Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

From Toolbox to Palimpsest: Cinema in Mexican Art Practices

Abstract

This paper sets out an analysis of the varying forms in which cinema has intervened in the practices and imaginaries of contemporary art in Mexico, from the 1930s to the second decade of the XX’s Century. First, we draw a theoretical review of intermediality and other useful methodological frameworks for the study of the interactions between cinema and the other arts. In this way, we seek to identify nodal points from which to understand the specificity of our case studies. Then, we focus on four different cases: the intermediations of photography and cinema in Siqueiros’ muralism; the ways in which (third) cinema became a model for revolutionary artistic practices in the aftermath of the Mexican Student Movement of 1968; the cinematic mediations in the work of Mexican contemporary artists Mario García Torres and Carlos Amorales; and contemporary projects associated with the reactivation of filmic and artistic traditions in the public sphere, as can be seen in a series of multidisciplinary works. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AAVV (2016). Una guía para Caminar Juntos. Catálogo de la Exposición Caminar Juntos: Mario García Torres (Museo Tamayo). México: Editores: INBA, Secretaría de Cultura / Fundación Olga y Rufino Tamayo.

Amorales, C. (2015). Entrevista a propósito de El esplendor geométrico y la película El-no-me-mires. Disponible en https://www.excelsior.com.mx/expresiones/2015/02/03/1006214

Amorales, C. (2017). Entrevista con Ariana Basciani Fernández. Letras libres. Disponible en: https://www.letraslibres.com/mexico/revista/entrevista-carlos-amorales-nos-hemos-acostumbrado-no-confrontar-directamente-la-obra-artistica-retratos-un-pais-en-llamas

Amorales, C. (2018a), «Axiomas para la acción (1996-2016)». Carlos Amorales. Axiomas para la acción. México: MUAC-Museo Universitario Arte Contemporáneo, UNAM, pp.22-29.

Amorales, C. (2018b), «Una máscara toca la flauta». Carlos Amorales. Axiomas para la acción. México: MUAC-Museo Universitario Arte Contemporáneo, UNAM, pp.72-133.

Ayala Blanco, J, (2018). «El cine del 68 y la vanguardia memorial». Confabulario, 6 octubre 2018. Disponible en: https://confabulario.eluniversal.com.mx/mexico-68-cine/

Baker, G. (2011). «After ‘Photography’s Expanded Field’». En Eivind Rossaak (Ed.), Between Stillness and Motion. Film, Photography, Algorithms. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 123-135.

Bellour, R. (2007). «Of and Other Cinema». En Tanya Leighton (Ed.), Art and the moving image: a critical reader. Londres: Tate, Afterall.

Bonet, E. (2013). «El futu(rismo) de la imagen en movimiento». En Antoni Mercader y Rafael Suárez, Puntos de encuentros en la iconosfera. Interacciones en el audiovisual. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, pp.253-278.

Bourriaud, N. (2014), Postproducción. Madrid: Adriana Hidalgo Editora.

Bovier, F., Mey, A. (Eds). (2014). Exhibiting the Moving Image. Zurich & Dijon : JRP/Les presses du réel.

Bovier, F., Mey, A. (Eds). (2015). Cinema in the Expanded Field. Zurich & Dijon : JRP/Les presses du réel.

Collado, E. (2012). Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama Editorial.

Deboise, Olivier (2004). «Vertical Screen». En M. C. Ramirez y H. Olea (Eds.). Inverted Utopias: Avant-Garde in Latin America. New Haven: Yale University Press, pp. 238-245.

Decker, A. (2015). Los Grupos and the Art of Intervention in 1960s and 1970s Mexico. New York: CUNY Academic Works. Disponible en: https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/901

Doherty, C. (2004). Contemporary Art: From Studio to Situation. Londres: Black Dog Publishing Ltd.

Draper, S. (2018). México 1968. Experimentos de la libertad. Constelaciones de la democracia. Ciudad de México: Siglo XXI.

Dubois, Ph., Monvoisin, F., Biserna, E. (Eds.). (2010). Extended Cinema. Le cinéma gagne du terrain. Pasio di Prato, Italia: Campanotto Editore.

Experimental Cinema no. 5 (1935).

García Canclini, Néstor (2010). La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz Editores.

García Torres, M. (2007), «What Happened in Halifax: An Interview with Mario Garcia Torres». Disponible en: johnmenick.com/2007/09/26/mario-garcia-torres-interview.html

Garza, A. de la y Henaro, S. (2018). «Gráfica 68: Imágenes rotundas». En 68+50 (cat. exp.). Ciudad de México: MUAC-UNAM.

Gilman, C. (2012). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

González, R. y Lerner, J. (1998). El cine mexperimental/Mexperimental Cinema. 60 años de medios de vanguardia en México. Santa Mónica: Smart Art Press.

Gonzalez, L. (2010), «Siqueiros y la fotografía. De la fuente al dispositivo óptico». Itala Schmelz (Ed.), Siqueiros paisajista. México: RM.

González Romo, A. (2017), «Los lenguajes de Carlos Amorales». Perfil y entrevista. https://gatopardo.com/perfil/carlos-amorales/

Higgs, D. (1966/2001). «Intermedia». Originalmente publicado en Something Else Newsletter 1, N. 1. Citamos por Leonardo, vol. 34, N.1, pp.49-54, donde se reproduce el texto de 1966 y una adenda del autor de 1981.

Híjar, A. (1972). Hacia un tercer cine. México DF: UNAM.

