Fictional Audiovisual Narratives: Cross-Genre Hybridization of the Fandom Phenomenon in the Movie Trailer

Abstract

Audiovisual narrative in the 21st century is making steady and arrhythmic headway towards collective intervention, unambiguous foundation for the cyberworld. This unprecedented fact in the history of culture has led to a theoretical revolution within the fold of specialized criticism, that watches how the postulates of classical filmmaking are overtaken in terms of language, means of production, distribution and reception. After reflecting on the changes in approach given by this new reality, this article focuses on one of the many cultural manifestations that confirm this paradigm shift: the so-called Handmade trailers, pieces of audiovisual minifiction that combine many of the characteristics that define this new era of creation and consumption.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BREA, J. L. Las tres eras de la imagen. Madrid: Akal, 2010.

CABRAL, R. «Los tráilers, los falsos trailers y el triunfo de la fragmentación». En BORT GUAL, I. et al. (eds.). Actas IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2011.

CLIFFORD, G. Conocimiento local: ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós, 1994.

DERRIDA, J. «The law of genre». Glyph: textual studies, 1980, vol. 7.

DOLEZEL, L. Estudios de poética y teoría de la ficción. Málaga: Universidad de Málaga, 1999.

DORNALETECHE, J. y E. GIL PONS. «Mash-ups re-cuts y fake trailers, manifestaciones mediáticas del consumidor contemporáneo». En BORT GUAL, I. et al. (eds.). Actas IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2011.

EISENSTEIN, S. Teoría y técnica cinematográfica. Madrid: Rialp, 1989.

FAJARDO, C. Estética y posmodernidad. Nuevos contextos y sensibilidades. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2001.

GARCÍA CANCLINI, N. Culturas híbridas. Barcelona: Paidós, 2001.

GRECIANO MERINO, A. «Capoeira mestiza y la necesaria impureza de la comunicación audiovisual». En BORT GUAL, I. et al. (eds.). Actas IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2011.

GUARINOS, V. «La narrativa de la microforma de ficción audiovisual». En GARCÍA, F. y M. RAJAS (eds.). Narrativas audiovisuales: el relato. Madrid: Icono14, 2011.

GUARINOS, V. y A. M. SEDEÑO (coords.). Narrativas audiovisuales digitales. Convergencia de medios, multiculturalidad y transmedia. Madrid: Fragua, 2013.

HEDIGER, V. «A cinema of memory in the future tense: Godard, trailers and Godard trailers». En WILLIAMS, J., M. TEMPLE y M. WITT (eds.). Forever Godard: the work of Jean-Luc Godard, 1950 to the present. Londres: Black Dog Publishing, 2003.

JENKINS, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006.

RODRÍGUEZ DE LA FLOR, F. Giro Visual. Salamanca: Delirio, 2009.

SALDAÑA RAMÍREZ, C. «Narrativas audiovisuales en la era digital». En BORT GUAL, I. et al. (eds.). Actas IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2011.

TOFFLER, A. La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés, 1997.

VIRNO, P. Gramática de la multitud: para un análisis de las formas de vida contemporánea. Madrid: Traficantes de sueño, 2006.

VOCES, J. «La estructura videoclíptica y su inserción en el cine actual: el caso de El gran Lebowski (Joel Coen 1998)». Fonseca Journal of Communication, 2012, 4.

ZARCO SÁNCHEZ, J. L. «La nueva mirada en la cultura visual». En BORT GUAL, I. et al. (eds.). Actas IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales, 2011.
Voces Fernández, J. (2015). Fictional Audiovisual Narratives: Cross-Genre Hybridization of the Fandom Phenomenon in the Movie Trailer. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 5, 85–105. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/14026

Downloads

Download data is not yet available.
+