School initiatives and work with the community: contributions of anthropology to reflect on the relation between education and context

  • Laura Santillán
    Departamento de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires. laursantillan[at]gmail.com

Abstract

In this article, we will analyse the meanings that assume the current lines of action centred on the relations between schools and community. We refer to proposals that urge the schooling spaces and those dedicated to the attention of childhood to carry out a sustained work with their immediate contexts, in order to achieve an integral approach of educational trajectories. We are interested in unveiling the orientations that the general outlines (produced by the state or not) undertake, as well as the appropriations that take place in the contexts of action of the subjects. We will base our analysis on the developments of the anthropological and ethnographic research that we have been carrying out in the suburbs of Buenos Aires City (known as “Gran Buenos Aires”), Argentina. To these ethnographic records, we will add those obtained through university transference activities, focused on the relations between schools, social organizations and childhoods. The intention of this article is to recover the contributions of long-term anthropological tradition for the denaturalization of assumptions and meanings regarding the relations between education and context.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ACHILLI, E. (2013). «Investigación socioantropológica en educación. Para pensar la noción de contexto». En Elichiry. N. (ed.). Historia y vida cotidiana en educación. Perspectivas interdisciplinarias. Buenos Aires: Manantial, p. 33-47.

BARNA, A. & GALLARDO, S. (2017). «Operadores sociales y Promotoras de educación: renovadas figuras en (re) configuraciones contemporáneas en la gestión estatal de la infancia en sectores subal-ternos». En Novaro, G.; Santillán, L.; Padawer, A. y Cerletti, L. (Eds.). Experiencias formativas, procesos de identificación y regulación social de la infancia. Buenos Aires: Editorial Biblos, p. 75-107.

BENEDICT, R. (1974 [1946]) El crisantemo y la espada. Madrid: Alianza Editorial.

DIEZ, C. (2010). «El retorno a la escuela: las políticas educativas compensatorias en la trama barrial». En ACHILLI, E (ed.). Vivir en la ciudad. Tendencias estructurales y procesos emergentes. Rosario: CEACU.

LAVE, J. (1996). «La práctica del aprendizaje». En Chaiklin, S. y Lave, J. (Eds.). (1996) Estudiar las prácticas. Barcelona: Amorrortu, p. 13-46.

LEVINSON, B.; FOLEY. d. & HOLLAND, D. (Eds). (1996) The cultural production of the edu-cated person. Albany: State University of New York Press.

MARINIS, P. (2012) (ed.). Comunidad: estudios de teoría sociológica. Buenos Aires: Prometeo.

MEAD, M. (2006 [1935]). Sexo y temperamento en las sociedades primitivas. Barcelona: Editorial Laia.

MERCADO, R. (1986). «Una reflexión crítica sobre la noción escuela-comunidad». En E. ROCKWELL, R. & MERCADO, R. (Eds). La escuela, lugar del trabajo docente. México: DIE-IPN.

MONTESINOS, M. P. & SINISI, L. (2009). "Entre la exclusión y el rescate. Un estudio antropológico en torno a la implementación de programas socioeducativos". Cuadernos de Antropología Social, 29, pp. 43-60.

NEUFELD, M. R. (1990). «Algunas reflexiones acerca de la problemática de las escuelas rurales». Tercer Congreso de Antropología Social. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.

NEUFELD, M. R. (2010). «Procesos sociales contemporáneos y el desarrollo de la antropología social y política». En NEUFELD, M.R y NOVARO, G (Eds.) Introducción a la Antropología Social y Política. Relaciones sociales, desigualdad y poder., Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, p. 7-45.

NEUFELD, M. R & THISTED, A. (2004). «Vino viejo en odres nuevos: acerca de educabilidad y resiliencia». Cuadernos de Antropología Social, 19, PP. 83-100.

PARADISE, R. & ROGOFF, B. (2009). «Side by Side: Learning by Observing and Pitching», Ethos, 37, pp. 102-138.

ROCKWELL, E. (2007). Hacer escuela, hacer estado. La educación posrevolucionaria vista desde Tlaxcala. Michoacán: El Colegio de Michoacán, CIESAS, CINVESTAV.

ROCKWELL, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

SANTILLÁN, L. (2012). Quiénes educan a los chicos. Infancia, trayectorias educativas y desigualdad. Buenos Aires: Biblos.

SANTILLÁN, L. (2013). «La participación social entre el trabajo colectivo y la beneficencia privada: un análisis con foco en el cuidado infantil y las transformaciones urbanas en barrios del Gran Buenos Aires, Argentina», Cuadernos de Antropología, 23, pp. 27-40.

SANTILLÁN, L. (2016). «Las ideas sobre el “buen comienzo” y la primera infancia: construcciones hegemónicas y apropiaciones locales». Revista Archivos de Ciencias de la Educación, 12, pp. 217-235.

SHORE, C. (2010). «La antropología y el estudio de las políticas públicas: reflexiones sobre la formulación de las políticas». Antípoda, 10, pp. 21-49.
Santillán, L. (2018). School initiatives and work with the community: contributions of anthropology to reflect on the relation between education and context. Revista Euroamericana De Antropología, (6), 75–85. https://doi.org/10.14201/rea201867585

Downloads

Download data is not yet available.
+