The Cinema of Poetry: an «Unnecesary Literary Reference»?

Abstract

Does cinema need to think of itself through poetry? Are literary references necessary to cinematographic thought? These are some of the questions that arose when, in 1965, Pier Paolo Pasolini turned to poetry to define the new visual-narrative tradition that he saw in cinema. This work takes up some points of what was one of the most challenging theoretical proposals of the Italian filmmaker and suggests reading «cinema of poetry» as a movement between two critical paradigms, the literary and the filmic, as a gesture that allows his proposal to go beyond the debate promoted by semiology. Literary reference thus becomes necessary; not to return to poetic symbolism, nor to poetic cinema, and even less to cinema as visual poetry, but to think cinema as system or mode of representation, as Noël Burch will defend shortly after. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aprà, Adriano. 1966. «Premessa». Filmcritica, n.º 163, pp. 19-21.

Argentieri, Mino. 1989. «Uscire dalle formule». En Mostra. Per una nuova critica…, pp. 187-195.

Barthes, Roland. 1985 [1963]. «Entrevista con Roland Barthes». En Baecque, Antoine de. Teoría y crítica del cine. Avatares de una cinefilia, Barcelona: Paidós, pp. 39-51

Bordwell, David. 2009 [1985]. La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Borges, Jorge Luis. 1985 [1952]. «Otra inquisiciones». En Prosa completa (1930-1975), vol. 3. Buenos Aires: Emecé Editores, pp. 11-203.

Bruno, Giuliana. 1991. «Heresies: The Body of Pasolini's Semiotics». Cinema Journal, vol. 30, n.º 3, pp. 29-42. https://doi.org/10.2307/1224928

Burch, Nöel. 1969. Praxis du cinéma. París: Gallimard.

Burch, Noël. 1999 [1985]. El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra, Signo e Imagen, 1999.

Catelli, Nora. 2019. «Los críticos como bricoleurs: unas observaciones». En Müller, G. y M. Siskind (eds.). World Literature, Cosmopolitanism, Globality. Beyond, Against, Post, Otherwise. Berlin/Boston: Walter de Gruyter, pp. 43-49. https://doi.org/10.1515/9783110641134-004

Chiarcossi, Gabriella y Franco Zabagli (eds.). 2017. La biblioteca di Pier Paolo Pasolini. Firenze: Leo S. Olschki.

Comolli, Jean Louis y François Weyengas. 1964. «Venise 64». Cahiers du cinéma, n.º 159, octubre 1964, pp. 16-31.

Corti, Maria. 2001 [1967]. «Le orecchie della "neocritica"». En Nuovi metodi e fantasmi. Milán: Feltrinelli, Campi del sapere.

Costa, Antonio. 1977. «The Semiological Heresy of Pier Paolo Pasolini». En Willemen, Paul (ed.). Pier Paolo Pasolini. Londres: British Film Institute, pp. 32-42.

De Baecque, Antoine. 2005 [2001]. Teoría y crítica del cine. Avatares de una cinefilia. Edición de Josep Luis Fecé. Barcelona: Paidós.

Deleuze, Gilles. 1984. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.

Deleuze, Gilles. 2017 [2009]. Cine I. Bergson y las imágenes. Buenos Aires: Cactus, Serie Clases, 2017.

Epstein, Jean. 2010 [1921]. La poésie d'aujourd'hui. Un nouvel état d'intelligence. Lettre de Blaise Cendrars. París: Éditions de la Sirène [edición facsímil]. Whitefish, Montana: Kessinger Publishing.

Epstein, Jean. 1957. La esencia del cine. Buenos Aires: Galatea Nueva Visión.

Ferrero, Adelio. 1977. Il cinema di Pier Paolo Pasolini. Venecia: Marsilio Editori, 1986.

Fink, Guido. 1991. Prefazione a Empirismo eretico, de Pier Paolo Pasolini, Milán: Garzanti, pp. VII-XVII.

Fortini, Franco. 1993. Attraverso Pasolini. Torino: Einaudi.

Foucault, Michel. 2003 [1966]. Las palabras y las cosas. Buenos Aires: Siglo xxi.

González García, Fernando. 2015. Pier Paolo Pasolini. Los Apuntes como forma poética. Santander: Shangrila.

