Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Analysis of the mobile applications of the generalist Spanish and Portuguese televisions: interactivity and content

Abstract

This article makes an approach to the content and interactive options offered in mobile apps for tablets with Android and iOS operating systems by the Generalist Spanish and Portuguese television. This is an analysis through an ad hoc model that includes the different television channels included in the study: RTVE, ATRESMEDIA, MEDIASET, RTP, TVI and SIC. This analysis is highlighted the fact that Spanish television channels offer a wider range of content and more options of interaction between users and the media.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
#IAB Estudio Mobile. (2015). International Advertising Bureau y Elogia Marketing 4 Commerce.

Aguado, J. M. y Martínez, I. (2008). La cuarta pantalla: industrias culturales y contenido móvil. En J. M. Aguado e I. J. Martínez (coords.), Sociedad móvil: Tecnología, identidad y cultura (pp. 187-220). Madrid: Biblioteca Nueva.

Barbosa, S. y Seixas, L. (2013). Jornalismo e dispositivos móveis: percepções, usos e tendencias. En S. Barbosa y L. Mielniczuk (orgs.), Jornalismo e Tecnologias Móveis (pp. 51-74). Covilhã: Livros LabCom.

Canavilhas, J. (2009). Contenidos informativos para móviles: estudio de aplicaciones para iPhone. Revista Textual & Visual Media, 2, pp. 61-80. Consulta 13 de febrero de 2016. http://hdl.handle.net/10400.6/684

Canavilhas, J. y Santana, D. C. (2011). Jornalismo para plataformas móveis de 2008 a 2011: da autonomia à emancipação. Revista Líbero, 14(28).

Canavilhas, J. (2012). Jornalismo para dispositivos móveis: informação hipermultimediática e personalizada. Actas do IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Consulta 11 de enero de 2016. http://www.revistalatinacs.org/12SLCS/2012_actas.html

Cebrián, M. y Flores, J. M. (2011). Periodismo en la telefonía móvil. Madrid: Editorial Fragua.

Costa-Sánchez, C. (2013). Prensa en el Smartphone. Modelos aplicados en los diarios españoles y necesidades de desarrollo. Icono 14, 11(2). pp. 07-30. Consulta 11 de febrero de 2016. doi: https://doi.org/10.7195/ri14.v11i2.591

Costa-Sánchez, C. (2014). Las singularidades del medio móvil: Integración multimedia, personalización, geolocalización y participación. Estudio de su presencia en las apps de la prensa española. Palabra Clave, 17(3), pp. 672-694. doi: https://doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.5

Costa-Sánchez, C., Rodríguez-Vázquez, A. I. y López-García, X. (2016). Dispositivos móviles: el nuevo reto para la industria de la prensa y del libro en España. Palabra Clave, 19(2), pp. 526-555. doi: https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.8

Costa-Sánchez, C., Díaz-González, M. J. y Videla-Rodríguez, J. J. (2012). La investigación sobre dispositivos móviles desde las ciencias de la comunicación: aportaciones realizadas y retos futuros. En III Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Tarragona: AEIC.

Cuello, J. y Vittone, J. (2013). Diseñando apps para móviles. Autoedición.

Fernández-Planells, A. y Figueras Maz, M. (2014). De la guerra entre pantallas a la sinergia entre pantallas. El multitasking en jóvenes. En A. Huertas Bailén y M. Figueras Maz (eds.), Audiencias juveniles y cultu-ra digital (pp. 87-105). Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona.

Fidalgo, A. (2009). O celular de Heidegger – comunicaçao ubíqua e distância existencial. Matrizes, 3. pp. 81-98. doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v3i1p81-98

Fidalgo, A. y Canavilhas, J. (2009). Todos os jornais no bolso: pensando o jornalismo na era do celular. Jornalismo on-line: modos de fazer, pp. 96-146.

Ford, R. y Wiedemann, J. (2011). Apps para dispositivos móviles: casos de estudio. Köln: Taschen Gmbh.

Formoso, F. (2015). Los contenidos transmedia en la ficción de los canales generalistas en España. adCo-munica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 10, pp. 41-59. doi: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.4

Futuro digital. España 2015. (2015). comScore. Consultado 19.04.2016 en https://www.comscore.com/esl/Prensa-y-Eventos/Blog/Futuro-Digital-Europa-2015

García-Torre, M. (2014). Análisis de las posibilidades de interacción del usuario en los portales web y aplicaciones móviles de la Compañía Radio Televisión de Galicia y de Euskal Irrati Telebista. En J. Rodríguez (coord.), Creaciones audiovisuales actuales. Madrid: Editorial ACCI.

