Aspects of Leisure and Idleness in the Theatre and the Discourse about the Theatre in Eighteenth-Century Spain

Abstract

This article exposes the complex relationship between leisure and its negative complement, idleness, in eighteenth-century Spanish theatre distinguishing two levels: the discourse about the theatre and the theatrical representations themselves, realized in different subgenres (neo-classic drama, sentimental drama, sainete). With regard to the controversial discussions about the theatre, several positions can be identified: either is leisure equated with idleness, or the two are clearly seperated from each other or the one is instrumentalized in order to fight the other. In the practice of neoclassical theatre, however, the moral censure of idleness inspired by a new ethics of work that implies the enhancement of leisure as a well deserved rest and revitalization prevails. In any case, the negotiations between leisure and idleness within the theoretical discussions of the theatre and its realization in practice during the second half of the eighteenth century turn out to be an important indicator of the ethic, aesthetic and social changes that mark the epoch.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguilar Piñal, Francisco. «Introducción». En Trigueros, Cándido María. Los menestrales. Editado, introducido y anotado por Francisco Aguilar Piñal. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1997, pp. 9-63.

Álvarez Barrientos, Joaquín. «Introducción». En Fernández de Moratín, Leandro. La comedia nueva o el café. Editado, introducido y anotado por Joaquín Álvarez Barrientos. Madrid: Biblioteca Nueva, 2000, pp. 7-50.

Andioc, René. Teatro y Sociedad en el Madrid del siglo xviii. 2.ª ed. corregida y aumentada. Madrid: Castalia, 1987.

Andioc, René. «El teatro de Leandro Fernández de Moratín». En Carnero, Guillermo (ed.). Historia de la literatura española. Siglo xviii, tomo II. Madrid: Espasa-Calpe, 1995, pp. 550-584.

Carnero, Guillermo (ed.). Historia de la literatura española. Siglo xviii, tomo II. Madrid: Espasa-Calpe, 1995.

Carnero, Guillermo. «Introducción». En Jovellanos, Gaspar Melchor de. Espectáculos y diversiones públicas. Informe sobre la Ley Agraria. Editado por Guillermo Carnero. Madrid: Cátedra, 1998, pp. 11-109.

Cook, John A. Neo-classic Drama in Spain. Theory and Practice. Dallas: Southern Methodist University Press, 1959.

Cotarelo y Mori, Emilio. Bibliografía de las controversias sobre la licitud del teatro en España. Madrid: Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1904.

Diccionario de Autoridades, tomo V, 1737. http://web.frl.es/DA.html.

Diccionario de la Real Academia Española. 22.ª ed., 2012. http://lema.rae.es/drae/.

Doménech, Fernando. «Estudio preliminar». En Gálvez, María Rosa de. Safo. Zinda. La familia a la moda. Editado por Fernando Doménech. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, 1995, pp. 9-47.

Domínguez Ortiz, Antonio. «La batalla del teatro en el reinado de Carlos III (I)». Anales de Literatura Española, 1983, 2, pp. 177-196.

Domínguez Ortiz, Antonio. «La batalla del teatro en el reinado de Carlos III (II)». Anales de Literatura Española, 1984, 3, pp. 207-234.

Domínguez Ortiz, Antonio. Carlos III y la España de la Ilustración. Madrid: Alianza, 1988.

Erauso y Zavaleta, Tomás. Discurso crítico sobre el origen, calidad y estado presente de las comedias de España. Madrid: Imprenta de Juan de Zúñiga, 1750.

Fajen, Robert y Gelz, Andreas (eds.). Ocio y ociosidad en el siglo xviii español e italiano / Ozio e oziosità nel Settecento italiano e spagnolo. Frankfurt am Main: Klostermann, 2017.

Fernández de Moratín, Leandro. «Discurso preliminar». En Obras de Don Nicolás y de Don Leandro Fernández de Moratín. Madrid: Atlas, 1944a, pp. 307-325.

Fernández de Moratín, Leandro. «El barón». En Obras de Don Nicolás y de Don Leandro Fernández de Moratín. Madrid: Atlas, 1944b, pp. 373-391.

