Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Rumberas and Ficheras Cinema: Two Alternative Sides of the Same Coin

Abstract

In this article, we will establish a comparative study of the figures of the rumberas and ficheras in the context of the films starred by them, in order to observe the differences and continuities they offered to Mexican cinema through dec-ades. We will also analyze how the genre features of both variants works in two prototype films of those years, Víctimas del pecado (Emilio Fernández, 1951) and Bellas de noche (Las ficheras) (Miguel M. Delgado, 1975), made under the sponsor-ship of the family of producers Calderón. In that way, we will show that although there are distances between both types of films, there is also an-axis that goes through the history of Mexican cinema, describing the rugged spaces of the arrabal and the cabaret, where the instructing stigmatization gradually gives way to a more naturalized and superficial look on the topics developed on them.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aviña, R. (2004). Cabaret y pecado. En Una mirada insólita. Temas y géneros del cine mexicano (pp. 171-178). México D.F., México: Editorial Océano de México S.A.

Ayala Blanco, J. (1968). La prostituta. En La aventura del cine mexicano (pp. 128-161). México D.F., México: Ediciones Era.

Barreiro Posada, P. (enero-junio 2011). ‘The only defense is excess’: translating and surpassing Hollywood’s conventions to establish a relevant Mexican cinema. Anagramas, 9 (18), 15-29.

Bastarrachea, E. (17 de junio 2016). Los orígenes del cine de ficheras. Algarabía. Recuperado de https://algarabia.com/desde-el-palco/los-origenes-del-cine-de-ficheras-2/

Cabañas Osorio, J. A. (2014). La mujer nocturna del cine mexicano. Representación y narrativas corporales, 1931-1954. México D.F., México: Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

Doménech González, G. (2018). Danzas de lo transnacional: el cine musical de Carlos Saura. En L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 26, 27-40. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=576&path%5B%5D=496

Frías, I. L. (2013). El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta. Entre el mito político y la modernidad fílmica. Lima, Perú: Universidad de Lima, Fondo Editorial.

García, G. y Coria, J. F. (1997). Nuevo cine mexicano. México, México: Ed. Clío.

García Riera, E. (1992). Historia documental del cine mexicano. I. 1929-1937. Guadalajara/México, México: Universidad de Guadalajara/Gobierno de Jalisco/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Mexicano de Cinematografía.

García Riera, E. (1993). Historia documental del cine mexicano. 5. 1949-1950. Guadalajara/México, México: Universidad de Guadalajara/Gobierno de Jalisco/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Mexicano de Cinematografía.

García Riera, E. (1995). Historia documental del cine mexicano. 17. 1974-1976. Guadalajara/México, México: Universidad de Guadalajara/Gobierno de Jalisco/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Mexicano de Cinematografía.

González Manrique, M. J. y Gómez-Ullate, M. (2013). Sexycomedias latinas. El cine mexicano de ficheras y el cine del destape español. En Ensayos sobre cine, historia y antropología (Vol. 1) (pp. 183-202). Hidalgo, México: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Hjort, M. (2010). On the plurality of cinematic transnationalism. En K. Newman y N. Durovicova (Eds.). World cinemas, transnational perspectives (pp. 12-33), New York, USA: Routledge/American Film Institute Reader.

Juárez, J. (2019). El cine documental hecho por mujeres como instrumentos de denuncia y visibilización de los femicidios sexuales y las desapariciones de Mujeres en Ciudad Juárez (México). En Fonseca. Journal of Communication, 18, 25-40. Recuperado de http://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc2019182540/20431

King, J. (2004). Latin American cinema. En L. Bethell, (Ed.). The Cambridge History of Latin America. Volume X. Latin America since 1930: ideas, culture, and society (pp. 455-518). Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Lemus Martínez, V. (mayo 2015). Erotismo, sexualidad e iconografía en el cine mexicano de Ficheras de los años 1970. En América, 46, 161-168 Recuperado de https://journals.openedition.org/america/1310#bodyftn4

Monsiváis, C. (2001). Del peñón de las ánimas al jagüey de las ruinas. En G. García y D.R. Maciel. El cine mexicano a través de la crítica (pp. 168-170). México D.F., México: Dirección General de Actividades Cinematográficas UNAM / Instituto Mexicano de Cinematografía / Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Oroz, S. (1996). Melodrama: el cine de lágrimas en América Latina. México, México: UNAM.

Peredo Castro, F. y Dávalos Orozco, F. (Coords.) (2016). Historia sociocultural del cine mexicano. Aportes al entretejido de su trama (1896-1966). México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Román Pérez, E. (2003). Víctimas del pecado. En R. Ortiz Escobar (Comp.). Miradas al acervo (pp. 71-73). México, México: Cineteca Nacional.

Shaw, D. y De la Garza, A. (2010). Introducing transnational cinemas. En Transnational cinemas, 1(1), 3-6.

Stam, R. y Shohat, E. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Crítica del pensamiento eurocéntrico. Barcelona, España: Paidós.

Viñas, M. (1987). Historia del cine mexicano. México D.F., México: UNAMUnesco.
Flores, S. (2020). Rumberas and Ficheras Cinema: Two Alternative Sides of the Same Coin. Fonseca, Journal of Communication, (20), 163–180. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc202020163180

Downloads

Download data is not yet available.
+