Literature, Flamenco Music and Performing Arts: Interdisciplinary Comparatism and Translation of Codes

  • Francisco Javier Escobar Borrego
    Universidad de Sevilla fescobar[at]us.es
  • Emilio J. Gallardo-Saborido
    Escuela de Estudios Hispano-Americanos, CSIC

Abstract

In specialized studies on Flamenco, a line of research circumscribed to the translation and intersection of aesthetic codes between literature, music and performing arts stands out due to its presence and notoriety. In this sense, technical analysis in the light of interdisciplinary comparison is an optimal methodological vehicle to understand the multiple edges that such a complex, multifaceted and reticular object of study treasures. For these reasons, the advances and epistemological and gnoseological contributions that are offered in this special issue, regarding the state of the art, shed light, in short, on new paths and untrodden paths for the purposes of critical perspectives.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcántara Moral, Antonio. Los cantes de laboreo de Torredelcampo. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla. Colección Flamenco, 2019.

Berlanga, Miguel Á. (ed.). El flamenco. Baile, música y lírica: Precedentes histórico-culturales y primer desarrollo (1780-1880). Granada y Sevilla: Editoriales Universidad de Granada y Universidad de Sevilla. Colecciones Patrimonio Musical y Flamenco, 2021.

Bernal Romero, Manuel. El flamenco y la generación del 27. Sevilla: Renacimiento, 2018.

Cruces Roldán, Cristina. «Presencias flamencas en los archivos Gaumont Pathé. Registros callejeros en la Granada de 1905». En Cruces Roldán, Cristina. Negro sobre blanco. Investigación, patrimonio, cine y neoflamenco. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla e Instituto Andaluz del Flamenco. Colección Flamenco, 2017, pp. 27-53.

Escobar, Francisco J. y Carmen Linares. «Sembrar en buena tierra: la etnomusicología como método de análisis interdisciplinar». En Alcántara Moral, Antonio. Los cantes de laboreo de Torredelcampo. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla. Colección Flamenco, 2019, pp. 12-17.

Luna López, Inés. Flamenco y canción española. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla. Colección Flamenco, 2019.

Martín Cabeza, Juan Diego. Estética de lo jondo. Poesía y pintura de Francisco Moreno Galván. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla. Colección Flamenco, 2018.

Pablo Lozano, Eulalia. «Programa Interdepartamental de Doctorado “El flamenco. Acercamiento multidisciplinar a su estudio” y “Estudios avanzados de Flamenco: un análisis interdisciplinar”. La nueva Alboreá, 2012, 23, pp. 43-45. https://www.juntadeandalucia.es/cultura/flamenco/content/programa-interdepartamental-de-doctorado-el-flamenco-acercamiento-multidisciplinar-su [8 de marzo de 2020].

Pantoja Guerrero, Dolores. Para cantar flamenco hay que ponerse fea: Las claves de comunicación del cante. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla. Colección Flamenco, 2019.
Escobar Borrego, F. J., & Gallardo-Saborido, E. J. (2022). Literature, Flamenco Music and Performing Arts: Interdisciplinary Comparatism and Translation of Codes. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 11, 9–16. https://doi.org/10.14201/1616202111916

Downloads

Download data is not yet available.
+