Technical image and anthropological experience

Abstract

This document addresses approaches to the technical image from an interdisciplinary, in order to understand the processes of creation, communication and interpretation that this entails, beyond the material and aesthetic aspect of representation, to expose the great value that it has as a research tool and as a way to more concretely understand specific social imaginaries.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
APARICI, R e GARCÍA, M. (1998). Lecturas de imágenes, Madrid: Ediciones de la Torre.

ANDIÓN, E y otros (2007). Interpretaciones icónicas: Estética de las imágenes (Diseño y comunicación), siglo XXI de España Editores, S.A.

ARDÈVOL, E. (1994). La mirada antropológica o la antropología de la mirada, Tomo I, Tesis doctoral, Universidad Autónoma
de Barcelona.

BARTHES, R (2009). Lo obvio y lo obtuso: imágenes, gestos y voces, Barcelona, Paidós Ibérica S.A.

BELTING, H (2002). Antropología de la imagen, Buenos Aires, Katz Ediciones.

BOURDIEU P (2010), La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Taurus Ediciones.

BRICEÑO Á, MORELLA e Gil S, B (2005). «Ciudad, imagen y percepción». En: Revista Geográfica Venezolana (Caracas),
vol. 46, n. ° 1: 11-33. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3477/347730348005.pdf.

CARVALHO, A y VEDANA V (2009). «La representación imaginaria, los datos sensibles y los juegos de la memoria: los desafíos de campo en una etnografía sonora». En: Revista Chilena de Antropología Visual (Chile), n.° 13: 37- 60. Disponible en: http://www.antropologiavisual.cl/2009_13_art03_carvahlo_&_vedana_spa.html.

DEBRAY, R (1992). Vida y Muerte de la Imagen, Barcelona: Paidós Ibérica S.A.

DOMÍNGUEZ T, P (1996). «El trasfondo de la imagen», En: Comunicar (Huelva), n. ° 6: 123-128. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=6&articulo=
06-1996-25.

FERRADINI, S y TEDESCO, R (1997). «Lectura de imagen». En: Comunicar (Huelva), n. ° 8:157-160.
Disponible en https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=8&articulo=08-1997-21. https://doi.org/10.3916/C08-1997-21

GEERTZ, C (1983) (1994) Conocimiento local, ensayos sobre la interpretación de las culturas, Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

GOMBRICH, E. H (1982). La imagen y el ojo: Nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid, Alianza Editorial, S.A.

KANDINSKY, V (1983). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Paidos.

KANDINSKY, V (2003). Punto y Línea sobre el plano: Contribución al análisis de los elementos pictóricos, Buenos Aires, Paidós.

MOLES, A (1991). La Imagen: Comunicación funcional, México, Trillas, S.A. de C.V.

OSORIO, F (1998). «La explicación en la Antropología». En: Cinta de Moebio (Santiago), n. ° 4.
Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10100409.

RAMOS, J (2017). «El dialogo entre la imagen visual y la imagen sonora a través de la crítica del arte». En: Sinestesia (Bogotá), n.º 4. Disponible en:https://www.revistasinestesia.com/2017/11/el-dialogo-entre-la-imagen-visual-y-la-imagensonora-
a-traves-de-la-critica-de-arte/

ZUNZUNEGUI, S (1985). Mirar la imagen. Erandio-Vizcaya, Ellacuría, S.A. L.
Villamizar Villamizar, Y. R. (2019). Technical image and anthropological experience. Revista Euroamericana De Antropología, (8), 93–103. https://doi.org/10.14201/rea2019893103

Downloads

Download data is not yet available.
+