The Transgression of the Photo-Novel as an Artistic Genre

Abstract

The photo-novel is an intermedial genre formed by literature and photography; however, it is necessary to transgress its traditional form to be a place of critical reflection on the supposed mimetic condition of photography and its limitation as a spatial art. In this work the new photo-novel is proposed as a possibility to approach the narrative and fictional dimension of photography, in relation to literature, while recognizing its specificity with respect to other intermediate genres, such as some of Wright Morris’ novels and W.G. Sebald that include photographs. As an example of the experimentation on the photo-novel, the formulas of Marie-Françoise Plissart and Chris Marker are analyzed, in which a close relationship of photography with memory and a different perception of time as fragmentation of instants can be apreciated.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alves, Fernanda Mota, Luísa Alfonso Soares y Cristina Vasconcelos Rodríguez. 2016. «Introdução». En Estudos de memória. Teoría e análise cultural, editado por Fernanda Mota Alves, Luísa Alfonso Soares y Cristina Vasconcelos Rodríguez, 7-13. Vilanova de Famalição: Humus.

Amorós, Andrés. 1969. «Infraliteratura y alienación». Ínsula 271: 6-7.

Aparici, Roberto. 1992. El cómic y la fotonovela en el aula. Madrid: De la Torre.

Baetens, Jan. 2009. «Alrededor de la narración fotográfica: el ejemplo de la fotonovela. On Photographic Narration: The Photo Novel Example». En Las palabras y las fotos: literatura y fotografía / Words and Photographs: Literature and Photography, editado por Ferdinando Scianna y Antonio Ansón, 230-253. Madrid: Ministerio de cultura, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación.

Baetens, Jan. 2013. «The Photo-Novel: Stereotype as Surprise». History of Photography 37 (2): 137-152. https://doi.org/10.1080/03087298.2012.703407

Baetens, Jan. 2016. «Between Adaptation, Intermediality and Cultural Series: The Example of the Photonovel». Artnodes 18: 47-55. https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3053

Baltazar, Maria João y Fátima Pombo. 2015. «The Face of a Woman to Survive the War: Childhood Memory in Chris Marker's La Jetée». En Photography and Cinema. 50 Years of Chris Marker's «La Jetée», editado por Margarida Medeiros, Teresa Mendes Flores and Joana Cunha Leal, 170-182. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Barthes, Roland. 2009. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Berger, John. 2014. La apariencia de las cosas: ensayos y artículos escogidos. Barcelona: Gustavo Gili.

Borges, Jorge Luis. 1999. Ficciones. Madrid: Alianza.

Cabral, Eunice. 1986. «A fotonovela: o imaginário romântico empobrecido. As escadas de seda». Vertice: revista de cultura e arte 0: 113-116.

Cambridge University. 2019. Cambridge Dictionary. Web.

Chicharro Chamorro, Antonio. 2013. «Introducción. Acerca del valor de la literatura como ficción y como discurso de la conciencia». En Estudios críticos y de literatura comparada, editado por T. Puche Gutiérrez y R. Pardo Fernández, 7-17. Morelia: Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo, Doctorado Interistitucional en Arte y Cultura.

Domínguez, César, Haun Saussy y Darío Villanueva. 2016. Lo que Borges enseñó a Cervantes. Introducción a la literatura comparada. Madrid: Taurus.

Emme, M. J. y A. Kirova. 2005. «Fotonovela». Canadian Art Teacher 4 (1): 24-27.

Flor, Fernándo Rodríguez de la. 2010. «La cultura de la imagen y el declive de la lecto-escritura». ARBOR: Ciencia, Pensamiento y Cultura 186 (743): 365-375. https://doi.org/10.3989/arbor.2010.743n1202

Flusser, Vilém. 1998. Ensaio sobre a Fotografia. Para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio d'Água.

Flusser, Vilém. 2002. Writings. Minneapolis/Londres: University of Minnesota Press.

