The Supernatural Imagination in the Critical Texts of Three Poets of the Generation of ’27

  • Camila Palacios Amézquita
    Universidad Nacional de Colombia

Abstract

In this article I study and compare the use of some supernatural images that I have traced in some of the critical work of Luis Cernuda, Federico García Lorca and Jorge Guillén. In the central section, the analyzed images –muse, angel, demon, mermaid and duende– refer to the psychology of literary invention. I also refer to some minor images –ghosts, cyclops– that these poets-critics use to talk about the poet himself and his work. I maintain that all these images arise as a consequence of readings and contacts with romanticism and surrealism, which are widely studied in the introduction to this article; but also as a product of a way of seeing and understanding the world that responds to the historical moment of Spain at the beginning of the 20th century.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cernuda, Luis. Crítica, ensayos y evocaciones. Barcelona: Seix Barral, 1970.
Cernuda, Luis. Estudios sobre poesía española contemporánea. Madrid: Guadarrama, 1972.
Cernuda, Luis. «Historial de un libro». En Prosa I. Madrid: Siruela, 1994a.
Cernuda, Luis. «Federico García Lorca (Recuerdo)» y «Bécquer y el romanticismo español». En Prosa II. Madrid: Siruela, 1994b.
Cernuda, Luis. «Noche del hombre y su demonio» y «Las sirenas». En Poesía completa. Madrid: Siruela, 1994c.
García Lorca, Federico. «Teoría y juego del duende», «Imaginación, inspiración, evasión» y «La imagen poética de don Luis de Góngora». En Obras completas. Ed. Arturo del Hoyo. Madrid: Aguilar, 1960.
Guillén, Jorge. «Prólogo». En García Lorca, Federico. Obras completas. Ed. Arturo del Hoyo. Madrid: Aguilar, 1960.
Guillén, Jorge. Cántico. Madrid: El País, 2005.
Guillén, Jorge. Lenguaje y poesía. Madrid: Revista de Occidente, 1962.
Guillén, Jorge. Desde París. Barcelona: Seix Barral, 2000.
Abrams, Meyer Howard. El espejo y la lámpara. Teoría romántica y tradición crítica acerca del hecho literario. Trad. Gregorio Aráoz. Buenos Aires: Editorial Nova, 1962.
Aguilar, Rosa María. «El mito griego en la poesía de García Lorca». Cuadernos de Filología Clásica: Estudios Griegos e Indoeuropeos, 1998, 8, pp. 75-102. https://revistas.ucm.es/index.php/CFCG/article/view/CFCG9898110075A
Camacho, José María. «La tradición clásica en la obra de Federico García Lorca». Florentia Iliberritana: Revista de Estudios de Antigüedad Clásica, 2007, 18, pp. 443-493. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=276143
Camacho, José María. «Bibliografía analítica sobre la tradición clásica en las literaturas hispánicas e hispanoamericanas del siglo xx: 2001-2005». Florentia Iliberritana, 2008, 9, pp. 337-376. https://revistaseug.ugr.es/index.php/florentia/article/view/4118
De Micheli, Mario. Las vanguardias artísticas del siglo xx. Trad. Ángel Sánchez Guijón. Madrid: Alianza, 1979.
Díaz de Castro, Francisco José. «Guillén por Guillén» y «Aproximación a la poética de Jorge Guillén». En Jorge Guillén: premio de literatura en lengua castellana «Miguel de Cervantes» 1976. Barcelona: Editorial Anthropos, 1987.
Garrido, Andrés O. «La Teogonía de Hesíodo en la Poesía Juvenil de García Lorca». Hispanic Review, 2013, 4(81), pp. 439-465. http://www.jstor.org/stable/43279298
Geist, Anthony Leo. La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936). Barcelona: Editorial Labor, 1980.
Gullón, Ricardo y José Manuel Blecua. La poesía de Jorge Guillén. Zaragoza: Estudios literarios, 1949.
Hobbes, Thomas. «The Answer of Mr. Hobbes to Sr, Will Davenant’s Preface before Gondibert». En Davenant, W. Gondibert: An Heroic Poem. Duke University Libraries, 1651, pp. 52-64.
Hume, David. A Treatise of Human Nature. Oxford, UK: At the Clarendon Press, 1739.
Ilie, Paul. Los surrealistas españoles. Madrid: Taurus, 1972.
Pozuelo Yvancos, José María. La poética y la crítica literaria de Jorge Guillén. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2007. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcgh9x5
Real Ramos, César. «La raíz de «La diferencia» de Luis Cernuda: la visión mítica de la realidad». Anales de La Literatura Española Contemporánea, 1990, 1/3(15), pp. 109-127. http://www.jstor.org/stable/27741916
Silver, Philip. «Cernuda, poeta ontológico». En Harris, Derek (ed.). Luis Cernuda. Madrid: Taurus, 1977.
Shelley, Percy Bysshe. A Defence of Poetry and Other Essays. Biblioteca Virtual Universal, 2008.
Zambrano, María. Filosofía y poesía. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1996.
Palacios Amézquita, C. (2022). The Supernatural Imagination in the Critical Texts of Three Poets of the Generation of ’27. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 12, 181–202. https://doi.org/10.14201/1616202212181202

Downloads

Download data is not yet available.
+