnología (pp. 7-42). La Habana: Félix Varela.

Núñez Jover, Jorge (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Félix Varela.

Núñez Jover, Jorge (2002). Ética, Ciencia y Tecnología: sobre la función social de la tecnociencia. Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, 25(53), 459-484.

Ortega y Gasset, José (1939/1977). Meditación de la Técnica. Revista de Occidente. Madrid.

Ortega Suárez, Bárbara L., Fernández Bermúdez, Adianez, Cruz Rodríguez, Ivian (2018). La relación ciencia, tecnología y sociedad en el pensamiento latinoamericano en las décadas del 70 al 90 del siglo XX. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1-18.

Oteiza, Enrique y Vessuri, Hebe (1993). Estudios sociales de la ciencia y la tecnología en América Latina. Buenos Aires: CEAL.

Pérez Ones, Isarelis, Núñez Jover, Jorge (2009). Educación superior y desarrollo económico y social en Cuba: a propósito de la Tercera Misión. Revista Humanidades Médicas, 9(1), 1-14.

Rietti, Sara (2002). Oscar Varsavsky y el Pensamiento Latinoamericano sobre ciencia, tecnología y sociedad: en el 25 aniversario de su desaparición. REDES, 9(18), 175-180.

Sábato, Jorge, Botana, Natalio (1968). La ciencia y la tecnología en el desarrollo futuro de América Latina. Revista de la integración, 1(3), 15-36.

Sábato, Jorge (1976). El cambio tecnológico necesario y posible en América Latina. Comercio Exterior, 26(5), 541-547.

Sagasti, Francisco (1981). La universidad y el desarrollo de la ciencia y la tecnología. En Ciencia, tecnología y desarrollo latinoamericano. México: Fondo de Cultura Económica.

Sunkel, Osvaldo, Paz, Pedro (1970). El subdesarrollo latinoamericano y la teoría del desarrollo. México: Siglo Veintiuno.

Thomas, Hernán (2010). Los estudios sociales de la tecnología en América Latina. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 37, 35-53.

Thomas, Hernán, Davyt, Amílcar, Gómes, Erasmo, Dagnino, Renato (1997). Racionalidades de la interacción Universidad -Empresa en América Latina (1955-1995). Espacios, 18(1), 83-110.

Vacarezza, Leonardo S. (1998). Ciencia, tecnología y sociedad: el estado de la cuestión en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 18, 13-40.

Varsavsky, Oscar (1972). Hacia una Política Científica Nacional. Argentina: Ediciones Periferia.

Vasen, Federico (2011). Los sentidos de la relevancia en la política científica. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 9(7), 11-46.

Vázquez, Ángel, Acevedo, José A., Manassero, María, A., Acevedo, Pilar (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre la naturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135-176.

Velho, Lía (2011). La ciencia y los paradigmas de la política científica, tecnológica y de innovación. En Antonio Arellano Hernández y Pablo Kreimer (Eds.), Estudio Social de la Ciencia y la Tecnología desde América Latina (pp. 69-88). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Vessuri, Hebe (1983). Consideraciones acerca del estudio social de la ciencia. Ciencia, Tecnología, Desarrollo, 7(3), 291-244.

Vessuri, Hebe (1993). Desafíos de la educación superior en relación con la formación y la investigación ante los procesos económicos actuales y los nuevos desarrollos tecnológicos. Revista Iberoamericana de Educación, 2, 205-235.

Vessuri, Hebe (1994). La ciencia académica en América Latina en el siglo XX. REDES, 1(2), 41-76.

Vessuri, Hebe (1998). La pertinencia de la enseñanza superior en un mundo en mutación. Perspectivas, 28(3), 417-431.

Vessuri, Hebe (2011). Conocimiento, política y ética en la investigación científica actual. En Adriana Martínez, Alejandro García Garnica y Pedro L. López de Alba (Eds.), Innovación, transferencia tecnológica y políticas. Retos y oportunidades (pp. 25-42). México: Plaza y Valdés.
Rodríguez Ramírez, D. (2022). Latin American Social Thought on Science and Technology: An Ethical Vision of its Trajectory. ArtefaCToS. Revista De Estudios Sobre La Ciencia Y La tecnología, 11(2), 113–136. https://doi.org/10.14201/art2022112113136 (Original work published October 29, 2022)

Downloads

Download data is not yet available.
+