From aniconism to iconism among the Pimas of northwestern Mexico

Abstract

Iconic expressions among the indigenous of northwestern Mexico have placed cave paintings as one of their mainmodels and designs. These expressions contrast with the aniconism that prevailed during and after the colony. This paper seeksto identify the processes that led to the elaboration of textiles among the Pima of the mountain associated with the rock figures, and, in particular, the incidence of uncultured evangelization of make icons of the ancestral religiosity.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BEAUMONT PFEIFER, D. (2002). Catecismo pima. Hermosillo, Sonora: Impresora Sino.

BEAUMONT PFEIFER, D. (2004). La espiritualidad representada por las pinturas rupestres de las cuevas de la
región pima. En D. Beaumont Pfeifer, César Armando Quijada López y Alejandro Aguilar Zeleny (Ed.), Elmensaje de las rocas. Pinturas rupestres en la región pima. Hermosillo, Sonora: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Dirección General de Culturas Populares, Unidad Regional de Sonora/Instituto Sonorense de la Cultura PACMYC.

BENNETT, W. C., ZINGG, R. M. (1978 [1935]). Los Tarahumaras. Una tribu india del norte de México (Vol. 6). México: Instituto Nacional Indigenista.

BOLTON, H. E. (2001). Los confines de la cristiandad. Una biografía de Eusebio Francisco Kino S.J., misionero y explorador de
Baja California y la pimería alta. México: Universidad de Sonora/Universidad Autónoma de Baja California/ Universidad de Colima/Universidad de Guadalajara/Colegio de Sinaloa/Editorial México Desconocido.

DESCOLA, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Buenos Aires: Amorrortu.

GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, L. (1977). Etnología y misión en la Pimería Alta 1715-1740. Informes y relaciones misioneras
de Luis Xavier Velarde, Guiseppe Maria Genovese, Daniel Januske, José Agustín de Campos y Cristóbal de Cañas. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

GOODY, J. (1999). Representaciones y contradicciones: la ambivalencia hacia las imágenes, el teatro, la ficción, las reliquias y la
sexualidad. Barcelona: Paidós Básica.

LÉVI-BRUHL, L. (1957 [1922]). La mentalidad primitiva. Buenos Aires: Ediciones Leviatán.

MERRILL, W. L. (1992 [1988]). Almas rarámuris. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Instituto Nacional Indigenista Colección Presencias 48.

OSEGUERA, A. (2013). La persistencia de la costumbre pima. Interpretaciones desde la antropología cognitiva. México: Universidad
Autónoma Metropolitana-Iztapalapa/Juan Pablos Editores/Instituto Nacional de Antropología e Historia/CONACULTA.

OSEGUERA, A. & REYES, J. A. (2016). Develando la tradición. Procesos rituales en las comunidades indígenas de México. México: Secretaria de Cultura/Instituto Nacional de Antropología e Historia.

PENNINGTON, C. W. (1963). The Tarahumar of Mexico, Their Environment and Material Culture. Salt Lake City: University of Utah Press.

PENNINGTON, C. W. (1969). The Tepehuan of Chihuahua. Their Material Culture. Salt Lake City: University of Utah
Press.

PENNINGTON, C. W. (1980). The Pima Bajo of Central Sonora, Mexico. The Material Culture (Vol. 1). Salt Lake City: University of Utah Press.

REYES VALDEZ, J. A., OSEGUERA MONTIEL, A., PACHECO BRIBIESCA, R. C. & SAUCEDO SÁNCHEZ DE TAGLE, E. (2015). De la ambivalencia al tabú. Las transformaciones del concepto de persona en el noroeste de México. En C. Good Eshelman & M. Alonso Bolaños (Eds.), Creando mundo entrelazando realidades. Cosmovisiones y mitologías en el México indígena (Vol. II, pp. 99-174). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

RODRÍGUEZ LÓPEZ, A. (2013). Praxis Religiosa, Simbolismo e Historia de los Rarámuri del Alto Río Conchos. Quito: Ediciones Abya-Yala.

RUSSELL, F. (1908) The Pima Indians. Native Americans of Arizona Anthology. Twenty sixth annual report of the Bureau of American Ethnology to the Secretary of Smithsonian Institution, Washington: Government Printing Office.
Oseguera Montiel, A. (2019). From aniconism to iconism among the Pimas of northwestern Mexico. Revista Euroamericana De Antropología, (8), 47–55. https://doi.org/10.14201/rea201984755

Downloads

Download data is not yet available.
+