Women behind the camera in Latin American documentaries. Conclusions from a transverse study of their historical evolution
Abstract This article discusses the contributions of the woman film directors in the context of the Latin-American production. The starting point is based on an inequality position regarding the achievements of men and their preeminence in a sector which belongs to a social frame characterized by a structural machismo. A qualitative methodology is used through the film analysis of a sample composed by 100 relevant works of the Latin-American documentary genre. The films draw a path that begins with the seminal contributions in the New Latin-American Cinema and concludes nowadays. Over the last few years documentary in Lat-in America has been undergoing a consolidation process once that it has reached its maturity in the land-scape of creation, with more possibilities than it has ever had in Film History.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Acevedo, A. (2011). Entrevista a Renate Costa. [contenido del blog El pijama de Hepburn]. Recuperado el 20 de septiembre de 2017. Disponible en https://goo.gl/A9qSRr [Consulta: 26-09-2018]
Austin, T. y De Jong, W. (2008). Rethinking Documentary. New Perspectives, New Practices. Maidenhear: OUP/McGraw-Hill.
Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona. Paidós.
Barnouw, E. (1996). El documental, historia y estilo. Barcelona: Gedisa.
Bernárdez-Rodal, A. y Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1305 - https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.
Burton, J. (1990). The Social Documentary in Latin América. Pittsburg: PAU. Of Pittsburg.
Caballero, R. (2006). Producción, coproducción e intercambio de cine entre España, América Latina y el Caribe. Avances de investigación 5. Madrid: Fundación Carolina CeALCI.
Calvo de Castro, P. (2018a). El acceso a la formación especializada de las documentalistas en América Latina. Análisis de su evolución como explicación de un cambio de paradigma. Comunicación y Género, 1(2), 161-171. doi:10.5209/CGEN.62673 [Consulta: 15-03-2019] - https://doi.org/10.5209/CGEN.62673
Calvo de Castro, P. (2018b). La evolución del cine documental de corte etnográfico en América Latina, Revista cine documental, 17, 1-23 https://goo.gl/Tcc3s3 [Consulta: 15-3-2019]
Cerdán Los Arcos, J. (2015). Un lugar ético para las imágenes documentales (en el contexto de las ciencias sociales), en Fernández Guerra, V. (Coord.). Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. N. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Disponible en https://goo.gl/QWM3BR [Consulta: 26-09-2018]
Chanan, M. (2007). El documental en el espacio público. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 57, 68-89. Disponible en https://goo.gl/CJcRXo, [Consulta: 15-03-2019].
Diéguez, D. C. (2012). ¿Ellas miran diferente? Temas y representaciones de las realizadoras en Cuba. Varia, 20, 150-162. Disponible en https://goo.gl/7kTGKp [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.4000/cinelatino.617
Everly, K. (2016). Acercamientos feministas al cine español y latinoamericano: la mujer como producto y productora de imágenes. Languages, Literatures, and Linguistics, 19, 179-193. DOI: https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0037 [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0037
Felitti, K. y Rizzotti, A. (2016). El «machismo latinoamericano» y sus derivas en la educación internacional: reflexiones de estudiantes estadounidenses en Buenos Aires. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18), 13-28. Doi: 10.11144/Javeriana.m9-18.mlde [Consulta: 4-12-2018] - https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.mlde
Flick, U. (2002). An introduction to Qualitative Methodology. Chicago: Markham.
Gómez Tarín, F. J. (2006). El Análisis de un texto fílmico. Castellón: Beira Interior.
Gómez Tarín, F. J. (2011). Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y narración. Santander: Shangrila.
Gómez Tarín, F. J. & Marzal Felici, J. (2006). Una propuesta metodológica para el análisis de un texto fílmico. Actas del III congreso internacional de análisis textual: De la deconstrucción a la reconstrucción. Asociación Cultural Trama y Fondo (pp. 1-18) [https://goo.gl/zXxkFh].