Híjar, A. (1985). «Afectar todo el proceso». De los grupos los individuos. Artistas plásticos de los grupos metropolitanos (encarte a catálogo). Ciudad de México: Museo de Arte Carrillo Gil-INBA.

Híjar, A. (Comp.) (2007). Frentes, coaliciones y talleres. Grupos visuales en México en el Siglo XX. México DF: Instituto Nacional de Bellas Artes.

Jolly, J. (2008). «Art of the Collective: David Alfaro Siqueiros, Josep Renau and their collaboration at the Mexican Electrician’s Syndicate». Oxford Art Journal, 31.1, pp. 129-151.

Kester. G. (2004). Conversation Pieces. Community and Communication in Modern Art. Berkeley: University of California Press.

Kester. G. (2011). The One and the Many. Contemporary Collaborative art in a Global Context. Londres y Durham: Duke University Press.

Krauss, R. (1999). Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition. New York: Thames & Hudson.

Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity. Cambridge, Massachusetts y Londres: MIT Press.

Linares, A. (1976). El cine militante. Madrid: Castellote.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Monsiváis, C. (2006). Imágenes de la tradición viva. México D.F.: Landucci/UNAM/Fondo de Cultura Económica.

Montero, D. (2013). El cubo de Rubik, arte mexicano en los años 90. Ciudad de México: Fundación Júmex.

Moshayedi, Aram (2015). «Hammer Projects: Mario Garcia Torres». Disponible en: https://hammer.ucla.edu/exhibitions/2014/hammer-projects-mario-garcia-torres/

Mitchell, W.J.T. (2015). Image Science. Iconology, Visual Cultures, and Media Asthetics. Chicago & London: The University of Chicago Press.

Oles, J. (2008). «Olivier Debroise (1952-2008)». Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas no. 93, pp. 227-231. DOI : http://dx.doi.org/10.22201/iie.18703062e.2008.93.2279

Païni, D. (2002). Le temps exposé. Le cinéma de la salle au musée. París: Cahiers du Cinéma.

Paz, O. (2008). Posdata [1970]. Ciudad de México: Siglo XXI.

Peniche, E., Bolívar, C. (2017). «Expandir los espacios del arte». En Helen Escobedo. Expandir los espacios del arte 1961-1979 (cat. exp.). Ciudad de México: MUAC-UNAM.

Ramírez, J. (2018). «Renovarse o morir: Concurso de cine experimental en México». Cine documental no. 18 pp. 90-116. Accesible en http://revista.cinedocumental.com.ar/renovarse-o-morir-concurso-de-cine-experimental-en-mexico/

Renau, J. (1933). «El cine y el arte del futuro». Nuestro Cinema. Cuadernos internacionales de valorización cinematográfica, año I, N. 8-9, pp.89-90. Accesible en http://www.filosofia.org/hem/193/var/93301nca.htm

Renau, J (1976), «Mi experiencia con Siqueiros». La revista de Bellas Artes N.25, México, Bellas Artes, pp. 2-25. Accesible en: https://issuu.com/cnl-inba/docs/76_01_25_pdf_completo_opr

Revueltas, J. (2018) Mexico 68: Juventud y revolución [1978]. Ciudad de México: Era.

Rodowick, D. N. (2007). The Virtual Life of Film. Cambridge: Harvard University Press.

Russell, K. (2018). Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices. Durham and London: Durham University Press.

Siqueiros, D. A. (1932), Los vehículos de la pintura dialéctico-subversiva, Conferencia pronunciada el 2 septiembre 1932 en el John Reed Club de Los Ángeles, California, USA, publicada Secretaria de Educación Pública (Ed.): Siqueiros - Selección de textos, México DF., SEP, 1974, p. 49-84. Accesible en: http://321ignition.free.fr/imp/es/art/pag_001/docu_02.htm

Solanas, F., Getino, O. (1970). «Hacia un tercer cine. Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el Tercer Mundo» [1969]. Cine Club no. 1 (octubre 1970), pp. 27-40.

Uribe, P. (2016). «Retrato de la burguesía o el impulso gráfico dinámico en la plástica monumental». ICAA Documents, número 4, noviembre, pp.18-28.

Uribe, P. (2017). «Siqueiros. La fotografía en la pintura». Reflexiones marginales, N. 41. http://reflexionesmarginales.com/3.0/18-siqueiros-la-fotografia-en-la-pintura/

Uroskie, A. (2015). Between the Black Box and the White Cube. Expanded Cinema and Postwar Art. Chicago: University of Chicago Press.

Vázquez Mantecón, A. (2007). Memorial del 68. Ciudad de México: UNAM-Turner-Gobierno de la Ciudad de México.

Weinrichter, A. (Ed.). (2010). El cine en el espacio del arte. Secuencias. Revista de Historia del Cine. N. 32.

Weinrichter, A. (2010). «El dulce porvenir de un artefacto. Notas sobre cine/arte/museo». En dossier El cine en el espacio del arte. Secuencias. Revista de Historia del Cine. Número 32, pp. 11-33.

Williams, Raymond (1977). «From Medium to Social Practice». En R. Williams, Marxism and Literature. Oxford & New York: Oxford University Press.
Errazu, M., & Ortega, M. L. (2019). From Toolbox to Palimpsest: Cinema in Mexican Art Practices. Fonseca, Journal of Communication, (19), 25–48. https://doi.org/10.14201/fjc2019192548

Downloads

Download data is not yet available.
+