Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Forms of Dissidence. Synergies between Form and Discourse in the Social Themed Films of Nieves Conde: The Case of Surcos (1951)

Abstract

In the present text we intend to expose the fertile significant apparatus displayed in the social themed feature films directed by José Antonio Nieves Conde. Through the textual analysis of a paradigmatic film such as Surcos, we demonstrate the way in which the enunciative mechanisms forge and reinforce the discourse of the text, revealing an enunciative device of unusual richness and singular hybridity, whose images approach an apparently realistic register, taking paradoxically opposite aesthetic options as a reference in their high degree of stylization.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bettetini, G. (1982). Realidad, realismo, neorrealismo, lenguaje y discurso: apuntes para una aproximación teórica. En L. Micciche. (Ed.). Introducción al neorrealismo cinematográfico italiano (I). Valencia: Ajuntament de València.

Castro de Paz, J. L. (2000). Surcos en el asfalto. En J. L. Castro de Paz y J. Pérez Perucha. (Eds.). Gonzalo Torrente Ballester y el cine español (pp. 41-46). Ourense: Festival de Cine Internacional de Ourense.

Deltell, L. (2006). Madrid en el cine de la década de los cincuenta. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Área de Gobierno de las Artes.

Heredero, C. F. (1993). Las huellas del tiempo. Cine español, 1951-1961. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana, Filmoteca Española.

Hjelmslev, L. (1971). Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.

Llinás, F. (1995). José Antonio Nieves Conde. El oficio de cineasta. Valladolid: Seminci.

Mainer, J. C. (1971). Falange y literatura. Antología. Barcelona: Labor.

Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud (Análisis fílmico versus Historia del Cine). Valencia: Generalitat Valenciana.

Payne, S. G. (1985). Falange: Historia del fascismo español. Madrid: Sarpe.

Pena, J. (2000). Madrid, territorio comanche. En J. L. Castro de Paz y J. Pérez Perucha. (Eds.). Gonzalo Torrente Ballester y el cine español (pp. 33-39). Ourense: Festival de Cine Internacional de Ourense.

Rodríguez Jiménez, J. L. (2000). Historia de Falange Española de las JONS. Madrid: Alianza.

Zumalde, I. (1997). Surcos. En J. Pérez Perucha. (Ed.). Antología crítica del cine español (pp. 294-296). Madrid: Cátedra, Filmoteca Española.
Higueras Flores, R. (2019). Forms of Dissidence. Synergies between Form and Discourse in the Social Themed Films of Nieves Conde: The Case of Surcos (1951). Fonseca, Journal of Communication, (19), 149–165. https://doi.org/10.14201/fjc201919149165

Downloads

Download data is not yet available.
+