Guarini, C. (2002). Memoria Social e imagen. Cuadernos de antropología social, 15, 113-123. Disponible en https://goo.gl/PVPasM [Consulta: 15-03-2019]
Gumucio Dagron, A. (1982). Historia del cine en Bolivia. La Paz: Los amigos del libro.
Gumucio Dagron, A. (2003). Jorge Ruiz. En Paranaguá, P. A. (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 141-149). Madrid: Cátedra.
Gumucio Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 30 (58), 26-39. Disponible en https://goo.gl/a1GKeE [Consulta: 15-03-2019]
Gumucio Dagron, A. (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. Bogotá: Fundación Friedrich Ebert. Disponible en https://goo.gl/9sf7je [Consulta: 15-3-2019]
Gutiérrez San Miguel, B. (2015). Estudio evolutivo del lenguaje narrativo, desde los primeros documentales a los transmedia. En V. Fernández Guerra (Ed.), Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Disponible en https://goo.gl/KiEXWz [Consulta: 26-09-2018]
Iglesias, N. y Fregoso, R. L. (1998). Miradas de mujer: Encuentro de cineastas y videoastas mexicanas y chicanas. Tijuana: Colegio de la Frontera Norte.
King, J. (1994). El carrete Mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo.
Lie, N. y Piedras, P. (2014). Identidad y movilidad en el cine documental latinoamericano contemporáneo: Familia Tipo (2009) e Hija (2011). Confluencias: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 30 (1), pp. 72-86. doi:10.1353/cnf.2014.0009 - https://doi.org/10.1353/cnf.2014.0009
Mamblona, R. (2012). Las nuevas subjetividades en el cine documental contemporáneo. Tesis doctoral. Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España. Recuperado el 20 de marzo de 2019, disponible en
Martínez-Salanova Sánchez, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, 45-52. Disponible en https://goo.gl/majEmM [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.3916/C20-2003-07
Miquel, D. y Wood, D. (2016). El cine de compilación de la Revolución Mexicana. Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica. 2 (2), 6-12. Disponible en https://goo.gl/gRi65D [Consulta: 13-10-2018]
Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Valencia: Generalitat Valenciana.
Mraz, J. (1990). Santiago Álvarez: From the dramatic form to Direct Cinema. En Burton, J. (Ed.), The Social Documentary in Latin América (pp. 131-149). Pittsburg: PA U. Of Pittsburg.
Mulvey, L. (1975). Visual Pleasures and Narrative Film. Screen 16.3: 6-18. - https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6
Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México DF: UNAM.
Paranaguá, P. A. (1984). O Cinema na América Latina. Porto Alegre: L&PM Editores.
Paranaguá, P. A. (2003a). Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.
Paranaguá, P. A. (2003b). Tradición y modernidad en el cine documental en América Latina. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Paranaguá, P. A. (2009). El nuevo documental brasileño, una breve reseña. Cinémas du réel en Amérique latine, 92, 57-69.
Ortega, M. L. (2007). De memorias y olvidos. El documental latinoamericano contemporáneo. Cuadernos hispanoamericanos, 679, 19-27.
Ortega, M. L. (2008). Cine directo, reflexiones en torno a un concepto. Madrid: T&B Editores.
Ortega, M. L. (2009). De la certeza a la incertidumbre: collage documental y discurso político en América Latina. En García López, S. y Gómez Vaquero, L. (Eds.), Piedra papel y tijera: el collage en el cine documental (pp. 101-138). Madrid: Ocho y Medio. Disponible en https://goo.gl/WqanWY [Consulta: 15-03-2019].
Ortega, M. L. (2010). Nuevos tropos en el documental latinoamericano: subjetividad, memoria y representación. En Weinrichter (Ed.), El documentalismo en el s. XXI (pp. 77-99). San Sebastián: Festival de cine de San Sebastián. Disponible en https://goo.gl/QggDwL [Consulta 15-03-2019].
Quiroga Echevarría, M. C. (2007). Inicios del documental con fines didácticos en México. Ciencia UAT, 1 (3), 40-43. Disponible en https://goo.gl/YLohra [Consulta: 17-10-2018].
Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. New York: Routledge.
Renov, M. (2004). The Subject of Documentary. Mineapolis: University of Minnesota Press.
Romero Chumacero, L. (2005). Rastreando la tarea de los tejidos y los sueños: la recepción de rueca. Tema y variaciones, 25, 105-119. Disponible en https://goo.gl/5bWmmn [Consulta: 13-12-2018]
Ruffinelli, J. (2001). Patricio Guzmán. Madrid: Cátedra.
Ruffinelli, J. (2010a). América Latina en 130 películas. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Ruffinelli, J. (2010b). Yo es/soy el otro. Variantes del documental subjetivo o personal. Acta sociológica, 53, 59-81. Disponible en https://goo.gl/zYkHft [Consulta: 15-03-2019]. - https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2010.53.24299
Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Ruso, E. (1998). Diccionario de Cine. Barcelona Paidós.
Tay, S. L. (2009). Women on the Edge: Twelve Political Film Practices. Nueva York: Palgrave Macmillan. - https://doi.org/10.1057/9780230250543
Tirado, R. (1988). Memorias y notas del cine venezolano 1897-1959. Caracas: Ateneo de Caracas.
Torres San Martín, P. (2003). No les pedimos un viaje a la luna (Mari Carmen de Lara, México, 1986). En Paranaguá, P. A. (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 391-393). Madrid: Cátedra.
Torres San Martín, P. (2013). Elena Sánchez Valenzuela. En Gaines, J. Vatsal, R. y Dall'Asta, M. (Eds.) Women Film Pioneers Project. Nueva York: Columbia University Libraries Web. Disponible en https://goo.gl/JFqXsD [Consulta: 26-09 2018]
Torres San Martín, P. (2014). Cineastas de América Latina, desacatos de una práctica fílmica. Femmes de cinema, 22, 24-37. Disponible en https://goo.gl/JupjZb [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.4000/cinelatino.747
Torres San Martín, P. (2015). Cine latinoamericano de mujeres: memoria e identidad. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 4, 151-171. Disponible en https://goo.gl/cEFnrY [Consulta: 26-09-2018]
Austin, T. y De Jong, W. (2008). Rethinking Documentary. New Perspectives, New Practices. Maidenhear: OUP/McGraw-Hill.
Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona. Paidós.
Barnouw, E. (1996). El documental, historia y estilo. Barcelona: Gedisa.
Bernárdez-Rodal, A. y Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1305 - https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.
Burton, J. (1990). The Social Documentary in Latin América. Pittsburg: PAU. Of Pittsburg.
Caballero, R. (2006). Producción, coproducción e intercambio de cine entre España, América Latina y el Caribe. Avances de investigación 5. Madrid: Fundación Carolina CeALCI.
Calvo de Castro, P. (2018a). El acceso a la formación especializada de las documentalistas en América Latina. Análisis de su evolución como explicación de un cambio de paradigma. Comunicación y Género, 1(2), 161-171. doi:10.5209/CGEN.62673 [Consulta: 15-03-2019] - https://doi.org/10.5209/CGEN.62673
Calvo de Castro, P. (2018b). La evolución del cine documental de corte etnográfico en América Latina, Revista cine documental, 17, 1-23 https://goo.gl/Tcc3s3 [Consulta: 15-3-2019]
Cerdán Los Arcos, J. (2015). Un lugar ético para las imágenes documentales (en el contexto de las ciencias sociales), en Fernández Guerra, V. (Coord.). Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. N. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Disponible en https://goo.gl/QWM3BR [Consulta: 26-09-2018]
Chanan, M. (2007). El documental en el espacio público. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 57, 68-89. Disponible en https://goo.gl/CJcRXo, [Consulta: 15-03-2019].
