‘News from Home’ by Chantal Akerman: The autobiographical documen-tary in the context of contemporary documentary
Abstract This research focuses on Chantal Akerman’s documentary ‘News from Home’ (1977), as an example of an autobio-graphical documentary made by women. The filmmaker’s story goes through the foundations of the filial maternal relationship to provoke a reflection on the relationship between women, the generational pulse, the day-to-day routine or the extraordinary nature of their lives, the emotional void. Starting from the typologies of autobiograph-ical inscription (self-portrait, family cinema, amateur cinema, travel diary, filmed diary, filmed letters) the analysis of this piece will also allow us to identify many of the characteristics of contemporary autobiographical documentary, such as the renunciation of objectivity, the breaking of the boundaries between fiction and non-fiction, or the use of a particular audiovisual grammar that acts as a catalyst for the expression of two universes: Akerman’s intimate world and its symbolic representation in contemporary documentary narrative.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto, cine, video. Buenos Aires: Ediciones Colihue SRL.
Bruzzi, S. (2006). New documentary: A Critical Introduction. London; N.Y.: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203967386
Cousins, M. (2005). Historia del cine. Barcelona: Blume.
Cuevas, E. (2005). Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 219-250). Madrid: Cátedra. Recuperado el 7 de enero de 2017: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/3380/1/Doc%20AB%20y%20vanguardia.pdf
Cuevas, E. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta. En G. Martín. (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 101-120). Madrid: T&B Ediciones
Lagos Labbé, P. (2011). Ecografías del "Yo": Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad. Revista Comunicación y Medios, 24, 66-80. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5242693 - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2011.19894
Lagos Labbé, P. (2012). Primera Persona Singular. Estrategias de (auto) representación para modular el "yo" en el cine de no ficción. Revista Comunicación y Medios, 26, 12-22. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242941.pdf - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2012.25582
Lane, J. (2002). The autobiographical documentary in America. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico. Madrid: Megazul-Endymion.
Lejeune, P. (2008). Cine y Autobiografía, problemas de vocabulario. En G. Martín (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 13-26). Madrid: T&B Ediciones.
Longfellow, B. (1989). Love Letters to the mother: the work of Chantal Akerman. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol 13, 1-2, 73-90. Recuperado el 7 de enero de 2017: https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14207
Marías, M. (2005). Viajera solitaria. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 7-9). Madrid: Filmoteca Nacional
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidos Ibérica.
Ogea, P. (2005). Galería Elba Benítez. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 10-13). Madrid: Filmoteca Nacional
Otero, R. (2005). La identidad judía de Chantal Akerman en" aujourd-hui, dis-moi"(1982). En I Congreso Internacional Sobre El Cine Europeo Contemporáneo (CICEC) (pp. 46). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado el 7 de enero de 2017:
DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5394499
Palacio, M. (2005). El eslabón perdido: apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 161-184). Madrid: Cátedra.
Bruzzi, S. (2006). New documentary: A Critical Introduction. London; N.Y.: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203967386
Cousins, M. (2005). Historia del cine. Barcelona: Blume.
Cuevas, E. (2005). Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 219-250). Madrid: Cátedra. Recuperado el 7 de enero de 2017: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/3380/1/Doc%20AB%20y%20vanguardia.pdf
Cuevas, E. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta. En G. Martín. (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 101-120). Madrid: T&B Ediciones
Lagos Labbé, P. (2011). Ecografías del "Yo": Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad. Revista Comunicación y Medios, 24, 66-80. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5242693 - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2011.19894
Lagos Labbé, P. (2012). Primera Persona Singular. Estrategias de (auto) representación para modular el "yo" en el cine de no ficción. Revista Comunicación y Medios, 26, 12-22. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242941.pdf - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2012.25582
Lane, J. (2002). The autobiographical documentary in America. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico. Madrid: Megazul-Endymion.
Lejeune, P. (2008). Cine y Autobiografía, problemas de vocabulario. En G. Martín (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 13-26). Madrid: T&B Ediciones.
Longfellow, B. (1989). Love Letters to the mother: the work of Chantal Akerman. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol 13, 1-2, 73-90. Recuperado el 7 de enero de 2017: https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14207
Marías, M. (2005). Viajera solitaria. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 7-9). Madrid: Filmoteca Nacional
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidos Ibérica.
Ogea, P. (2005). Galería Elba Benítez. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 10-13). Madrid: Filmoteca Nacional
Otero, R. (2005). La identidad judía de Chantal Akerman en" aujourd-hui, dis-moi"(1982). En I Congreso Internacional Sobre El Cine Europeo Contemporáneo (CICEC) (pp. 46). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado el 7 de enero de 2017:
DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5394499
Palacio, M. (2005). El eslabón perdido: apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 161-184). Madrid: Cátedra.
Marcos Molano, M., & Moreno Ruíz, P. (2019). ‘News from Home’ by Chantal Akerman: The autobiographical documen-tary in the context of contemporary documentary. Fonseca, Journal of Communication, (18), 103–115. https://doi.org/10.14201/fjc201918103115
Downloads
Download data is not yet available.
+
−