Odysseus the One of Good Memory or the One of Lies? Testimonial Story, Tale of Lies and Old Soldiers’ Tales

  • José Manuel Pedrosa
    Universidad de Alcalá

Abstract

The soldier who returns home old, poor and narrator of war adventures is a type of literary character with a long history. The most emblematic case is that of Odysseus. But other cases and texts are studied, some of them related to memory and truth, and others to exaggeration and lies. The case of Odysseus, who was allowed to tell his stories without limitations, is compared with that of Agamemnon (who was not allowed to do so) and with that of Colonel Aureliano Buendia (who, after returning from the war, kept silent).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Afanásiev, Alexandr Nikoláievich. The Complete Folktales, 3 vols. Editado por Jack V. Haney. Jackson: University Press of Mississippi, 2015.
Afanásiev, Alexandr Nikoláievich. El anillo mágico y otros cuentos populares rusos. Traducido por Eugenia Boulatova y Elisa de Beaumont Alcalde. Editado por José Manuel Pedrosa. Madrid: Páginas de Espuma, 2004.
Alemany y Bolufer, José. Diccionario de la lengua española. Barcelona: Ramón Sopena, 1917.
Aznárez Mauléon, Mónica. «La fraseología y la paremiología en el ámbito del patrimonio cultural inmaterial». En Salaberri Zaratiegi, Patxi (coord.). El Patrimonio Cultural Inmaterial: ámbito de la tradición oral y de las particularidades lingüísticas. Pamplona-Iruña: Cátedra Archivo del patrimonio inmaterial de Navarra-Universidad Pública de Navarra, 2014, pp. 113-129.
Babson, Capt. Clifford E. There I was…: Sea Stories, Tall Tales and Other True Lies. S. l.: Smashwords, 2018.
Castellano López, Abigail y Adrián J. Sáez. Vidas en armas. Biografías militares en la España del Siglo de Oro. En Huelva: Universidad, 2019 [Anejo 4 de Etiópicas].
Castellanos, Juan de. Elegías de varones ilustres de Indias. Editado por Buenaventura Carlos Aribau. Biblioteca de Autores españoles, tomo IV. Madrid: Ribadeneira, 1847.
Fuenmayor, Antonio de. Vida y hechos de Pío V. Editado por Lorenzo Riber. Madrid: Real Academia Española, 1953.
García Márquez, Gabriel. «Las Malvinas, un año después». El País, 6 de abril de 1983.
García Márquez, Gabriel. Cien años de soledad. Editado por Jacques Joset. Madrid: Cátedra, 2000.
García Márquez, Gabriel. «Una naturaleza distinta en un mundo distinto al nuestro». Fechado en Santafé de Bogotá, Colombia, 12 de abril de 1996. En Yo no vengo a decir un discurso. Barcelona: Mondadori, 2010, pp. 99-104.
Gómez Espelosín, Francisco Javier. «Viajes de verdad, viajes de mentira: literatura de viajes del período helenístico». Revista de Filología Románica, 2006, Anejo IV [La aventura de viajar y sus escrituras], pp. 59-75.
Henningsen, Gustav [traducción al inglés de Warren E. Roberts]. «The Art of Perpendicular Lying. Concerning a Commercial Collection of Norwegian Sailors’ Tall Tales». Journal of the Folklore Institute, 1965, 2, pp. 180-219.
Homero. Odisea. Editado por José Manuel Pabón. Madrid: Gredos, 1993.
Infantes de Miguel, Víctor. «La sátira antiespañola de los fanfarrones, fieros, bravucones y matasietes: las Rodomuntadas españolas y los Emblemas del Señor Español (1601-1608). Primeros apuntes (I)». En Zafra, Rafael y José Javier Azanza (eds.). Emblemática trascendente, hermenéutica de la imagen, iconología del texto. Pamplona: Sociedad Española de Emblemática-Universidad de Navarra, 2010, pp. 363-372.
Infantes de Miguel, Víctor. «La sátira antiespañola de los fanfarrones, fieros, bravucones y matasietes: las Rodomuntadas españolas y los Emblemas del Señor Español (1601-1608). Apuntes posteriores (II)». En Martínez Pereira, Ana, María Inmaculada Osuna Rodríguez y Víctor Infantes de Miguel. Palabras, símbolos, emblemas: las estructuras gráficas de la representación. Madrid: Turpin Editores, 2013a, pp. 289-297.
Infantes de Miguel, Víctor. «La sátira antiespañola de los fanfarrones, fieros, bravucones y matasietes: las Rodomuntadas españolas y los Emblemas del Señor Español (1601-1608). Apunte final (III)». Mélanges de la Casa de Velázquez, 2013b, 43, pp. 39-52.
Laberinto amoroso de los mejores y mas nuevos Romances que hasta aqui ayan salido a la luz. Recopilados por Juan de Chen. Barcelona: por Sebastian de Cormellas, 1618.
Laberinto amoroso de los mejores romances que hasta agora han salido a la luz. Recopilado por Juan de Chen. Zaragoza: por Iuan de Larumbe, 1638.
Lantery, Raimundo de. Memorias y diarios. Madrid: Escelicer, 1949.
Lida de Malkiel, María Rosa. «El fanfarrón en el teatro del Renacimiento». Estudios de literatura española y comparada. Buenos Aires: Universitaria, 1966, pp. 173-202.
Marín Pina, M.ª Carmen. «De Rodamonte a las Rodomontadas: la conversión de un héroe carolingio en género bufo». En Lucía Megías, José Manuel y M.ª Carmen Marín Pina. Amadís de Gaula: quinientos años después. Estudios en homenaje a Juan Manuel Cacho Blecua. Alcalá de Henares: Universidad, 2008, pp. 471-502.
