Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Challenge of Regulating a Non-Professionalized Profile: Fashion Microinstagramers

Abstract

At present, the lack of specific regulation and the ambiguity of the Spanish legislation mean that many instagramers do not feel obliged to mention that the content they publish contains adverts. In countries such as the United States and the United Kingdom, this is strongly regulated. Regulation is beginning in Spain via the «Autocontrol de la publicidad» association. This study analyzes how a group of Spanish fashion micro-influencers adopt the current regulation re-quirements in their publications on Instagram. In our study, we have been able to observe that the fashion micro-instagramers do not break the law as it is only required that the public is informed that «they are in front of an advertis-ing piece.  The word ‘advert’ does not need to appear in the content. (IAB Spain, 2016).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adecec (2016), Trabajar con influencers. Fórmulas para una relación eficaz; recuperado el 8 de abril del 2018, de: http://www.adecec.com/pdf/adecec_presenta_la_guia_«trabajar_con_influencers._formulas_para_una_relacion_eficaz»_.pdf

Advertising Standards Authority (2018) Influencer’s Guide; recuperado el 10 de noviembre del 2018, de https://www.asa.org.uk/resource/influencers-guide.html

Aguilera, J., Baños, M. y Ramírez, F. (2016), «Los Mensajes Híbridos en el marketing postmoderno: una propuesta de taxonomía», Icono 14, (14), 26-57. DOI: 10.7195/ri14.v14i1.890

Amos, C., Holmes, G. and Strutton, D. (2008), «Exploring the relationship between celebrity endorser effects and advertising effectiveness: A quantitative synthesis of effect size», International Journal of Advertising 27(2), 209–34. DOI: 10.1080/02650487.2008.11073052

Autocontrol (2018), #DíaMundialdeInternet: Continúa creciendo la actividad de Autocontrol en el ámbito digital; recuperado el 10 de enero del 2018, de https://www.autocontrol.es/2018/05/17/continua-creciendo-la-actividad-autocontrol-ambito-digital/

BrandManic (2018), Estudio sobre Marketing de Influencers en España. El mercado español de influencers, según los responsables de marketing; recuperado el 15 de enero del 2018, de http://www.brandmanic.com/wp-content/uploads/Estudio_Marketing_de_Influencers_en_España_2018.pdf

Bermúdez, D. (2017), Influencers y marcas aprovechan los huecos legales; recuperado el 3 de octubre del 2018, de https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Influencers-y-marcas-aprovechan-los-huecos-legales-20170429-0006.html

Cea d’Ancona, M. (2004), Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.

Castelló-Martínez, A. (2010), Estrategias empresariales en la Web 2.0. Alicante: ECU.

Castelló-Martínez, A. y Del-Pino-Romero, C. (2015), «La comunicación publicitaria con influencers», Redmarca. 14(I) 21-50

Castells, M. (2009): Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Competition and Markets Authority, CMA (2016), Non-disclosure of paid endorsements (social media); recuperado el 8 de septiembre de 2018, de https://www.gov.uk/cma-cases/non-disclosure-of-paid-endorsements-social-media

Federal Trade Commission, FTC (2017), Three FTC actions of interest to influencers; recuperado el 4 de septiembre de 2018, de https://www.ftc.gov/news-events/blogs/business-blog/2017/09/three-ftc-actions-interest-influencers

Fernández de Córdoba, I. (2017), Comunicar la moda en internet: medios, marcas, influencias y usuarios. Barcelona: Editorial UOC.

Flimper blog (2018), Macro o micro influencers ¿Cuál es mejor?; recuperado el 5 de septiembre de 2018, de https:// www.flimper.com/blog/es/macro-o-micro-influencers-cual-es-el-mejor

Flynn, L. R., Goldsmith, R. E., y Eastman, J. K. (1996), «Opinion leaders and opin-ion seekers: Two new measurement scales», Journal of the Academy of MarketingScience, 24(2), 137–147.

Goldsmith, R., and Clark. R. (2008), «An analysis of factors affecting fashion opinion leadership and fashion opinion seeking», Journal of Fashion Marketing and Management 12 (3), 308–22. doi:10.1108/13612020810889272

IAB Spain (2016), Guía legal: marketing de influencers; recuperado el 14 de mayo del 2018, de https://iabspain.es/wp-content/uploads/12Guialegal_influencers.pdf

IAB Spain (2018), Estudio anual de redes sociales 2018; recuperado el 15 de septiembre de 2018, de https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_vreducida.pdf

Instagram (2017), Bringing more transparency to commercial relationships on Instagram; recuperado el 14 de noviembre, de https://instagram-press.com/blog/2017/06/14/bringing-more-transparency-to-commercial-relationships-on-instagram/

Kasitoko Agencia (2017), 10 estadísticas del marketing de influencers que tienes que conocer; recuperado el 12 de mayo de 2018, de http://kasitoko.com/es/10-estadisticas-marketing-influencers/

Lab24 (2013), Does it really ‘ad’ up?; recuperado el 14 de enero de 2018, de http://blog.lab42.com/does-it-really-ad-up/

