Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Feminine Monster. The Uncanny and the Construction of Motherness in Furtivos

Abstract

The maternal figure embodies one of the most recurrent metaphors in Spanish cinema of late-Francoism and transi-tion, a metaphor that has been read as a device of social criticism towards the dictatorship. Largely due to the sym-bolic connotations that the Franco regime had projected on motherhood, it has been connected with the dictatorial past, functioning on the screen as a monstrous and uncanny personification of the Francoist repressive apparatus. Thus the maternal has become a privileged space for the deployment of film narratives that explore how power rela-tions within the family can be portrayed as a symbol of the relationship between the subject and the State. This arti-cle deals with the representation of the maternal figure in Furtivos (José Luis Borau, 1975), understood as a cultural symptom of the process to-ward the democratic transition in which Spanish society was immersed.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez Fernández, J. I. (2007). Memoria y trauma en los testimonios de la represión franquista. Barcelona: Anthropos.

Aranzubia, A. (2012). Tópicos de lo español. Notas sobre la recepción crítica de Furtivos dentro y fuera de España. En R. Cueto (Coord.), Clásicos del cine español. Furtivos de José Luis Borau (pp. 145-157). Valencia: Ediciones de la Filmoteca (IVAC).

Ballesteros, I. (2001). Cine insurgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista. Madrid: Fundamentos.

Borau, J. L. y Gutiérrez Aragón, M. (1993). Furtivos. Viridiana, 4, 16-126.

Casetti, F. (2000). Teorías del cine. Madrid: Cátedra.

Colaizzi, G. (2006). Género y representación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante. Madrid: Biblioteca Nueva.

Company, J. M. (2012). Crudezas de la carne. En R. Cueto (Coord.), Clásicos del cine español. Furtivos de José Luis Borau (pp. 91-104). Valencia: Ediciones de la Filmoteca (IVAC).

Evans, P. (1999). Furtivos (Borau, 1975): My Mother, My Lover. In P. Evans (Ed.), Spanish Cinema: The Auteurist Tradition (pp. 115-127). Oxford: Oxford University Press.

Freud, S. (1973). Lo siniestro. En Obras Completas, Tomo VII, Madrid, Biblioteca Nueva.

Gámez Fuentes, M. J. (1997). La angustia de tu corazón mujer compénsala con la serenidad de que ayudas a salvar a España: Una aproximación al discurso franquista sobre la feminidad. Lectora: re-vista de dones i textualitat, 3, 105-116. http://revistes.ub.edu/index.php/lectora/article/view/6449/8217

Gámez Fuentes, M. J. (2001). No todo sobre las madres: cine español y género en los noventa. Archi-vos de la filmeoteca, 39, 69-85.

Gámez Fuentes, M. J. (2003). Género, representación y medios: una revisión crítica. Asparkía, investiga-ción feminista, 14, 59-70.

Gámez Fuentes, M. J. (2004). Cinematergrafía. La madre en el cine y la literatura de la democracia. Castellón de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.

González Requena, J. (1996). Lo grotesco, lo siniestro, la psicosis. En R. de Diego y L. Vázquez (Eds.), De lo grotesco (pp. 155-170). Vitoria: Universidad del País Vasco.

González Requena, J. (1997). Emergencia de lo siniestro. Trama y fondo, 2, 51-75.

Heath, S. (1981). Questions of Cinema. Bloomington: Indiana University Press.

Heredero, C. F. (1993). La producción crítica frente a Furtivos. Viridiana, 4, 137-153.

Hopewell, J. (1986). Out of the Past: Spanish Cinema After Franco. London: British Filme Institute.

Kinder, M. (1993). Blood Cinema. The Reconstruction of National Identity in Spain. Berkeley: University of California Press.

Kristeva, J. (1989). Poderes de la perversión. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

Martínez de Mingo, L. (1997). José Luis Borau. Madrid: Fundamentos.

Muñoz Álvarez, V. (2011). Cult movies: películas para llevarse al infierno. Madrid: Eutelequia.

Pedraza, P. (1991). La bella, enigma y pesadilla: esfinge, medusa, pantera. Barcelona: Tusquets.

Rodríguez, H. J. (2008). Un extraño entre nosotros: las aventuras y utopías de José Luis Borau. Madrid: Noto-rius Ediciones.

Sánchez Vidal, A. (1990) Borau. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.

Van Liew, M. (2001). Transitional Visibility in Poachers: The Nature of Female Violence in the Cine-ma of Post-Franco. Quarterly review of filme studies, 18(4), 425-435.

Vegetti-Finzi, S. (1996). El mito de los orígenes. En S. Tubert (Ed.), Figuras de la madre (pp. 121-154). Madrid: Cátedra.

Zecchi, B. (2002). Contradicciones del discurso femenino franquista (El ventanal). En R. Medina y B. Zecchi (Eds.), Sexualidad y escritura (1850-2000) (195-212). Barcelona: Anthropos.

Zurián Hernández, F. y Herrero Jiménez, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminis-ta como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual. Área abierta, 14(3), 5-21. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357
Guillamón Carrasco, S. (2018). The Feminine Monster. The Uncanny and the Construction of Motherness in Furtivos. Fonseca, Journal of Communication, (17), 173–191. https://doi.org/10.14201/fjc201817173191

Downloads

Download data is not yet available.
+