National Catholicism and Censorship as Conditioning Factors of the Cinematographic Adaptation of Literary works in Spain in the 1940s: Rafael Gil’s La fe (1947)

Abstract

This paper analyses the film adaptation of the novel La Fe, by Armando Palacio Valdés, carried out by the consecrated filmmaker Rafael Gil in 1947. This process proved to be very difficult because of the religious qualms that the reference novel entailed, and by which the resulting film had to face not only a long production process, but also serious conflicts with the cinematographic censure (around the thorny subject of the dignity of the protagonist priest) and even, once concluded, a very adverse reception especially by a certain sector of the Spanish Catholic Church. This circumstances were product of the context of the Spanish postwar nationalcatolicism, which conditioned very directly this process of film adaptation.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Castro, José Luis y Josetxo Cerdán, eds. 2005. Suevia Films-Cesáreo González: treinta años de cine español. A Coruña: Centro Galego de Artes da Imaxe-Filmoteca Española.

Hueso Montón, Ángel Luis. 1998. Catálogo del cine español. Volumen F-4: Películas de ficción. 1941-1950. Madrid: Cátedra-Filmoteca Española.

Martínez Sánchez, Santiago. 2004. Los papeles perdidos del cardenal Segura, 1880-1957. Pamplona: Eunsa.

Palacio Valdés, Armando. 1992. La fe. Oviedo: Grupo Editorial Asturiano.

Pedraza Jiménez, Felipe B. y Milagros Rodríguez Cáceres. 1986, 1987 y 1991. Manual de literatura española. Tomo VIII. Generación de fin de siglo: Introducción, líricos y dramáticos, Tomo IX. Generación de fin de siglo: Prosistas, Tomo X. Novecentismo y vanguardia: Introducción, prosistas y dramaturgos. Tafalla: Cénlit.

Sanz Ferreruela, Fernando. 2012. «La idea de cruzada en el cine del primer franquismo». En Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, editado por María Pilar García Cuetos, María Esther Almarcha Núñez-Herrador y Ascensión Hernández Martínez, 407-435. Madrid: ADABA.

Sanz Ferreruela, Fernando. 2013. Catolicismo y cine en España (1936-1945). Zaragoza: Institución «Fernando el Católico»-Diputación de Zaragoza.

Sanz Ferreruela, Fernando. 2014. «El tratamiento de lo religioso en la adaptación cinematográfica de obras literarias en la España de los años cuarenta: el caso de Abel Sánchez, de Carlos Serrano de Osma (1946)». En Sobre la adaptación y más allá: trasvases filmoliterarios, editado por Pedro Javier Pardo y Javier Sánchez Zapatero, 89-96. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Sanz Ferreruela, Fernando. 2017. «La censura cinematográfica como factor determinante para el cine histórico durante el franquismo: los casos de Reina Santa (Rafael Gil, 1947) y Alba de América (Juan de Orduña, 1951)». En Actas del V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico, editado por Gloria Camarero Gómez y Francesc Sánchez Barba, 1479-1498. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid-Instituto de Cultura y Tecnología.

Valbuena, Ángel. 1983. Historia de la literatura española. Tomo V. Del realismo al vanguardismo, y Tomo VI. Época contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.

VV. AA. 1998. Rafael Gil, director de cine. Madrid: Ibercaja-Comunidad de Madrid-Ayuntamiento de Madrid-Universidad de Zaragoza-Ayuntamiento de Huesca.
Sanz Ferreruela, F. (2018). National Catholicism and Censorship as Conditioning Factors of the Cinematographic Adaptation of Literary works in Spain in the 1940s: Rafael Gil’s La fe (1947). 1616: Anuario De Literatura Comparada, 8, 143–166. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/20728

Downloads

Download data is not yet available.
+