FronteraD and Los nombres de las cosas: Reframing the Present in the Age of Inflationary Media

Abstract

From the transition to democracy to the more recent economic crisis, the Culture of the Transition has consolidated itself in Spain as the hegemonic system which, relying on mainstream media, produces a coherent narrative of the present. This univocal and stable «reality» is counteracted by a different configuration of the real that has emerged in recent years in independent publications of narrative journalism, such as the digital magazine FronteraD. This article argues that FronteraD reframes the present through its use of slow journalism, its focus on everyday life and its transnational character. In doing so, it distances itself from the content and style of traditional news media in Spain. As a free-culture and multimedia project, FronteraD requires new comparative and interdisciplinary approaches that lead to a reconsideration of the conventional categories of Peninsularism and Hispanism.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Allan, Stuart. (1999) 2010. News Culture. Buckingham: Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press.

Althusser, Louis. 1971. «Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes towards an Investigation)». En Lenin and Philosophy and Other Essays, traducido por Ben Brewster, 127-188. Londres: NLB.

Angulo Egea, María. 2013. «Mirar y contar la realidad desde el periodismo narrativo». En Crónica y mirada, editado por María Angulo Egea, 7-36. Madrid: Libros del K.O.

Blanchot, Maurice. 1993. «Everyday Speech». En The Infinite Conversation, traducido por Susan Hanson, 238-245. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Castillo, David R. y William Egginton. 2017. Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media. New York: Bloomsbury Academic.

Ctxt. 2018. «Quiénes somos/Cuentas 2017». CTXT. Web.

Domínguez, Eva y J. Pérez Colomé. 2012. Microperiodismos: Aventuras digitales en tiempos de crisis. Barcelona: uoc.

Douglas, George H. 1991. The Smart Magazines: 50 Years of Literary Revelry and High Jinks At Vanity Fair, the New Yorker, Life, Esquire, and the Smart Set. Hamden, Conn.: Archon Books.

El Salto. 2018. «El salmón contracorriente». Web.

Escuela errante. 2017. «Presentación». Web.

Fernández, Álvaro. 2014. «La mirada histórica: Estrategias para abordar la cultura de la transición española». Kamchatka, n.º 4: 209-232. https://doi.org/10.7203/KAM.4.4299

Fernández-Savater, Amador. 2011. «El arte de esfumarse: crisis e implosión de la cultura consensual en España». El Estado Mental, n.º 1.

Ferrero, Laura. 2015a. «Los ríos y la vida». FronteraD. Web.

Ferrero, Laura. 2015b. «Mis líos con el periodismo». FronteraD. Web.

Ferrero, Laura. 2016. «Todos nosotros». FronteraD. Web.

Fiske, John. 2010. Understanding Popular Culture. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203837177

FronteraD. 2015. «Quiénes somos». Web.

Himmer, Steve. 2004. «The Labyrinth Unbound: Weblogs as Literature». En Into the Blogosphere: Rhetoric, Community, and Culture of Weblogs, editado por Laura J. Gurak, Smiljana Antonijevic, Laurie Johnson, Clancy Ratliff y Jessica Reyman. Web.

Lengel, Laura B. y Patrick D. Murphy. 2001. «Cultural Identity and Cyberimperialism: Computer-Mediated Explorations of Ethnicity, Nations, and Citizenship». En Cyberimperialism: Global Relations in the New Electronic Frontier, editado por Bosah L. Ebo, 187-204. Westport, Conn.: Praeger.

Lessig, Lawrence. 2004. Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. New York: Penguin Press.

Librerantes. 2017. «Segundaantolojía», Librerantes. Web.

Martín-Barbero, Jesús. 2007. «Latin American Cyberliterature: From the Lettered City to the Creativity of its Citizens». Prefacio a Latin American Cyberculture and Cyberliterature, editado por Claire Taylor y Thea Pitman, xi-xv. Liverpool: Liverpool University Press.

Martínez, Guillem. 2012. «El concepto CT». En CT o la Cultura de la Transición: Crítica a 35 años de cultura española, editado por Guillem Martínez, 11-23. Barcelona: Debolsillo.

Moreno-Caballud, Luis. 2014. «Cuando cualquiera escribe. Procesos democratizadores de la cultura escrita en la crisis de la Cultura de la Transición española». Journal of Spanish Cultural Studies 15 (1-2): 13-36. https://doi.org/10.1080/14636204.2014.938441

Newton, Leslie. 2012. «Picturing Smartness: Cartoons in the New Yorker, Vanity Fair, and Esquire in the Age of Cultural Celebrities». The Journal of Modern Periodical Studies 3 (1): 64-92. https://doi.org/10.5325/jmodeperistud.3.1.0064

Rodríguez Rodríguez, Jorge Miguel y José María Albalad Aiguabella. 2013. «El periodismo narrativo en la era de internet: las miradas de Orsai, Panenka, Anfibia, FronteraD y Jot Down». En Crónica y mirada, editado por María Angulo Egea, 85-121. Madrid: Libros del K.O.

Rosique-Cedillo, Gloria y Alejandro Barranquero-Carretero. 2015. «Periodismo lento (slow journalism) en la era de la inmediatez. Experiencias en Iberoamérica». El Profesional de la Información 24 (4): 451-462. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.12

Schudson, Michael. 1995. The Power of News. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Singh, Amardeep. 2008. «Anonymity, Authorship, and Blogger Ethics». Symploke 16 (1-2): 21-35. https://doi.org/10.1353/sym.0.0088

Umbral, Francisco. 2001. «Periodismo de arte». En Los placeres y los días, 13-14. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Weinberger, David. 2008. Everything is Miscellaneous: The Power of the New Digital Disorder. Nueva York: Holt.
Zujevic, J. (2019). FronteraD and Los nombres de las cosas: Reframing the Present in the Age of Inflationary Media. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 9, 85–103. https://doi.org/10.14201/16162019985103

Downloads

Download data is not yet available.
+