Diéguez, D. C. (2012). ¿Ellas miran diferente? Temas y representaciones de las realizadoras en Cuba. Varia, 20, 150-162. Disponible en https://goo.gl/7kTGKp [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.4000/cinelatino.617
Everly, K. (2016). Acercamientos feministas al cine español y latinoamericano: la mujer como producto y productora de imágenes. Languages, Literatures, and Linguistics, 19, 179-193. DOI: https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0037 [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0037
Felitti, K. y Rizzotti, A. (2016). El «machismo latinoamericano» y sus derivas en la educación internacional: reflexiones de estudiantes estadounidenses en Buenos Aires. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18), 13-28. Doi: 10.11144/Javeriana.m9-18.mlde [Consulta: 4-12-2018] - https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.mlde
Flick, U. (2002). An introduction to Qualitative Methodology. Chicago: Markham.
Gómez Tarín, F. J. (2006). El Análisis de un texto fílmico. Castellón: Beira Interior.
Gómez Tarín, F. J. (2011). Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y narración. Santander: Shangrila.
Gómez Tarín, F. J. & Marzal Felici, J. (2006). Una propuesta metodológica para el análisis de un texto fílmico. Actas del III congreso internacional de análisis textual: De la deconstrucción a la reconstrucción. Asociación Cultural Trama y Fondo (pp. 1-18) [https://goo.gl/zXxkFh].
Guarini, C. (2002). Memoria Social e imagen. Cuadernos de antropología social, 15, 113-123. Disponible en https://goo.gl/PVPasM [Consulta: 15-03-2019]
Gumucio Dagron, A. (1982). Historia del cine en Bolivia. La Paz: Los amigos del libro.
Gumucio Dagron, A. (2003). Jorge Ruiz. En Paranaguá, P. A. (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 141-149). Madrid: Cátedra.
Gumucio Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 30 (58), 26-39. Disponible en https://goo.gl/a1GKeE [Consulta: 15-03-2019]
Gumucio Dagron, A. (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. Bogotá: Fundación Friedrich Ebert. Disponible en https://goo.gl/9sf7je [Consulta: 15-3-2019]
Gutiérrez San Miguel, B. (2015). Estudio evolutivo del lenguaje narrativo, desde los primeros documentales a los transmedia. En V. Fernández Guerra (Ed.), Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Disponible en https://goo.gl/KiEXWz [Consulta: 26-09-2018]
Iglesias, N. y Fregoso, R. L. (1998). Miradas de mujer: Encuentro de cineastas y videoastas mexicanas y chicanas. Tijuana: Colegio de la Frontera Norte.
King, J. (1994). El carrete Mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo.
Lie, N. y Piedras, P. (2014). Identidad y movilidad en el cine documental latinoamericano contemporáneo: Familia Tipo (2009) e Hija (2011). Confluencias: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 30 (1), pp. 72-86. doi:10.1353/cnf.2014.0009 - https://doi.org/10.1353/cnf.2014.0009
Mamblona, R. (2012). Las nuevas subjetividades en el cine documental contemporáneo. Tesis doctoral. Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España. Recuperado el 20 de marzo de 2019, disponible en
Martínez-Salanova Sánchez, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, 45-52. Disponible en https://goo.gl/majEmM [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.3916/C20-2003-07
Miquel, D. y Wood, D. (2016). El cine de compilación de la Revolución Mexicana. Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica. 2 (2), 6-12. Disponible en https://goo.gl/gRi65D [Consulta: 13-10-2018]
Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Valencia: Generalitat Valenciana.
Mraz, J. (1990). Santiago Álvarez: From the dramatic form to Direct Cinema. En Burton, J. (Ed.), The Social Documentary in Latin América (pp. 131-149). Pittsburg: PA U. Of Pittsburg.
Mulvey, L. (1975). Visual Pleasures and Narrative Film. Screen 16.3: 6-18. - https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6
Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México DF: UNAM.
Paranaguá, P. A. (1984). O Cinema na América Latina. Porto Alegre: L&PM Editores.
Paranaguá, P. A. (2003a). Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.