Igarza, R. (2009). Burbujas del ocio. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Loosen, W. y Schmidt, J. (2012). (Re-) Discovering the audience. The relationship between journalism and audience in networked digital media. En O. Westlund (ed.), Information, Communication & Society, 15(6), pp. 867-887.

Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla. Del cine al teléfono móvil. Barcelona: Editorial Anagrama.

Nel, F. y Westlund, O. (2013). Managing New(s) Conversations: The Role of Social Media in News Pro-vision and Participation. En Friedrichsen, M. y W. Mühl-Benninghaus (ed.), Handbook of social media management. Springer.

Pérez-Latre, F. J. y Sánchez Tabernero, A. (2016). The Business of Media Final. Change and Challenges. Porto: Editorial Board.

Piñeiro-Otero, T. (2015a). De la radio convencional a la móvil. Usabilidad, multimedialidad y distribución de contenidos en las radioapps portuguesas. Observatorio (OBS*), 9(3), pp. 47-66. doi: http://dx.doi.org/10.7458/obs932015836

Piñeiro-Otero, T. (2015b). Información, multimedialidad y personalización en las radioapps de España y Portugal. El Profesional de la Información, 24(4).

Salaverría, R. (2016). Los medios de comunicación que vienen. En Ch. Sádaba Chalezquer, J. A. García Avilés y M. P. Martínez Costa (coords.), Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Pamplona: Eunsa.

Salaverría, R. y Sádaba, Ch. (2016). La innovación y los cibermedios. En Ch. Sádaba Chalezquer, J. A. García Avilés y M. P. Martínez Costa (coords.), Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Pam-plona: Eunsa.

Silva Rodríguez, A., López García, X., Westlund, O. y Ulloa Erazo, N. G. (2016). Iniciativas en la comu-nicación móvil: mapeo de los canales, el contenido, la conversación y el comercio en Europa y los Estados Unidos. Observatorio (OBS*), 10(1), pp. 201-217.

Televidente 2.0. Audiovisual consumption trends in Spain (8º wave). (2015). The Cocktail Anlysis. Con-sulta el 10.04.2016 en http://tcanalysis.com/blog/posts/televidente-2-0-audiovisual-consumption-trends-in-spain

TV or not TV, that´s the question. (2015). Zenith. Consultado el 16.04.2016 en https://blogginzenith.zenithmedia.es/tv-or-not-tv-thats-the-question-claves-de-una-nueva-television/

Vacas, F. (2007). Teléfonos móviles: la nueva ventana para la comunicación integral. Madrid: Agapea.

Videla-Rodríguez, J. J. & Piñeiro-Otero, T. (2013). Apps de radio. Movilidad para un medio radiofónico sin límites. PRISMA.COM, 17.

Videla-Rodríguez, J. J., García-Torre, M. y Formoso, M. J. (2014). Contenidos informativos en movilidad de las televisiones públicas. En J. Rodríguez Terceño y A. Fernández Paradas (coords.), Nuevas cultu-ras y sus nuevas lecturas (pp. 695-706). Madrid: Editorial McGraw-Hill.

Vilas Fumas, P.; Fuentes Cortina, G. (2013). La convergencia en los nuevos soportes y en las redes socia-les. Cómo la tecnología facilita la convergencia. En J. M. Legorburu Hortelano (coord.), Modelos de convergencia de medios en España. Digitalización, concentración y nuevos soportes. Madrid: CEU Ediciones.

Westlund, O. (2011). Cross-media news work-Sensemaking of the mobile Media (R)evolution. Tesis Doctoral. Gothenburg: University of Gothenburg.

Westlund, O. (2015) News consumption in an age of mobile media: Patterns, people, place, and participation. Mobile Media & Communication, 3, pp. 151-159. doi: https://doi.org/10.1177/2050157914563369
Videla Rodríguez, J. J., Formoso Barro, M. J., & García Torre, M. (2018). Analysis of the mobile applications of the generalist Spanish and Portuguese televisions: interactivity and content. Fonseca, Journal of Communication, (17), 75–90. https://doi.org/10.14201/fjc2018177590

Downloads

Download data is not yet available.
+