Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Theo Angelopoulos’ anthropological gaze in Ulysses’ gaze

Abstract

Ulysses’ Gaze is a 1995 movie directed by Theo Angelopoulos. In this movie we follow the footsteps of A., a ¿fictitious? Greek filmmaker who is looking for undeveloped reels that once belonged to the Manakis brothers. Besides the simplicity of the premise, we soon discover how the movie turns out to be a profound and self-conscious philosophical-anthropological reflection on identity, memory or meaning. In this work we will assess the movie’s anthropological competence through a comparative methodology between Angelopoulos’ poetic language and anthropology’s conceptual tools. Hence, we will analyse specific sequences of the film that tackle anthropological issues in order to reflect on Angelopoulos’ conclusions or ideas. As a result, we will discover that not only this cinematographic undertaking offers an interesting ethnographic essay, but what we commonly call artworks are, in fact, anthropological field work.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alberó, P. (2016). Una mirada de Ulises a los Balcanes. Quaderns de la Mediterrània, 23, pp. 274-280.

Anderson, B. (1994). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Appadurai, A. (2001). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México D.F.: Grijalbo.

Boitani, P. (2001). La sombra de Ulises: imágenes de un mito en la literatura occidental. Barcelona: Península.

Bourdieu, P. (1972). Elementos de una teoría sociológica de la percepción artística. En A. Silbermann (Ed.). Sociología del arte, pp. 43-80. Buenos Aires: Nueva visión.

Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bruner, E. M. (1986). Experience and its expressions. En V. W. Turner y E. M. Bruner (Eds.), The anthropology of Experience, pp. 3-33. Illinois: University of Illinois Press.

Cabello, G. (2013). Figura. Para acercar la historia del arte a la antropología. Revista Sans Soleil – Estudios de la Imagen, 5(1), pp. 6-17.

Chouinard, A. (2016). Historical argument, involuntary memory, and the subversion of Balkanist discourse within Theo Angelopoulos’ Ulysses’ Gaze. Offscreen, 20(2). Recuperado de: https://offscreen.com/view/balkanist-discourse-ulysses-gaze

Dacosta, A. (2016). Una reflexión sobre las fronteras. En Centro cultural de Balsamão (Comp. ), XIX Jornadas Culturais de Balsamão. O contributo do Associativismo para Defesa do Património. España y Portugal

Dacosta, A. (2017). ¿Identidades? Algunas reflexiones a partir de la experiencia migratoria castellana y leonesa a América. En J.F. Blanco (Ed.), 5o Foro de las Identidades de Castilla y León. Identidad y Género en Castilla y León. Salamanca: Diputación Provincial de Salamanca.

Díaz de Rada, A. (2012). Cultura, antropología y otras tonterías Madrid: Trotta.

Duranti, A. (1993). Truth and Intentionality: An ethnographic critique. Cultural Anthropology, 8(2), pp. 214-245.

Economopoulos, P., Heumann, E., Silvagni, G. (productores) y Angelopoulos, T. (director). (1995). ?????? ??? ??????? [cinta cinematográfica]. GRE, FRA, ITA, ALE: Greek Film Center, Mega Channel, Paradis Films, La Générale d'Images, La Sept Cinéma, Basic Cinematografica, Istituto Luce, Canal+, Radiotelevisione italiana (RAI), Concorde Filmverleih.

Faeta, F. (2013). «Crear un objeto nuevo, que no pertenezca a nadie». Campo artístico, antropología, neurociencias. Revista Sans Soleil – Estudios de la Imagen, 5(1), pp. 18-29.

Freedberg, D. (2013). Antropología e historia del arte: ¿El fin de las disciplinas? Revista Sans Soleil – Estudios de la Imagen, 5(1), pp. 30-47.

Geertz, C. (1994). Conocimiento local: ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós.

Gell, A. (2016). Arte y Agencia. Una teoría antropológica. Buenos Aires: Sb editorial.

Gómez Montero, E. (2014). Theo Angelopoulos, paisaje, hombre. Entre la tragedia griega de la historia y la desgracia de los hombres. Fotocinema: revista científica de cine y fotografía 9, pp. 282-297.

Gómez Montero, E. (2016). Análisis de la representación: Los migrantes en el cine de Theo Angelopoulos. Index comunicación: Revista científica en el ámbito de la comunicación aplicada, 6(1), pp. 125-148.

Hall, S. (2019). El triángulo funesto. Raza, etnia, nación. Madrid: Traficantes de sueños.

Lisón Tolosana, C. (1983). Antropología social y hermenéutica. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Lisón Tolosana, C. (1998). Antropología: horizontes teóricos. Granada: Comares.

Montani, R. (2016). Arte y cultura: Hacia una teoría antropológica del arte(facto). Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos, 2(1), pp. 13-45.

Morphy, H., Perkins, M. (2006). The anthropology of Art: a reflection on its History and contemporary practice. Malden: Blackwell Publishing.

Pomeroy, A. J. (2011). The sense of epiphany in Theo Angelopoulos’ Ulysses’ Gaze. Classical Receptions Journal, 3(2), pp. 213-226.

Price, S. (2005). ¿Son los antropólogos ciegos frente al arte? Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 21, pp. 15-31.

Serban, A. (2019). Thinking through translation with Theodoros Angelopoulos: Journeys, border crossings, liminality. Respectus Philologicus, 36(41), pp. 136-145.

Stanford, W. (2013). El tema de Ulises. Madrid: Dykinson.

Todorova, M. (2009). Imagining the Balkans. New York: Oxford University Press.

Turner, V. W. (1986). Dewey, Dilthey and Drama: An Essay in the Anthropology of Experience. En V. W. Turner y E. M. Bruner (Eds.), The anthropology of Experience, pp. 33-45. Illinois: University of Illinois Press.
Candado Alonso, A.-J. (2021). Theo Angelopoulos’ anthropological gaze in Ulysses’ gaze. Fonseca, Journal of Communication, (23), 227–237. https://doi.org/10.14201/fjc202123227237

Downloads

Download data is not yet available.
+