The Cosmic Sublime in the Poetry of Juan Meléndez Valdés

Abstract

Meléndez himself indicated in 1797 that contemplation of the immensity, variety and order of the universe and its place in the great chain of being was one of the main subjects of his own philosophical poetry and a means of renewing Spanish poetry in general. The present study identifies this subject matter with the aesthetics of the cosmic sublime which characterizes a major strand of contemporary European philosophical poetry. In particular, the article highlights specific texts –in addition to ones from the European poets traditionally cited– which may have contributed to Meléndez’s concept of the cosmic sublime, and draws attention to the presence of this thematic strand throughout Meléndez’s poetic career (1780-1814), analyzing the chosen poems from the perspective of the literary, philosophical and religious context of the cosmic sublime. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abellán, José Luis. «La poesía filosófica: un capítulo de la historia de las ideas del siglo xviii». En Homenaje a Juan López-Morillas. De Cadalso a Aleixandre: Estudios sobre literatura e historia intelectual espa-olas. Ed. J. Amor y Vázquez y A. David Kossoff. Madrid: Castalia, 1982.

Addison, Joseph. The Spectator. Ed. Donald F. Bond. Londres: Oxford University Press, 1965.

Aguilar Pi-al, Francisco. «La poesía filosófica de Cándido María Trigueros». Revista de Literatura, 1981, 43, pp. 19-36.

Aguilar Pi-al, Francisco. Un escritor ilustrado: Cándido María Trigueros. Madrid: CSIC, 1987.

Anderson, Lorin. «Charles Bonnet's Taxonomy and Chain of Being». Journal of the History of Ideas, 1976, 37.1, pp. 45-58. https://doi.org/10.2307/2708708

Arce, Joaquín. La poesía del siglo ilustrado. Madrid: Alhambra, 1981.

Blanco White, José María. Obra poética completa. Ed. Antonio Garnica y Jesús Díaz García. Madrid: Visor, 1994.

Bonnet, Charles. Oeuvres d'histoire naturelle et de philosophie. Neufchâtel: [s. e.], 1779, 18 vols. https://doi.org/10.5962/bhl.title.51265

Bozal, Valeriano. «Sublime, neoclásico, romántico». En Burke, Edmund. Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas de lo sublime y de lo bello. Murcia: Colegio de Aparejadores y Arquitectos, 1985, pp. 7-37.

Brooke, John H. Science and Religion: Some Historical Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

Cadalso, José de. Ocios de mi juventud. Ed. Miguel Ángel Lama. Madrid: Cátedra, 2013.

Ca-as Murillo, Jesús. «Sobre posbarroquismo y prerromanticismo en la literatura espa-ola del siglo xviii». En Álvarez Barrientos, Joaquín y Checa Beltrán, José (eds.). El siglo que llaman Ilustrado. Homenaje a Francisco Aguilar Pi-al. Madrid: CSIC, 1996, pp. 159-169.

Caso González, José Miguel. «Introducción general a la literatura del siglo xviii». En Historia de la literatura espa-ola. León: Everest, 1995, pp. 39-41.

Clarke, Samuel. Traités de l'existence et des attributs de Dieu. Trad. M. Ricotier. [s. l.]: 1744, 3 vols.

Clarke, Samuel. A demonstration of the being and attributes of God. Dublin: [s. e.], 1751, 5 vols.

Clarke, Samuel. A Demonstration of the Being and Attributes of God and Other Writings. Ed. Ezio Vailati. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Colford, William E. Juan Meléndez Valdés: a study in the transition from Neoclassicism to Romanticism in Spanish Poetry. Nueva York: Hispanic Institute, 1942.

Demerson, Georges. Don Juan Meléndez Valdés y su tiempo. Madrid: Taurus, 1971, 2 vols.

Duprey, Laura. «L'idée de chaîne des êtres, de Leibniz à Charles Bonnet». Dix-huitième siècle, 2011, 43, pp. 617-637. https://doi.org/10.3917/dhs.043.0617

Effross, Susi Hilburn. «The influence of Alexander Pope in Eighteenth-Century Spain». Studies in Philology, 1966, 63, pp. 78-92.

Fess, G. M. «Meléndez Valdés' Vanidad de las quejas del hombre contra su hacedor and the Pensées of Pascal». Modern Language Notes, 1924, 39, pp. 282-284. https://doi.org/10.2307/2914877

Fontenelle, Bernard Le Bovier de. Oeuvres complètes. París, 1769, 11 vols.

Forcione, Alban. «Meléndez Valdés and the Essay on Man». Hispanic Review, 1966, 34.4, pp. 291-306. https://doi.org/10.2307/471770

Froldi, Rinaldo. Un poeta illuminista: Meléndez Valdés. Milán: Cisalpino, 1967.