Marín Pina, M.ª Carmen. «La famosa y temeraria compañía de Rompecolumnas (1609) del Capitán Flegetonte. Traducción de un texto de Tommaso Buoni y el género de las rodomontadas». Revista di Filología e Letterature Ispaniche, 2010, 13, pp. 77-104.
Martínez, Miguel. Front Lines. Soldiers’ Writing in the Early Modern Hispanic World. Filadelfia: University of Pennsylvania Press, 2016.
Méndez, Claudia. «Luis Landriscina narrador campesino y contador profesional. Desde los cuentos folklóricos al espectáculo de masas». Boletín de Literatura Oral, 2021, 11, pp. 207-227.
Morel-Fatio, Alfred. «La plainte du Soldat espagnol». Romanische Forschungen, 1907, 23, pp. 155-161.
Pedrosa, José Manuel. «Cuentos de viejos, cuentos de viejas: poética, tradición y multiculturalismo de un concepto literario (de la antigüedad al Barroco)». Revista de Folklore, 2001a, 250, pp. 141-144.
Pedrosa, José Manuel. «Más sobre el concepto literario de cuentos de viejos y de viejas: poética, tradición y multiculturalismo (del siglo xviii a la edad contemporánea)». Revista de Folklore, 2001b, 252, pp. 208-216.
Pedrosa, José Manuel. «Del ladrón invulnerable al que arrancó la oreja de su madre: mito, leyenda y cuento del bandido en la América hispana». Revista de Literaturas Populares, 2012, 12, pp. 130-191.
Pedrosa, José Manuel. «Apuros de un cazador. Corrido moderno mexicano: coplas de disparates, mentiras de cazadores y pliegos de cordel». En Masera, Mariana (coord.). Notable suceso: ensayos sobre impresos populares. El caso de la Imprenta Vanegas Arroyo. Morelia: enes-unam, 2017, pp. 329-363.
Pedrosa, José Manuel. «Novela picaresca, cuento de mentiras y cuento de trickster: homodiégesis y autoficción, entre escritura y oralidad». En Granados, Berenice y Santiago Cortés (eds.). Perspectivas sobre poéticas orales. 2.º Congreso Internacional «Poéticas de la oralidad». Morelia: México, 2019, pp. 1-59.
Pedrosa, José Manuel. «El entremés de Los habladores, ¿de Cervantes, Lope o Lorca? Candor, picaresca, bernardinas y anadiplosis». Bulletin of the Comediantes, 2021, 73, pp. 83-149.
Pérez Galdós, Benito. Trafalgar. Editado por Dolores Troncoso. Barcelona: Crítica, 1995.
Pérez Gómez, Leonor. «Miles y milites en la comedia de Plauto: un rol en busca de personaje». Florentia Iliberritana, 2017, 28, pp. 187-198.
Pieretti Câmara, Ricardo. Os contadores de causos e a poética dos Pantanais. Campo Grande, MS: FCMS / Life Editora, 2012.
Poesía y prosa contra España. Emblemas del perfecto español y rodomuntadas españolas. Editada por M.ª Carmen Marín Pina y Víctor Infantes. Madrid: Medio Maravedí, 2013.
Pons Rodríguez, Lola. Seis palabras para escribir la historia en la lengua española. Lección Inaugural leída en la Solemne Apertura del Curso Académico 2020-2021 en la Universidad de Sevilla. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla, 2020, pp. 71-72.
Quevedo, Francisco de. Obra poética. Editado por José Manuel Blecua, 3 vols. Madrid: Castalia, 1969-1971.
Richardson, Scott. «Conversation in the Odyssey». College English, 2007, 34, pp. 132-149.
Rodomuntadas castellanas, recopiladas de los commentarios de los muy espantosos, terribles y inuencibles Capitanes, Matamoros, Crocodrillo y Rajabroqueles. Rodomontades espagnoles Colligées des Comentaires des tres espouuentables, terribles et inuincibles Capitaines, Matamores, Crocodrille et Rajabroqueles. Paris: Pierre Chevalier, 1607.
Sáez, Adrián J. «Aretino y Quevedo: perfiles de la poesía pictórica». Calíope, 2015, 20, pp. 119-149.
Salcedo Reyes, Inmaculada. Las vidas de soldados en el contexto de la autobiografía de los Siglos de Oro. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2021.
Sánchez Jiménez, Antonio. «Del miles gloriosus al figurón: los orígenes de la comedia de figurón en La contienda de García de Paredes y el capitán Juan de Urbina (1600), de Lope de Vega». En García Lorenzo, Luciano (ed.). El figurón: texto y puesta en escena. Madrid: Fundamentos, 2007, pp. 107-128.
Santos, Francisco. Día y noche de Madrid. Ed. de Julio Rodríguez Puértolas. Madrid: Comunidad de Madrid, 1992.
Thompson, Stith. Motif-Index of Folk Literature: a Classification of Narrative Elements in Folktales, Ballads, Myths, Fables, Mediaeval Romances, Exempla, Fabliaux, Jest-Books and Local Legends, ed. rev. y aum., 6 vols. Bloomington & Indianapolis-Copenhague: Indiana University-Rosenkilde & Bagger, 1955-1958.
Pedrosa, J. M. (2022). Odysseus the One of Good Memory or the One of Lies? Testimonial Story, Tale of Lies and Old Soldiers’ Tales. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 12, 49–78. https://doi.org/10.14201/16162022124978

Downloads

Download data is not yet available.
+