Jakobson, Roman. 1981. Lingüistica, poética, tiempo. Conversaciones con Krystina Pomorska. Barcelona: Crítica.

Jauss, Hans Robert. 1987 [1968]. «Cambio de paradigmas en la ciencia literaria». En Rall, D. (comp.), En busca del texto. Teoría de la recepción literaria. México: UNAM, pp. 59-71

Jordà, Joaquim (ed.). 1970. Cine de poesía contra cine de prosa. Barcelona: Anagrama.

Kuhn, Thomas. 1962. La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica, 1975.

Luzzi, Joseph. 2014. A Cinema of Poetry. Aesthetics of the Italian Art Film. Baltimore: John Hopkins University Press.

Mariniello, Silvestra. 1999. Pier Paolo Pasolini. Madrid: Cátedra, Signo e Imagen.

Metz, Christian. 1966. «A proposito dell'impressione di realtà al cinema». Filmcritica, n.º 163, pp. 22-31.

Metz, Christian. 1989 [1966]. «Considerazioni sugli elementi semiologici del film». En Mostra, Per una nuova critica…, pp. 199-214.

Mirizio, Annalisa (ed.). 2014. Fuera del cuadro: cine, palabra e imagen en las artes modernas. Madrid: Pigmalión, LITECOM.

Micchichè, Lino. 1989 [1965]. «La responsabilità della critica». En Mostra. Per una nuova critica…, pp. 11-15.

Monterde, José Enrique (ed.). 2005. En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta: realismo y poesía. Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.

Mostra Internazionale del Nuovo Cinema. 1989. Per una nuova critica. I convegni pesaresi 1965-1967. Venecia: Marsilio Editori.

Parés, Luis E. 2018. «P. Adam Sitney. El secreto y la poesía». Caimán. Cuadernos de cine, n.º 71 (122), pp. 56-58.

Pasolini, Pier Paolo. 1989 [1965]. «La mimesi dello sguardo». En Mostra. Per una nuova critica…, pp. 17-35.

Pasolini, Pier Paolo. 1991 [1972]. Empirismo eretico. Milán: Garzanti.

Pasolini, Pier Paolo. 1999a. Tutte le opere: Saggi sulla política e sulla società. Edición de Walter Siti y Silvia De Laude. Milán: Mondadori, I Meridiani.

Pasolini, Pier Paolo. 1999b. «Il sogno del centauro. Incontri con Jean Duflot [1969-1975]». En Tutte le opere…, pp. 1401-1550.

Pasolini, Pier Paolo. 1999c. «Pasolini su Pasolini. Conversazioni con Jon Halliday [1968-1971]». En Tutte le opere…, pp. 1283-1399.

Pérez Bowie, José Antonio. 2008. Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Ponzio, Augusto. 1992. Tra semiotica e letteratura. Introduzione a Michail Bachtin. Milán: Bompiani, Il Campo Semiotico.

Saltini, Vittorio. 1989 [1966]. «Sulla presunta irrazionalità del linguaggio filmico». En Mostra. Per una nuova critica…, pp. 289-302.

Sitney, P. Adam. 2015. The Cinema of Poetry. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199337026.001.0001

Trueba, Virginia. 2014. «Cine y poesía en el pensamiento de Jean Epstein». En Mirizio, A. (ed.). Fuera del cuadro: cine, palabra e imagen en las artes modernas. Madrid: Pigmalión, LITECOM, pp. 51-68.

Tynianov, Yuri. 1998 [1927]. «Los fundamentos del cine». En Albèra, F. (ed.). Los formalistas rusos y el cine. Barcelona: Paidós, pp. 77-100.

Urrutia, Jorge. 2000. «Cine y poesía». Príncipe de Viana. Anejo, n.º 18 (Homenaje a Francisco Ynduráin), pp. 405-414.

Villanueva, Darío. 2015. Imágenes de la ciudad. Poesía y cine, de Whitman a Lorca. Madrid: Cátedra, Signo e Imagen.

Zunzunegui, Santos. 2005. «El estupor y lo nuevo». En Monterde, J.E. (ed.). En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta: realismo y poesía, Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, pp. 143-154.
Mirizio, A. (2020). The Cinema of Poetry: an «Unnecesary Literary Reference»?. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 10, 35–57. https://doi.org/10.14201/16162020103557

Downloads

Download data is not yet available.
+