Gale, Monica R. (ed.). Oxford Readings in Classical Studies. Lucretius. Oxford: Oxford University Press, 2007.

García Calderón, Ángeles. «La poesía inglesa de la Naturaleza en el siglo xviii y su influencia en Meléndez Valdés». Revista de Literatura, 2007, 138, pp. 519-541. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2007.v69.i138.47

García Calderón, Ángeles. «Salomon Gessner y su influencia en Meléndez Valdés a través de Thomson». Futhark: Revista de Investigación y Cultura, 2007, 2, pp. 131-147.

García Calderón, Ángeles. «La unión entre ciencia y poesía en el primer cuarto del xviii en Inglaterra». Alfinge, 2010, 22, pp. 119-141.

García Calderón, Ángeles. «El ascendiente de Thomson y Saint-Lambert en los romances rurales de Meléndez Valdés». Hikma, Estudios de Traducción, 2011, 10, pp. 9-27.

Gevrey, Françoise; Boch, Julie y Haquette, Jean-Louis (eds.). Écrire la nature au xviiie siècle: autour de l'abbé Pluche. París: Presses Paris Sorbonne, 2006.

Giacomoni, Paola. Il laboratorio della natura: paesaggio montano e sublime naturale in età moderna. Milán: Franco Angeli, 2011.

Glendinning, Nigel. «Influencia de la literatura inglesa en Espa-a en el siglo xviii». En La literatura espa-ola del siglo xviii y sus fuentes extranjeras. Oviedo: Cátedra Feijoo, 1968, pp. 47-93.

Gómez Castellano, Irene. «De lo diurno a lo nocturno en la poesía de Meléndez Valdés». eHumanista, 2012, 22, pp. 252-271.

Gómez de Hermosilla, José. Juicio crítico de los principales poetas espa-oles de la última era. Valencia: Mallén y sobrinos, 1840.

Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban. «Fray Luis de León en Meléndez Valdés». Revista de Estudios Extreme-os, 1999, 55.3, pp. 797-846.

Haller, Oeuvres poétiques de M. Haller, traduites de l'Aleman [s. d.].

Hardie, Philip. Lucretian Receptions. History, the Sublime, Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

Haskell, Yasmin. «Breaking ground: scientific poetry in Enlightenment Rome». En Loyola's Bees: Ideology and Industry in Jesuit Latin Didactic Poetry. Nueva York: Oxford University Press for the British Academy, 2003, pp. 178-244. https://doi.org/10.5871/bacad/9780197262849.001.0001

Herr, Richard. The Eighteenth-Century Revolution in Spain. Princeton (NJ): Princeton University Press, 1969.

Hierocles. Commentaires des vers dorés de Pythagore. Londres, 1742.

Jacob, Margaret C. The Newtonians and the English Revolution 1689-1720. Ithaca: Cornell University Press, 1976.

Janowitz, Anne. «"What a rich fund of images is treasured up here": Poetic commomplaces of the sublime universe». Studies on Romanticism, 2005, 44.4, pp. 469-492. https://doi.org/10.2307/25602018

Janowitz, Anne. «The Sublime Plurality of Worlds: Lucretius in the Eighteenth Century». Tate Papers, Spring, 2010, 13. http://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/13/the-sublime-plurality-of-worlds-lucretius-in-the-eighteenth-century.

Janowitz, Anne. «Sublime». En A Handbook of Romanticism Studies. Ed. Joel Faflak y Julia M. Wright. Chichester (Reino Unido): John Wiley & Sons, 2012, pp. 55-67. https://doi.org/10.1002/9781444356038.ch3

Jones, William Powell. The Rhetoric of Science: A Study of Scientific Ideas and Imagery in Eighteenth-century English Poetry. Berkeley: University of California Press/Londres: Routledge and Kegan Paul, 1966.

Jovellanos, G. M. Obras completas, t. II, Epistolario. Ed. José Miguel Caso González. Oviedo: IFESXVIII, 1986. Citado: GMJ, OC, II.

Jovellanos, G. M. t. VI, Diario. Ed. José Miguel Caso González y Javier González Santos. Oviedo: IFESXVIII, 1994.

Jovellanos, G. M. t. VII, Diario. Ed. Javier González Santos y M.ª Teresa Caso Machicado. Oviedo: IFESXVIII, 1999.

Jovellanos, G. M. t. IX, Escritos asturianos. Ed. Elena de Lorenzo y Álvaro Ruiz de la Pe-a. Oviedo: IFESXVIII, 2005.

Jovellanos, G. M. t. XIII, Escritos pedagógicos. Ed. Olegario Negrín Fajardo. Oviedo: IFESXVIII, 2010.