Launchmetrics (2018), Estatus del marketing de influencers en el sector de la moda, el lujo y la cosmética 2018; recuperado el 28 de noviembre de 2018, de https://www.launchmetrics.com/es/recursos/blog/marketing-de-influencers-informe-2018

Ley 8/1980, de 10 de marzo, del Estatuto de los Trabajadores. BOE; recuperado el 10 de octubre de 2018, de https://www.boe.es/eli/es/l/1980/03/10/8

Ley 34/1988, de 11 de noviembre, General de Publicidad. BOE; recuperado el 10 de octubre de 2018, de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1988-26156

Ley 3/1991, de 10 de enero, de Competencia Desleal. BOE; recuperado el 10 de octubre de 2018, de https://www.boe.es/eli/es/l/1991/01/10/3/con

Ley 34/2002, de 11 de julio, de servicios de la sociedad de la información y de comercio electrónico (LSSI); recuperado el 10 de octubre de 2018, de http://www.lssi.gob.es/la-ley/aspectos-basicos/Paginas/publicidad-internet.aspx

López, Pablo (2014), Tweets patrocinados ¿son legales? ¿son éticos? El caso #pentatrillones; recuperado el 10 de noviembre de 2018, de https://pablolopez.org/tweets-patrocinados-legales-eticos-el-caso-pentatrillones/

Markerly (2018), Sponsored Content Gets Equal Like Rate to Non-Sponsored Content on Instagram; recuperado el 9 de noviembre de 2018, de http://markerly.com/blog/instagram-marketing-raise-your-hand-if-youve-ever-liked-a-sponsored-ad/

McCracken, G. (2009), Chief Culture Officer. How to Create a Living, Breathing Corporation. Cambridge: Perseus Books.

Momtaz, N., Aghaie, A. y Alizadeh, S. (2011), «Identifying opinion leaders for marketing by analyzing online social networks», International Journal of Virtual Communities and Social Networking 3, no. 1: 43–59. doi:10.4018/jvcsn.2011010105

Perelló Oliver, S. y Muela Molina, C. (2016), «El sistema de autorregulación publicitaria en España desde la perspectiva del consumidor», Prisma Social revista de ciencias sociales, 24-45.

Pérez Curiel, C. y Clavijo Ferreira, L. (2017) «Comunicación y Social Media en las empresas de moda. Asos como caso de estudio», Prisma Social revista de ciencias sociales.

Pophal, L. (2016). Influencer marketing: Turning taste makers into your best salespeople.

Posner, H. (2016), Marketing de Moda. Barcelona: Gustavo Gili S.L.

PostedIn Blog (2017), Lo que las marcas deben saber de Paid Partnership de Instagram, recuperado el 16 de junio de 2018, de https://www.postedin.com/2017/10/03/lo-que-las-marcas-deben-saber-de- paid-partnership-de-instagram/

Prnoticias.com (2016), España, un paraíso legal para la publicidad encubierta de ‘influencers’; recuperado el 15 de mayo de 2018, de https://prnoticias.com/marketing/prmarketing/20154374-publicidad- encubierta-de-influencers

Real Decreto de 22 de agosto de 1885 por el que se publica el Código de Comercio. BOE; recuperado el 18 de noviembre de 2018, de https://www.boe.es/eli/es/rd/1885/08/22/(1)

Real Decreto de 24 de julio de 1889 por el que se publica el Código Civil. BOE; recuperado el 18 de noviembre de 2018, de https://www.boe.es/eli/es/rd/1889/07/24/(1)

Revolution Digital (2017): «Macro vs. micro influencers»; recuperado el 16 de mayo de 2018, de https:// www.revolutiondigital.com/article/macro-vs-micro-influencers/.

Silvera, D. y Austad, B. (2004), «Factors predicting the effectiveness of celebrity endorsement advertisements», European Journal of Marketing 38(11/12),1509–26. doi:10.1108/03090560410560218

SocialPubli.com (2018): I Estudio Global Microinfluencers; recuperado el 13 de noviembre de 2018, de http://news.socialpubli.com/wp-content/uploads/dlm_uploads/2018/09/DEFINITIVO-I-Estudio-Global-de-MicroInfluencers-SocialPubli.com-2.pdf

Toffler, A. (1996): La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés. 12ª ed.

Uzuno?glu, E. y Misci, S. (2014), «Brand communication through digital influencers: Leveraging bloggerengagement», International Journal of Information Management 34, pp. 592–602

Watts, D. (2006), Seis grados de separación: la ciencia de las redes en la era del acceso. Barcelona: Paidós.

Wojdynski, B. y Evans, N. (2016), «Going Native: Effects of Disclosure Position and Language on the Recognition and Evaluation of Online Native Advertising», Journal of Advertising, 45:2, pp. 157-168. DOI: 10.1080/00913367.2015.1115380. http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/pdf/GuiaRevMarzo2012APA6taEd.pdf
Agulleiro Prats, Ángela, Miquel-Segarra, S., García Medina, I., & González Romo, Z. F. (2020). The Challenge of Regulating a Non-Professionalized Profile: Fashion Microinstagramers. Fonseca, Journal of Communication, (20), 15–34. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc2020201534

Downloads

Download data is not yet available.
+