Carmen and the Local Color of Spain: Orientalism, Gypsies and Dances

Abstract

In this article we analyze the evolution of three scenic features of the opera Carmen de Bizet: Orientalism, Gypsies and Spanish dance. The libretto and the scenography of its first performances are the result of the evolution of aspects that began to develop in the main Parisian scenes from 1820. Scenic design and costume became the plastic resource that created the local Spanish color in the Parisian scene. Some scenic elements appeared at the service of ballet in the early nineteenth century. These elements will be disseminated from 1840.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arkin, Lisa. «The Context of Exotism in Fanny Elssler’s Cachucha». Dance Chronicle, 1994, 3, pp. 303-325.

Baker, Evans. «The Scene Designs for the First Performances of Bizet’s Carmen». 19th Century-Music, 1990, 13.3, pp. 230-242.

Bourgoing, Jean François. Tableau de l’Espagne moderne. Paris: G. Dufour, 1797.

Chasles, Philarete. «Les Gypsies». Revue des Deux Mondes, 1841, XXVII, pp. 467-468.

Coralli, Jean y Edmon Burat de Gurgy. Le diable boiteux, ballet pantomime en trois actes. Paris: Roullet, 1836.

Gautier, Théophile. Tra los Montes. Paris: V. Magen, 1843.

Gautier, Théophile. «Le diable boiteux». En Gautier, Théophile, Jules Janin y Philarete Chasles. Les beautés de l’Opéra ou chefs oeuvre lyriques. Paris: Soulié, 1845, pp. 1-7.

Gautier, Théophile. Histoire de l’art dramatique en France depuis vingt-cinq ans. Paris: Hetzel, 1858-1859.

Guest, Ivor. «Théophile Gautier on Spanish Dancing». Dance Chronicle, 1987, 1, vol. 10, pp. 1-104.

Haitzinger, Nicole. «Female Bodies as the other Alterity on Stage». En Jeschke, Claudia, Nicole Haitzinger y Gabi Vetterman. Les Choses Espagnoles: Research into the Hispanomania of 19th Century Dance. München: Epodium Verlag, 2009, pp. 80-99.

Laborde, Alexandre. Voyage pittoresque et historique de l’Espagne. Paris: Pierre Didot, 1806-1820.

Laborde, Alexandre. Itinéraraire descriptif de l’Espagne et tableau élémentaire des différentes branches de l’administration et de l’industrie de ce royaume. Paris: H. N. Nicolle, 1808-1809.

Meglin, Joellen. «Fanny Elssler’s Cachucha and Women’s Lives: Domesticity and Sexuality in France in the 1830s». En Proceedings- Dance Reconstructed: Modern Dance Art Past, Present, and Future. New Brunswick: Rutgers University Press, 1993, pp. 73-96.

Plaza Orellana, Rocío. El flamenco y los románticos. Un viaje entre el mito y la realidad. Sevilla: Bienal de Flamenco, 1999.

Plaza Orellana, Rocío. Los bailes españoles en Europa. El espectáculo de los bailes de España en Europa. Córdoba: Almuzara, 2013.

Scribe, Eugène y Jean Coralli. L’Orgie. Paris: Bezou Libraire, 1831.

Sentaurens, Jean. «La España de Mérimée les sienta demasiado bien a los españoles. El fabuloso destino del «cuentecillo gracioso» de la Señora de Montijo». En Bruña Cuevas, Manuel. La Cultura del otro: español en Francia, francés en España. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2005, pp. 1-14.

Steingress, Gerhard. … Y Carmen se fue a París. Un estudio sobre la construcción artística del género flamenco (1833-1865). Córdoba: Almuzara, 2006.

Swinburne, Henri. Voyage de Henri Swinburne en Espagne en 1775 et 1776. Paris: Didot, 1787.

Tamvaco, J. L. Les cancans de l’Opéra. Le journal d’une habilleuse 1836-1848. Paris: cnrs, 2000.

Wolff, Helmut Christian. Oper: Szene und Darstellung von 1600 bis 1900. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1968.
Plaza Orellana, R. (2022). Carmen and the Local Color of Spain: Orientalism, Gypsies and Dances. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 11, 17–31. https://doi.org/10.14201/16162021111731

Downloads

Download data is not yet available.
+