Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

‘News from Home’ by Chantal Akerman: The autobiographical documen-tary in the context of contemporary documentary

  • Mar Marcos Molano
    Universidad Complutense de Madrid mmmarcos[at]ucm.es
  • Pablo Moreno Ruíz
    Universidad Complutense de Madrid

Abstract

This research focuses on Chantal Akerman’s documentary ‘News from Home’ (1977), as an example of an autobio-graphical documentary made by women. The filmmaker’s story goes through the foundations of the filial maternal relationship to provoke a reflection on the relationship between women, the generational pulse, the day-to-day routine or the extraordinary nature of their lives, the emotional void. Starting from the typologies of autobiograph-ical inscription (self-portrait, family cinema, amateur cinema, travel diary, filmed diary, filmed letters) the analysis of this piece will also allow us to identify many of the characteristics of contemporary autobiographical documentary, such as the renunciation of objectivity, the breaking of the boundaries between fiction and non-fiction, or the use of a particular audiovisual grammar that acts as a catalyst for the expression of two universes: Akerman’s intimate world and its symbolic representation in contemporary documentary narrative. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto, cine, video. Buenos Aires: Ediciones Colihue SRL.

Bruzzi, S. (2006). New documentary: A Critical Introduction. London; N.Y.: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203967386

Cousins, M. (2005). Historia del cine. Barcelona: Blume.

Cuevas, E. (2005). Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 219-250). Madrid: Cátedra. Recuperado el 7 de enero de 2017: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/3380/1/Doc%20AB%20y%20vanguardia.pdf

Cuevas, E. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta. En G. Martín. (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 101-120). Madrid: T&B Ediciones

Lagos Labbé, P. (2011). Ecografías del "Yo": Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad. Revista Comunicación y Medios, 24, 66-80. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5242693 - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2011.19894

Lagos Labbé, P. (2012). Primera Persona Singular. Estrategias de (auto) representación para modular el "yo" en el cine de no ficción. Revista Comunicación y Medios, 26, 12-22. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242941.pdf - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2012.25582

Lane, J. (2002). The autobiographical documentary in America. Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico. Madrid: Megazul-Endymion.

Lejeune, P. (2008). Cine y Autobiografía, problemas de vocabulario. En G. Martín (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 13-26). Madrid: T&B Ediciones.

Longfellow, B. (1989). Love Letters to the mother: the work of Chantal Akerman. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol 13, 1-2, 73-90. Recuperado el 7 de enero de 2017: https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14207

Marías, M. (2005). Viajera solitaria. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 7-9). Madrid: Filmoteca Nacional

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidos Ibérica.

Ogea, P. (2005). Galería Elba Benítez. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 10-13). Madrid: Filmoteca Nacional

Otero, R. (2005). La identidad judía de Chantal Akerman en" aujourd-hui, dis-moi"(1982). En I Congreso Internacional Sobre El Cine Europeo Contemporáneo (CICEC) (pp. 46). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado el 7 de enero de 2017:

DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5394499

Palacio, M. (2005). El eslabón perdido: apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 161-184). Madrid: Cátedra.
Marcos Molano, M., & Moreno Ruíz, P. (2019). ‘News from Home’ by Chantal Akerman: The autobiographical documen-tary in the context of contemporary documentary. Fonseca, Journal of Communication, (18), 103–115. https://doi.org/10.14201/fjc201918103115

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mar Marcos Molano

,
Universidad Complutense de Madrid
Teorías y Análisis de la Comunicación.Profesora Titular de Universidad

Pablo Moreno Ruíz

,
Universidad Complutense de Madrid
Estudiante de Máster
+