Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Audiovisual Content in Social Media. A Comparative Analysis of Facebook and Youtube

Abstract

Organizations that have entered into the new communicative paradigm (more participatory and dialogic) look for to approach to their publics through the spaces and channels where they interact and by means of a content strategy that help them to position and relate. The present work analyses the use of video/s in the two social networks with greater number of users in Spain: Facebook and Youtube. The study of the management of these contents by a sample of the companies with better reputation (Reptrack 2017) will help to offer results on typologies, objectives and degree of participation of their publics.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aced, C., y Lalueza, F. (2018). Cómo mejorar la relación con los públicos en social media. Análisis de buenas prácticas de las empresas del IBEX 35 y del FORTUNE 500 en Facebook, Twitter y blogs. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 01(022), 5-26. https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4931

Aced, C. y Lalueza, F. (2016). ¿Qué contenidos publican las empresas en los medios sociales? Análisis crítico del discurso de las compañías del IBEX 35 y del Fortune 500 en blogs corporativos, Facebook y Twitter/What Content are Companies Publishing on Social Media? Critical Discours. Revista Internacional De Relaciones Públicas, 6(11), 135-154.

Adobe (2014). US Digital Video Benchmark. Retrieved from http://goo.gl/xisb6e

Aguado, G. (2008). Branded content más allá del product placement en la televisión digital: Advertainment y licensing. Enlaces: revista del CES Felipe II, (8), 5.

Capriotti, P., Zeler, I., y Oliveira, A. (2019). Comunicación dialógica 2.0 en Facebook. Análisis de la interacción en las organizaciones de América Latina. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 1094-1113.

Costa-Sánchez, C. y Martínez, S. (2018). Comunicación corporativa audiovisual y online. Innovación y tendencias. Barcelona: Editorial UOC.

Costa-Sánchez, C. (2017a). Use of YouTube for Business Communication. Analysis of the Content Management and Level of Participation of Spanish Best Reputed Companies YouTube Channels. Corp Reputation Rev 20 (2), 147-157. DOI: https://doi.org/10.1057/s41299-017-0021-8

Costa-Sánchez, C. (2017b). Estrategias de videomarketing online: Tipología por sectores de negocio. Comunicación y sociedad= Communication & Society, 30(1), 17-38.

Costa-Sánchez, C. (2014a). «Comunicación Corporativa Audiovisual. Nuevos formatos audiovisuales al servicio de la Comunicación Corporativa», XV Foro Universitario de Investigación en Comunicación. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudad. Pontevedra: Universidade de Vigo.

Costa-Sánchez, C. (2014b). El cambio que viene. Audiovisual branded content. Revista Telos. Fundación Telefónica, n. 99, pp. 84-93 https://goo.gl/0yvkc9

Da Rocha, E. M. y Scheid, D. (2017). Visibilidade organizacional nas redes sociais digitais: contexto indicios e reflexoes. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 7(13), 101-122.

Del Pino, C. y Castelló, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1): 105-128. doi:10.14198/MEDCOM2015.6.1.07

Del Pino, C. y Reinares, R. (2013). Evaluación y eficacia del branded content: un estudio empírico. Questiones Publicitarias, Vol. I, No 18, pps. 160-177.

Ditrendia (2019). Mobile en España y en el mundo 2019. Madrid: Ditrendia.

Edelman (2019). Trust Barometer. Retrieved from https://www.edelman.com/trust-barometer

Gomez Vasquez, L. M. (2013). Me gusta o te sigo: Análisis de la comunicación de prácticas de Responsabilidad Social Corporativa a través de los medios sociales. Correspondencias & análisis, (3), 89-109.

Hootsuite (2019). The 6 key ingredients of a Perfect Social Video. Retrieved from https://blog.hootsuite.com/4-key-ingredients-of-a-perfect-social-video/

Kim D., Kim, JH. y Nam, Y (2014). How does industry use social networking sites? An analysis of corporate dialogic uses of Facebook, Twitter, YouTube, and LinkedIn by industry type. Qual Quant (2014) 48, 2605-2614.

Kwok, L. y Yu, B. (2016). Taxonomy of Facebook messages in business-to-consumer communications: What really works? Tourism and Hospitality Research, 16(4), 311-328.

Lorán Herrero, D. (2018). La comunicación audiovisual en la empresa. Barcelona: UOC.

Lloret, N. y Canet, F. (2008). New stages, new narrative forms: The Web 2.0 and audio-visual language. Hipertext, 6. Https://www.upf.edu/hipertextnet/en/numero-6/lenguaje-audiovisual.html

Martín Núñez, (2014). «Historias que se juegan. Las narrativas interactivas en los dispositivos móviles». En Marcos, E.J. y Gómez-Tarín, F. (Coord.). Narrativas [mínimas] audiovisuales. Santander: Shangrila Textos Aparte, pp. 344–363.

Moreno, D. (2014). El vídeo online: ¿La locomotora de Internet? El publicista, 302, 26-29. Retrieved from http://goo.gl/ploerm.

Parsons, A. (2013). Using social media to reach consumers: A content analysis of official Facebook pages. Academy of marketing studies Journal, 17(2), 27-36.

Pérez Curiel, C., y Clavijo Ferreira, L. (2017). Comunicación y social media en las empresas de moda Asos como caso de estudio. Prisma Social, (18), 226-258.

Sabate, F., Berbegal-Mirabent, J., Cañabate, A. y Lebherz, P.R. (2014). Factors influencing popularity of branded content in Facebook fan pages. European Management Journal, 32(6), 1001-1011.

USC Annenberg School for Communication and Journalism (2017). Global Communication Report 2017 [informe en línea]. https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/KOS_2017_GCP_ April6.pdf

Vela García, D. (2012). Social media manager. Madrid: Anaya Multimedia.

Zeler, I. y Capriotti, P. (2019). Communicating corporate social responsibility issues on Facebook’s corporate fan pages of latin American companies. El professional de la información, 28 (5). DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.07

Zerfass, A., Moreno, A., Tecnch, R., Vercic, D. y Verhoeven, P. (2018). European communication monitor 2017. How strategic communication deals with the challenges of visualisation, social bots and hypermodernity. Results of a survey in 50 countries. Brussels: Eacd/Euprera, Quadriga Media Berlin.
Costa-Sánchez, C., & Túñez-López, M. (2019). Audiovisual Content in Social Media. A Comparative Analysis of Facebook and Youtube. Fonseca, Journal of Communication, (19), 223–236. https://doi.org/10.14201/fjc201919223236

Downloads

Download data is not yet available.
+