Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Video Scenic Door

Analysis of the Interaction of the Scenic and Audiovisual Space in Three Hybrid Plays

Abstract

The video-scenic play is constructed through two modes of representation, the dramatic and the narrative of audiovisual enunciation through the introduction of audiovisual media in the representation. The spatial category is decisive in the creation of meaning, since communication with the viewer occurs in space. A projection screen, located on the stage, establishes the intermodal interaction between the scenic space and the audiovisual space. This research aims to explain how the interaction between scenic space and audiovisual space are established through a qualitative methodology based on the dramatic analysis of three video-scenics products. The results show that the introduction of audiovisuals qualitatively alters the degrees of representation of space through specific relationships of successivity and simultaneity that lead to the appearance of subjectivity in spatial perception. The research concludes by establishing the category of video-scenic space, characterized by fragmentation and multiplicity. In the video-scenic play there is a double break: the spatial limits and the theatrical focus.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Augé, M. (2008). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, España: Gedisa.

Aumont, J. y Marie, M. (1993). Análisis del film. Barcelona, España: Paidós.

Balme, C. (2008). The Cambrige introduction to theater studies. Cambrige, Reino Unido: Cambrige University Press.

Bazin, A. (2006). ¿Qué es el cine? Madrid, España: RIALP.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Madrid, España: Taurus.

Blas Brunel, A. E. (2006). Tecnología y gran espectáculo. ADE-Teatro (109) pp. 54-69.

Borges, J. L. (1975). El Aleph. Madrid, España: Alianza Editorial.

Brizuela, M. (2012). Entre la imagen y el silencio: La palabra escindida en Caleidoscopio de Gustavo Montes. Revista ICONO14, 6(1), pp. 62-79. doi:10.7195/ri14.v6i1.359

Casetti, F. y Di Chio, F. (1996). Cómo analizar un film. Barcelona, España: Paidós.

Centro Dramático Nacional (2006). Metamorfosis de Franz Kafka (versión la Fura dels Baus). [Dossier de prensa]. Recuperado de https://cdn.mcu.es/wp-content/uploads/2012/08/33METAMORFOSIS-06-07.pdf

Féral, J. (2009). Investigación y creación. Estudis Escènics: quaderns del’Institut del Teatre, 35(28), pp. 321-326. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11904/613

Fouquet, L. (2006). Robert Lepage, l’horizon en images. Québec, Canada: Les 400 coups.

Fura dels Baus. (Director). (2006). Metamorfosis de Franz Kafka [Obra teatral]. Madrid, España: Centro Dramático Nacional.

García Barrientos, J. L. (1991). Drama y tiempo. Madrid, España: CSIC.

García Barrientos, J. L. (2001). Cómo se comenta una obra de teatro. Madrid, España: Síntesis.

García Barrientos, J. L. (2004). Teatro y ficción. Madrid, España: Fundamentos.

García Barrientos, J. L. (2007). Análisis de la Dramaturgia. Nueve obras y un método. Madrid, España: Fundamentos.

García Barrientos, J. L. (2014). La razón pertinaz. Teoría y teatro actual en español. Bilbao, España: Artezblai.

García Barrientos, J. L. (2016). Análisis de la dramaturgia española actual. Madrid, España: Ediciones Antígona.

García Barrientos, J. L. (2020). Anatomía del drama. Madrid, España: Punto de vista Editores.

Garnier, E. (2013). Terrorismo, intermedialidad y omniscencia: Boris Godunov, un espectáculo de La Fura dels Baus. Revista Letral, 11, pp. 1-10. doi:10.30827/rl.v0i11.3743

Gas, M. (Director). (2009). Muerte de un viajante [Obra teatral]. Madrid, España: Teatro Español. Gaudreault, A. y Jost, F. (2001). El relato cinematográfico. Barcelona, España: Paidós.

Iglesias Simón, P. (2008). Tentativas para una sistematización del uso del audiovisual en la puesta en escena. Acotaciones Revista de Investigación Teatral, 20, pp. 47-82.

Janagah Teatro (2006). Caleidoscopio. [Dossier de prensa]

Jitrik, N. (2007). Fantasmas semióticos: concentrados. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica -Tecnológico de Monterrey.

Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco Libros.

López, G.G. (Director). (2006). Caleidoscopio [Obra teatral]. Janagah Teatro.

Luna, Á (2016). Videoescena, el intruso transversal. Revista ADE-Teatro (166) pp. 113-118.

Melendres, J. (2005). Pantallas. Revista ADE-Teatro (106) pp. 64-67.

Miller, A. I. (2007). Einstein y Picasso. El espacio, el tiempo y los estragos de la belleza. Barcelona: Tusquets.

Mitchell, W.J.T. (2020). ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria, España: Sans Soleil.

Montes, G. (2015). Poética del drama videoescénico. La enunciación audiovisual en el teatro español [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense. https://eprints.ucm.es/38099/1/T37375.pdf

Montes, G. (2021). Comunicación videoescénica: la enunciación audiovisual en el teatro. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 8(15), pp. 94118. https://doi.org/10.24137/raeic.8.15.5

Morales Astola, R. (2003). La presencia del cine en el teatro. Sevilla, España: Alfar.

Naverán (de), I. (2010). Tiempo cinematográfico en la escena contemporánea. [Tesis Doctoral]. Universidad el País Vasco-Euskal Herriko Unibersitatea.

Pavis, P. (2002). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona, España: Paidós.

Paz-Gago, J. Mª (2006). La pantalla en escena. Las tendencias tecnológicas del teatro del siglo XXI. En J. Romera Castillo (Ed.), Tendencias escénicas al inicio del siglo XXI, pp. 151-162. Madrid, España: Visor.

Pérez Bowie, J.A. (2004). Teatro y cine: un permanente diálogo intermedial. Arbor (669-700), pp. 573-594.

Quintana, À. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona, España: Acantilado.

Teatro Español (2009). Muerte de un viajante. [Dossier de prensa].

Teira Alcaraz, José Manuel (2020). El audiovisual en escena: del teatro multimedia al teatro intermedia a través de la videoescena. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Monográfico 4, pp. 129-165. doi:10.15366/actionova2020.m4.007

Thenon, L. (2005). Las dramaturgias y el desafío tecnológico. Revista ADE Teatro (106) pp. 42-48.

Toro, A. de (2018). Borges y la delusión del tiempo y los multiversos. En M. Camavacciuolo, A. Favaro, S. Regazzoni (Ed.), Jorge Luis Borges. Viajes y tiempos de un escritor a través de culturas y sistemas (pp. 11-40). Hildesheim, Alemania: OLMS Verlag.

Ubersfeld, A. (1998). Semiótica teatral. Madrid, España: Cátedra.
Montes, G. (2021). The Video Scenic Door: Analysis of the Interaction of the Scenic and Audiovisual Space in Three Hybrid Plays. Fonseca, Journal of Communication, (23), 89–108. https://doi.org/10.14201/fjc20212389108

Downloads

Download data is not yet available.
+