Paranaguá, P. A. (2003b). Tradición y modernidad en el cine documental en América Latina. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Paranaguá, P. A. (2009). El nuevo documental brasileño, una breve reseña. Cinémas du réel en Amérique latine, 92, 57-69.
Ortega, M. L. (2007). De memorias y olvidos. El documental latinoamericano contemporáneo. Cuadernos hispanoamericanos, 679, 19-27.
Ortega, M. L. (2008). Cine directo, reflexiones en torno a un concepto. Madrid: T&B Editores.
Ortega, M. L. (2009). De la certeza a la incertidumbre: collage documental y discurso político en América Latina. En García López, S. y Gómez Vaquero, L. (Eds.), Piedra papel y tijera: el collage en el cine documental (pp. 101-138). Madrid: Ocho y Medio. Disponible en https://goo.gl/WqanWY [Consulta: 15-03-2019].
Ortega, M. L. (2010). Nuevos tropos en el documental latinoamericano: subjetividad, memoria y representación. En Weinrichter (Ed.), El documentalismo en el s. XXI (pp. 77-99). San Sebastián: Festival de cine de San Sebastián. Disponible en https://goo.gl/QggDwL [Consulta 15-03-2019].
Quiroga Echevarría, M. C. (2007). Inicios del documental con fines didácticos en México. Ciencia UAT, 1 (3), 40-43. Disponible en https://goo.gl/YLohra [Consulta: 17-10-2018].
Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. New York: Routledge.
Renov, M. (2004). The Subject of Documentary. Mineapolis: University of Minnesota Press.
Romero Chumacero, L. (2005). Rastreando la tarea de los tejidos y los sueños: la recepción de rueca. Tema y variaciones, 25, 105-119. Disponible en https://goo.gl/5bWmmn [Consulta: 13-12-2018]
Ruffinelli, J. (2001). Patricio Guzmán. Madrid: Cátedra.
Ruffinelli, J. (2010a). América Latina en 130 películas. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Ruffinelli, J. (2010b). Yo es/soy el otro. Variantes del documental subjetivo o personal. Acta sociológica, 53, 59-81. Disponible en https://goo.gl/zYkHft [Consulta: 15-03-2019]. - https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2010.53.24299
Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Ruso, E. (1998). Diccionario de Cine. Barcelona Paidós.
Tay, S. L. (2009). Women on the Edge: Twelve Political Film Practices. Nueva York: Palgrave Macmillan. - https://doi.org/10.1057/9780230250543
Tirado, R. (1988). Memorias y notas del cine venezolano 1897-1959. Caracas: Ateneo de Caracas.
Torres San Martín, P. (2003). No les pedimos un viaje a la luna (Mari Carmen de Lara, México, 1986). En Paranaguá, P. A. (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 391-393). Madrid: Cátedra.
Torres San Martín, P. (2013). Elena Sánchez Valenzuela. En Gaines, J. Vatsal, R. y Dall'Asta, M. (Eds.) Women Film Pioneers Project. Nueva York: Columbia University Libraries Web. Disponible en https://goo.gl/JFqXsD [Consulta: 26-09 2018]
Torres San Martín, P. (2014). Cineastas de América Latina, desacatos de una práctica fílmica. Femmes de cinema, 22, 24-37. Disponible en https://goo.gl/JupjZb [Consulta: 26-09-2018] - https://doi.org/10.4000/cinelatino.747
Torres San Martín, P. (2015). Cine latinoamericano de mujeres: memoria e identidad. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 4, 151-171. Disponible en https://goo.gl/cEFnrY [Consulta: 26-09-2018]
Calvo De Castro, P. (2019). Women behind the camera in Latin American documentaries. Conclusions from a transverse study of their historical evolution. Fonseca, Journal of Communication, (18), 53–69. https://doi.org/10.14201/fjc2019185369
Most read articles by the same author(s)
- Pablo Calvo De Castro, Documentary films: women’s perspectives , Fonseca, Journal of Communication: No. 18 (2019): The representation of women in documentary films from both sides of the camera
Downloads
Download data is not yet available.
+
−