Fernández de Moratín, Nicolás. «Carta histórica sobre el origen y progresos de las fiestas de toros en España». En Obras de Don Nicolás y de Don Leandro Fernández de Moratín. Madrid: Atlas, 1944c, pp. 141-144.

Gálvez, María Rosa de. «La familia a la moda» En Gálvez, María Rosa de. Safo. Zinda. La familia a la moda. Editado por Fernando Doménech. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, 1995, pp. 139-257.

Godzich, Wlad y Spadaccini, Nicholas. «Introduction. From Discourse to Institution». En Godzich, Wlad y Spadaccini, Nicholas (eds.). The Institutionalization of Literature in Spain. Minneapolis: The Prisma Institute, 1987, pp. 9-38.

Habermas, Jürgen. Historia y crítica de la opinión pública. Traducido por Antonio Doménech, con la colaboración de Rafael Grasa. 4.ª ed. Barcelona: Ediciones G. Gili, 1994.

Jovellanos, Gaspar Melchor de. «El delincuente honrado». En Jovellanos, Gaspar Melchor de. Poesía, teatro y prosa. Editado por John H. R. Polt. Madrid: Taurus, 1993, pp. 223-288.

Jovellanos, Gaspar Melchor de. «Memoria sobre las diversiones públicas». En Jovellanos, Gaspar Melchor de. Espectáculos y diversiones públicas. Informe sobre la Ley Agraria. Editado por Guillermo Carnero. Madrid: Cátedra, 1998.

Lafarga, Francisco. «Introducción». En Cruz, Ramón de la. Sainetes. Editado por Francisco Lafarga. 2.ª ed. Madrid: Ediciones Cátedra, 2003, pp. 9-53.

Luzán, Ignacio de. La poética o reglas de la poesía en general, y de sus principales especies. Editado por Russell P. Sebold. Madrid: Cátedra, 2008.

Maravall, José Antonio. «La función educadora del teatro en el siglo de la Ilustración» (1982). En Maravall, José Antonio. Estudios de la historia del pensamiento español (siglo xviii). Editado por María del Carmen Iglesias. Madrid: Mondadori, 1991a, pp. 382-406.

Maravall, José Antonio. «Política directiva en el teatro ilustrado» (1988). En Maravall, José Antonio. Estudios de la historia del pensamiento español (siglo xviii). Editado por María del Carmen Iglesias. Madrid: Mondadori, 1991b, pp. 524-536.

Palacios Fernández, Emilio. «Teatro». En Aguilar Piñal, Francisco (ed.). Historia literaria de España en el siglo xviii. Madrid: Trotta, 1996.

Pérez Magallón, Jesús. El teatro neoclásico. Madrid: Ediciones del Laberinto, 2001.

Rubio Jiménez, Jesús. El conde de Aranda y el teatro. Zaragoza: Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja, 1998.

Sánchez-Blanco, Francisco. El Absolutismo y las Luces en el reinado de Carlos III. Madrid: Marcial Pons, 2002.

Trigueros, Cándido María. Los menestrales. Editado, introducido y anotado por Francisco Aguilar Piñal. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1997.

Tschilschke, Christian von. «María Rosa Gálvez’ neoklassizistische Komödie La familia a la moda (1805): Paradigma für eine neue Ökonomie des Theaters?». En Schuchardt, Beatrice y Urban, Urs (eds.). Handel, Handlung, Verhandlung. Theater und Ökonomie in der Frühen Neuzeit in Spanien. Bielefeld: Transcript, 2014, pp. 283-303.
Von Tschilschke, C. (2018). Aspects of Leisure and Idleness in the Theatre and the Discourse about the Theatre in Eighteenth-Century Spain. Cuadernos Dieciochistas, 19, 245–260. https://doi.org/10.14201/cuadieci201819245260

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Christian Von Tschilschke

,
Universität Siegen
Prof. Dr. Christian von TschilschkeUniversität SiegenPhilosophische FakultätRomanisches SeminarAdolf-Reichwein-Straße 257076 SiegenAlemania
+