Foster, D. W. 1986. «Verdad y ficción en una fotonovela mexicana: la duplicidad genera el texto». Confluencia 2 (1): 50-59.

Grilo, J. M. 2001. «A fotografia ou -o filme antigo do que fomos-. A propósito de La Jetée, de Chris Marker». Tabacaria 10: 47-49.

Harbord, Janet. 2009. Chris Marker: La Jetée. Cambridge, Mass.: MIT.

Horrigan, Bill. 2007. «Some Other Time». En Chris Marker, Staring Back, 137-150. Columbus: Wexner Center for the Arts.

Kibédi Varga, Áron. 2000. «Criterios para describir las relaciones entre palabra e imagen». En Literatura y pintura, editado por Antonio Monegal, 109-135. Madrid: Arco/Libro.

Koppen, Erwin. 1990. «En torno a algunos vínculos entre la fotografía y la literatura». En Thomas Mann y Don Quijote: ensayos de literatura comparada, 43-66. Barcelona: Gedisa.

Long, J. J. 2017. «Photography and the First World War». En The Edinburgh Companion to the First World War and the Arts, editado por Ann-Marie Einhaus y Katherine Baxter, 385-401. Edimburgo: Edinburgh University Press.

Marker, Chris. 1992. La Jetée: ciné-roman. Brooklyn: Zone Books.

Marker, Chris, dir. 2007. «La Jetée». En Obras incompletas: La Jetée; Recuerdos del porvenir; Las variaciones Marker. Intermedio. DVD.

Morris, Wright. 1948. The Home Place. Nueva York: Charles Scribner's Sons/Londres: Charles Scribner's Sons Ltd.

Morris, Wright. 1972. The Inhabitants. 2.ª ed. Nueva York: Da Capo.

Oxford. 2019. Lexico. Web.

Peeters, Benoît y Marie-Françoise Plissart. 1995. «Roman-photo Revisited». History of Photography 19 (4): 298-300. https://doi.org/10.1080/03087298.1995.10443582

Peirce, Charles S. 1987. Obra lógico-semiótica. Madrid: Taurus.

Plissart, Marie-Françoise. 1993. Aujourd'hui: Suite photographique. Zelhem: Arboris.

Plissart, Marie-Françoise. 1995. «Aujourd'hui. Suite photographique». History of Photography 19 (4): 301-311. https://doi.org/10.1080/03087298.1995.10443583

Rajewsky, Irina O. 2005. «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality», Intermédialités 6: 43-64. https://doi.org/10.7202/1005505ar

Real Academia Española. 2019. Diccionario de la lengua española. 23.ª edición. Web.

Sánchez Vigil, Juan Miguel y María Olivera Zaldua. 2012. «La fotografía en las fotonovelas españolas». Documentación de las Ciencias de la Información 35: 31-51. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2012.v35.40445

Sebald, W. G. 2002. Austerlitz. Traducido por Miguel Sáenz Sagaseta de Ilúrdoz. Barcelona: Anagrama.

Sebald, W. G. 2006. Los emigrados. Traducido por Teresa Ruiz Rosas. Barcelona: Anagrama.

Sempere, Pedro. 1976. Semiología del infortunio. Lenguaje e ideología de la fotonovela. Madrid: Punto Crítico.

Silva, Vítor Manuel Aguiar e. 1988. Teoria da Literatura. Coimbra: Livraria Almedina.

Sontag, Susan. 1981. Sobre la Fotografía. Barcelona: EDHASA.

Tagg, John. 2005. El peso de la representación: ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona: Gustavo Gili.

Xalabarder, Conrado. 2005. Música de cine: una ilusión óptica. Método de análisis y creación de bandas sonoras. Amazon.
Laguna Martínez, A. (2019). The Transgression of the Photo-Novel as an Artistic Genre. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 9, 217–238. https://doi.org/10.14201/161620199217238

Downloads

Download data is not yet available.
+