Kenwood, Alun. A study of nature in some Spanish pre-romantic poets, with special reference to sources. Presented for the degree of Master of Arts at the University of Sheffield: 1966. Depositada en la School of Arts and Humanities.

Kramer, Lawrence. «Recalling the sublime: the logic of creation in Haydn's Creation», Eighteenth-Century Music, 2009, 6.1, pp. 41-57. https://doi.org/10.1017/S1478570609001729

Lama, Miguel Ángel. «La ordenación de las Poesías de Meléndez Valdés». En Juan Meléndez Valdés y su tiempo (1754-1817). Ed. Jesús Ca-as Murillo, Miguel Ángel Lama y José Roso Díaz. Mérida: Editora Regional, 2005, pp. 183-200.

Leibnitz, G. Essais de Theodicée sur la bontée de Dieu, la liberté de l'homme et l'origine du mal. Lausanne: 1770.

Locke, John. Essai philosophique concernant l'entendement humain… (trad. par M. Coste). Ámsterdam, 1774.

Locke, John. Ensayo sobre el entendimiento humano. Trad. de E. O'Gorman, pról. de José A. Robles y Carmen Silva. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.

Longino. Sobre lo sublime. Ed. José García López. Madrid: Gredos, 1996.

Lorenzo Álvarez, Elena de. Nuevos mundos poéticos. La poesía filosófica de la Ilustración. Oviedo: IFESXVIII, 2000.

Lorenzo Álvarez, Elena. «El "curioso contemplador de la naturaleza": la estética de lo sublime en los escritos literarios de G. M. Jovellanos». Iberoromania, 2016, 84, pp. 270-280.

Lovejoy, Arthur O. The Great Chain of Being. Cambridge: Harvard University Press, 1936.

Lovejoy, Arthur O. La gran cadena del ser. Historia de una idea. Barcelona: Icaria, 1983.

Lucrecio. De rerum, natura cum notis Thomae Creech. Londini, 1754.

Mandrell, James. «The Literary Sublime in Spain: Meléndez Valdés and Espronceda». MLN, 1991, 106.2, pp. 294-313. https://doi.org/10.2307/2904861

Mandrell, James. «Lo sublime literario en la poesía espa-ola de los siglos xviii y xix: Meléndez Valdés y Espronceda». Ermanno Caldera y Rinaldo Froldi (eds.). Entresiglos 2, Roma: Bulzoni Editore, 1993, pp. 207-216.

Meléndez Valdés, Juan. Obras en verso (ed. Juan H. R. Polt y Jorge Demerson). Oviedo: Cátedra Feijoo. Centro de Estudios del Siglo xviii, 2 vols., 1981 y 1983. Citado: OV.

Meléndez Valdés, Juan. Poesías selectas. La lira de marfil. Ed. John H. R. Polt y Georges Demerson. Madrid: Castalia, 1981.

Meléndez Valdés, Juan. Obras completas. T. III. Epistolario. Ed. Emilio Palacios Fernández. Madrid: Biblioteca Castro, 1997.

Morris, David B. «Poetic Practice: varieties of the Religious Sublime. Imaginative devotion: Addison, Thomson, Young». En The Religious Sublime: Christian Poetry and Critical Tradition in 18th-Century England. Lexington: The University Press of Kentucky, 1972, pp. 131-154.

Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite. Ithaca (NY): Cornell University Press, 1959.

Nieuwentyt, Bernard. L'existence de Dieu démontrée par les merveilles de la nature. París: J. Vicent, 1725.

Olay Valdés, Rodrigo. «Juan Meléndez Valdés: una carrera literaria en los circuitos del poder». En Lorenzo Álvarez, Elena de (coord.). Ser autor en el siglo xviii. Gijón: Ediciones Trea, 2017, pp. 347-371.

Ors, Miguel d'. Más virutas de taller [2004-2009]. Valencina de la Concepción: Los papeles del Sitio, 2010.

Pascal, Blaise. Pensées de M. Pascal sur la religion et sur quelques autres sujets [s. l., s. e., s. a.], 2 vols.

Peers, E. Allison. «Milton in Spain». Studies in Philology, 1926, 23.2, pp. 169-183.

Peers, E. Allison. «The Influence of Young and Gray in Spain». Modern Language Review, 1926, 21.4, pp. 404-418. https://doi.org/10.2307/3714546

Pegenaute, Luis. «La recepción de Milton en la Espa-a ilustrada: visiones de El paraíso perdido». En Lafarga, F. (ed.). La traducción en Espa-a, 1750-1830: lengua, literatura, cultura. Lleida: Universitat de Lleida, 1999, pp. 321-334.

