Towards a Canon of Electronic Literature?

Abstract

Twenty-five years after the creation of the first hypertext itself, we allow ourselves to reflect on the opportunity to affirm the presence of a hiperliterary canon emerged in this incipient way, or on the contrary if the limitations of this modality are among its difficulty note in literary instituted between broader sectors of the reader beyond the academic society. A review of those scriptures reference to its diffusing action, and the debate on the difficulties of language that paradoxically born with vocation universalizing article focus reflection, ending with what could be controversial: overconfidence and reading responsibility weigh its popularization.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ABUÍN, Anxo. «Consideraciones sobre la posibilidad de un teatro virtual». En TORTOSA, Virgilio (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante, 2008, pp. 267-287.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Trad. M. Rosenberg y J. Arrambide. Madrid: FCE, 2003.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidad líquida. Buenos Aires: FCE, 2004 (orig. ingl. Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press y Blackwell Publishers Ltd., 2000).

CAMPÀS, Joan. L’hipertext. Barcelona: Editorial UOC, 2005.

ECHEVERRÍA, Javier. Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino, 2004.

ECHEVERRÍA, Javier. Entre cavernas. De Platón al cerebro, pasando por Internet. Madrid: Triacastela, 2013.

GRANDE ROSALES, M.ª Ángeles. «Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer». En ROMERA CASTILLO, José (ed.). Teatro e Internet en la primera década del siglo XXI. Madrid: Editorial Verbum/ensayo, 2013, pp. 546-556.

MORIN, Edgar. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 2004 (orig. fr. Introduction à la pensée complexe. París: ESPF Éditeur, 1990).

RODRÍGUEZ DE LAS HERAS, A. «Memoria digital y nuevas tecnologías de la edición». En TORTOSA, Virgilio (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante, 2008, pp. 139-148.

TORTOSA, Virgilio. «Una nueva lógica escritural: El hipertexto». En TORTOSA, Virgilio (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante, 2008, pp. 51-97.

TORTOSA, Virgilio. «La primera escritura biológica de la historia». En Conocimiento Abierto, Sociedad Libre, III Congreso OnLine del Observatorio para la CiberSociedad, 2006. [en línea] http://www.cibersociedad.net/congres2006/gts/co- municacio.php?id=439&llengua [14 junio 2015].

VEGA, M.ª José. «Literatura hipertextual y teoría literaria». En VEGA, M.ª José (ed.). Literatura hipertextual y teoría literaria. Madrid: Mare Nostrum Comunicación, 2003, pp. 9-22.

VILARIÑO, M.ª Teresa y Anxo ABUÍN. «Historias multiformes en el ciberespacio. Literatura e hipertextualidad». En VILARIÑO, M.ª Teresa y Anxo ABUÍN (eds.). Teoría del hipertexto. La literatura en la era electrónica. Madrid: Arco/Libros, 2006, pp. 13-33.
Tortosa, V. (2015). Towards a Canon of Electronic Literature?. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 5, 22–44. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/14006

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virgilio Tortosa

,
Universidad de Alicante
Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura Universidad de Alicante
+