Pérez Magallón, Jesús. «Una carta de Juan Tineo a Leandro Fernández Moratín». Castilla: Estudios de Literatura, 1993, 18, pp. 123-138.

Pluche, Noël-Antoine. Le spectacle de la nature. Paris: [s. e.], 1752, 9 vols. https://doi.org/10.5962/bhl.title.20676

Pluche, Noël-Antoine. Histoire du ciel [s. l., s. e., s. a.]), 2 vols.

Polignac, Melchior. Anti-Lucretius, sive de Deo et natura. Lugduni: Perisse, 1780.

Polt, John H. R. Batilo: Estudios sobre la evolución estilística de Meléndez Valdés. Oviedo: Centro de Estudios del Siglo xviii, 1987, pp. 313-314.

Pope, Alexander. Essay on Man. En The Poems of Alexander Pope. Edición de John Butt. Londres: Butler & Tanner (University Paperbacks), 1965.

Porter, James E. «Lucretius and the Sublime». En The Cambridge Companion to Lucretius. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521848015.011

Porter, James E. The Sublime in Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. https://doi.org/10.1017/CBO9781139775304

Quintana, Manuel José. «Noticia histórica y literaria de Meléndez». En Meléndez Valdés, Juan. Poesías. Madrid: Imprenta Nacional, vol. I, 1820, pp. XV-LXIX.

Racine, Louis. La religión. Trad. Ranz Romanillos. Madrid: Imprenta Real, 1786.

Raillard, Matthieu P. «Deism, the Sublime and the Formulation of Early Romanticism in Juan Meléndez Valdés and José de Cadalso». Studies in Eighteenth-Century Culture, 2010, 39, pp. 131-150. https://doi.org/10.1353/sec.0.0056

Rico García, José Manuel. «Construcción y sentido de El viaje al cielo del poeta filósofo de Cándido María Trigueros». En Actas del XIV Congreso de la AIH. Newark: Juan de la Cuesta, 2004, vol. III, pp. 459-467.

Rodríguez de la Flor, Fernando. «La filiación neoplatónica de un poema de Meléndez Valdés». Dieciocho, 1980, 3.1, pp. 51-61.

Rodríguez Sánchez de León, María José. «Los premios de la Academia espa-ola en el siglo xviii y la estética de la época». Boletín de la Real Academia Espa-ola, septiembre-diciembre 1987, tomo LXVII, cuaderno CCXLII, pp. 395-425.

Rodríguez-Mo-ino, Antonio (ed.). Juan Meléndez Valdés. Poesías inéditas. Madrid: rae, 1954.

Rutherford, Donald. Leibniz and the Rational Order of Nature. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. https://doi.org/10.1017/CBO9781139172776

Salinas, Pedro. Jorge Manrique, o tradición y originalidad. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1947.

Salinas, Pedro. Ella y sus fuentes. En Teatro completo. Sevilla: Alfar, 1992.

Sempere y Guarinos, Juan. Ensayo de una biblioteca de los mejores escritores del reinado de Carlos III, t. IV. Madrid: Imprenta Real, 1787.

Sheehan, Jonathan. «After prophecy: the poetic Bible and the recuperation of the Old Testament». En The Enlightenment Bible. Princeton (New Jersey): Princeton University Press, 2005, pp. 152-160.

Stay, Benedicto Philosophiae versibus traditae libri VI. Romae: 1747.

Trías, Eugenio. Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Seix Barral, 1982.

Trigueros, Cándido María. El poeta filósofo, o poesías filosóficas en verso pentámetro. Sevilla: Manuel Nicolás Vázquez, 1774-1778.

Tuveson, Ernest. «Space, deity and the "natural sublime"». Modern Language Quarterly, 1951, 12.1, pp. 13-19. https://doi.org/10.1215/00267929-12-1-20

Utz, Johann Peter. Poetische Werke. Leipzig: Dyck, 1768.

Utz, Johann Peter. Arte de ser feliz, dividido en cuatro epístolas morales en prosa, escrito en alemán: su autor: Utz. Con más otras dos epístolas, la una intitulada «La Riqueza y la Gloria», y la otra «El Amigo de los hombres», ambas escritas en el mismo idioma: su autor Gellert. Madrid: Imprenta de Pantaleón Aznar, 1787.
De Lorenzo Álvarez, E. (2017). The Cosmic Sublime in the Poetry of Juan Meléndez Valdés. Cuadernos Dieciochistas, 18, 101–156. https://doi.org/10.14201/cuadieci201718101156

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena De Lorenzo Álvarez

,
Universidad de Oviedo
Instituto Feijoo de Estudios del Siglo xviii 
+